Reklama w internecie, a przede wszystkim w mediach społecznościowych może wesprzeć sprzedaż, szczególnie w dobie pandemii, gdy nasi klienci częściej niż kiedyś pozostają w domach
Visa wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa w radzeniu sobie ze skutkami pandemii COVID-19, między innymi pomagając im w przenoszeniu swojej działalności do internetu. Zakupy online i dokonywanie płatności zbliżeniowych w sklepach stacjonarnych, to już nie tylko ułatwienie dla konsumentów, lecz po prostu konieczność. Dlatego na blogu Visa wspieramy przedsiębiorczynie i przedsiębiorców na tej drodze, zarówno zapraszając ich do dzielenia się swoimi doświadczeniami jak i publikując poradniki takie jak ten. Do tworzenia go zaprosiliśmy Wojciecha Kadrysia, specjalistę zajmującego się na co dzień wspieraniem największych firm w ich działaniach w mediach społecznościowych. Ten poradnik nie jest jednak przeznaczony dla największych, lecz dla tych mniejszych przedsiębiorców, którzy myślą o promocji swojej firmy w internecie, czy nawet prowadzeniu sklepu w e-commerce.
Zapraszamy do lektury!
_____________________________________________________________________
Internet stał się częścią naszego życia codziennego, więc Promocja w kanałach cyfrowych będzie zyskiwać na znaczeniu i pochłaniać coraz większe budżety reklamowe.
Co to oznacza?
Reklama w internecie już nie jest dodatkiem. Reklama w internecie jest niezwykle istotnym elementem prowadzenia biznesu. Internet i media społecznościowe zdobywają coraz większe znaczenie kosztem telewizji, prasy, radia i reklamy wielkoformatowej[1].
Zakupy internetowe stały się światowym trendem. Potwierdzają to również dane Visa. W trakcie pandemii wiele po raz pierwszy zrobiło zakupy w internecie. 15 proc. posiadaczy kart Visa w Polsce, którzy przed pandemią nie robili zakupów online, w okresie od marca do września 2020 r. zdecydowali się na ten krok*[ii].
Wielkim plusem internetu jest jego egalitarność. Nie potrzebujmy do tego wyspecjalizowanych agencji reklamowych, nie musimy mieć setek tysięcy złotych na reklamy billboardowe czy zatrudniać profesjonalnych ekip filmowych po to, za bardzo duże pieniądzewyprodukowali do telewizji 30-sekundową reklamę.
Możliwości reklamy w internecie jest mnóstwo, tylko która jest najlepsza? Która dociera do naszego klienta? Która sprzeda nasz produkt? Jak zareklamować się w internecie, by mieć z tego zysk?
Kawa w dłoń i zaczynamy.
Wybierzcie odpowiedni kanał dotarcia do swojego klienta
Po pierwsze zastanówcie się, gdzie jest wasz klient, kim jest, co robi, gdzie przeważnie w internecie przebywa. Jeżeli macie taką możliwość, zapytajcie go o to poprzez stronę internetową, wiadomość mailową lub bezpośrednio. To znacznie ułatwi dotarcie do niego w późniejszych działaniach.
Zacznijmy od najpopularniejszych mediów społecznościowych…
…na których firmy powinny być. Kropka. Otwierają one ogromne możliwości dla biznesów nie tylko skierowanych do konsumentów (B2C), lecz także innych organizacji i przedsiębiorstw, z którymi chcielibyśmy nawiązać współpracę (B2B). Mając tak dużą bazę danych, możemy bez problemu kierować naszą reklamę, dopasowywać ją przy uwzględnieniu branży, potrzeb oraz zainteresowań naszych odbiorców.
Co więcej, założenie profilu naszej firmy czy grupy jest darmowe. Grupy przejęły funkcję dawnych forów internetowych i obecnie są bardzo popularne. Największe zainteresowanie wzbudzają dyskusje na tematy lokalne, warto być także częścią społeczności do wymiany branżowych opinii. Wniosek? Korzystaj z grup! Komunikacja na portalach społecznościowych jest darmowa, jeśli jednak chcemy zwiększyć zasięg, wtedy możemy wydać pieniądze na sponsorowanie postów.
Tak więc za zaangażowanie fanów i ewentualne virale (wpisy z bardzo dużym zasięgiem organicznym, czyli mające najwięcej wyświetleń) odpowiadacie Wy. Nie musicie wydawać ogromnych pieniędzy, by zaistnieć. Liczy się kreatywność, szybkość i regularność!
Dlatego, jeżeli prowadzicie profil waszej firmy na platformie społecznościowej, pamiętajcie:
- Warto od czasu do czasu napisać dłuższy tekst, artykuł, dzięki przeczytaniu którego nasz potencjalny klient zyska lub nauczy się czegoś (tak się buduje swoją markę).
- Dzielcie się ciekawymi spostrzeżeniami, artykułami z internetu (niech wasi fani wiedzą, że nie tylko sprzedajecie, ale też i edukujecie, dzielicie się wiedzą).
- Zawsze udostępniajcie posty/treści najwyższej jakości (od zdjęć swoich produktów po artykuły, wideo). Parafrazując stare przysłowie, jak nas widzą w internecie, tak o nas mówią na domówkach i kupują nasze produkty.
- Nie przesadzajcie z emotikonami, czyli uśmiechniętymi buźkami zamieszczanymi w tekście.
- Działajcie RTM-owo (o tym, czym jest RTM i dlaczego warto go stosować, dowiecie się z dalszej części artykułu).
Social media, w których dominują zdjęcia
Jeżeli uwielbiacie robić zdjęcia i w dodatku macie produkt, który na tych zdjęciach wychodzi ładnie – koniecznie zatem zarejestrujcie się na portalach społecznościowych, które bazują na treściach graficznych. To nie jest wiedzą tajemną, że kupujemy oczami.
Korzystając z takich portali, pamiętajcie, że:
- są to portale stricte wizualne (najpierw pojawia się zdjęcie, potem czytamy tekst poniżej). Jeżeli więc macie produkt, który ładnie wychodzi na zdjęciach – wykorzystajcie to.
- To naturalne środowisko dla treści tworzonych przez użytkownika, wykorzystajcie to i zachęćcie swoich fanów do robienia sobie zdjęć i oznaczania waszych produktów.
- Stanowią one również najlepsze miejsce do wykorzystania hasztagów jako mechanizmu napędzającego sprzedaż.
- Z mojego doświadczenia wiem, że dużym zainteresowaniem cieszą się obecnie treści “chwilowe”, które są wyświetlane tylko przez 24 godziny od momentu publikacji.
Bardzo ciekawie o komunikacji w mediach społecznościowych z wykorzystaniem zdjęć opowiada Martyna Zakrzewska, właścicielka marki FeltLabel w wywiadzie „Biznes w e-commerce i pandemia. Oto rady dwóch przedsiębiorczyń”, który znajdziecie na naszym blogu.
Portale społecznościowe nastawione na biznes
Istnieją również portale, które mają charakter zdecydowanie bardziej profesjonalny i biznesowy. Wcześniej omawiane platformy doskonale poradzą sobie w relacji biznesowej B2C, jeżeli jednak nasze usługi są skierowane stricte pod B2B, to warto skorzystać z promocji swoich usług na bardziej profesjonalnych kanałach.
Należy wspomnieć, że mimo niedużej liczby użytkowników w Polsce takie portale są źródłem wiedzy branżowej oraz bardzo istotnych kontaktów z ekspertami różnych sektorów rynkowych, które mogą ułatwić nawiązywanie współpracy biznesowej. Dodatkowo dzięki nim możemy precyzyjnie wyszukać potencjalnych przyszłych pracowników naszej firmy.
- Dlatego, jeżeli macie produkty lub usługi skierowane do B2B, to pamiętajcie:
- Portale biznesowe kierują swoje treści do profesjonalistów i ekspertów (ze wszystkich branż).
- Stanowią najważniejszą platformę do kontaktów i sprzedaży usług B2B.
- Moje doświadczenia pokazują, że treści w nich zawarte można zobaczyć stosunkowo wysoko w wynikach wyszukiwania Google
- Stanowią wspaniałe źródło pozyskiwania kolejnych pracowników.
Portale społecznościowe z bazą wideo
Portale wideo to jedna z najważniejszych (według mnie) form promocji w dzisiejszych czasach. To miejsce, na którym trzeba być, jeżeli chce się przyszłościowo prowadzić swój biznes. Wszystko zmierza w kierunku treści wideo (o tym za chwilkę) i lepiej załapać się na ten trend wcześniej niż inni (a zwłaszcza wcześniej niż konkurencja).
Dlatego, jeżeli macie biznes (jakikolwiek), to pamiętajcie:
- Na serwisach wideo można zareklamować każdy produkt czy usługę.
- Wideo ogląda się przyjemniej i szybciej niż czyta długie teksty o produkcie.
- Serwisy te oferują zaawansowane możliwości reklamowe (m.in. targeting, sponsorowanie).
Jakie wideo wyróżniamy?
Poradniki. Jesteście w czymś specjalistami? Sprzedajecie usługi i macie z ich zakresu ogromną wiedzę? Wspaniale! Nagrajcie krótki filmik i pochwalcie się swoją wiedzą. Pomóżcie innym. Dając coś od siebie, jawicie się jako profesjonaliści i przede wszystkim ocieplacie wizerunek swojej marki.
- Testimoniale. Są to wypowiedzi waszych klientów o marce czy produktach, które sprzedajecie. Z takich testimoniali może powstać bardzo emocjonujący film, który będzie wspaniałą wizytówką na fanpage’u bądź waszej głównej stronie www.
- Rozrywkowe. Najlepiej krótka forma, która w zabawny sposób przedstawia np. waszą usługę czy produkt. Pamiętajcie jednak, by zachować balans między humorem a zdrowym rozsądkiem, by nie popaść w śmieszność – wtedy możecie sobie zaszkodzić. Jeżeli jednak będziecie mieli szczęście, to kto wie, może wasz film stanie się viralem!
- Produktowe. Prezentujące funkcje danego produktu dostępnego w waszym sklepie internetowym.
- Wizerunkowe. Tworzone na przykład na potrzeby rekrutacji, które pokazują firmę „od kuchni”.
- Reportaże. Ten format jest drogi, fakt. Ale dzięki niemu można zabłysnąć wśród konkurentów. Bo nie musicie tylko reklamować swoich produktów, nie musicie robić tego, co wszyscy. Opowiedzcie historię swojego pracownika, powstawania firmy, zaś marka niech tylko się gdzieś tam w storytellingu przewinie. To nada wam autentyczności.
- Testy. Jeżeli macie produkty, przetestujcie je. Zaproście do tego celebrytów i influencerów. Niech testują razem z wami. Możecie swoje produkty zrzucać z dachu (helikoptera?!) albo topić w basenie – im bardziej kontrowersyjnie, tym lepiej dla rozgłosu. W końcu walczymy o darmową reklamę.
RTM, czyli Real Time Marketing
Real Time Marketing, czyli tłumacząc na polski „marketing czasu rzeczywistego”. Brzmi zabawnie, ale wierzcie mi – to działa diabelsko dobrze. Chodzi o to, by bardzo szybko zareagować na bieżące wydarzenie sportowe (np. rozgrywki tenisowe), kulturowe (np: związane z premierą filmu) czy polityczne (np. wybory prezydencie). RTM są głównie graficzne (tutaj wzrok kieruję w stronę memów). Tak, memy działają fenomenalnie, bo bardzo szybko się rozchodzą w sieci. A co najważniejsze, koszt stworzenia takiego mema będącego formą RTM jest niezwykle niski (albo zerowy).
Jak więc „wyłapać”, że coś ma potencjał dla RTM?
- Przygotujcie sobie kalendarz z najważniejszymi świętami w roku (Walentynki, Tłusty Czwartek, Dzień Chłopaka). Musicie przewidzieć to, o czym w danym dniu internet będzie „dyskutował”.
- „Newsjacking”, czyli wykorzystywanie bieżących wydarzeń na potrzeby marketingowe. W RTM nie zawsze da się wszystko zaplanować, czasami trzeba działać tu i teraz.
- RTM jest również doskonałą techniką na poradzenie sobie z kryzysem wizerunkowym. Dzięki szybkiej reakcji firmy, początkową wpadkę można przekuć w zabawny mem lub hasło, które stanie się viralem.
Strona www, a może nawet działanie w e-commerce
Strona internetowa straciła na znaczeniu przez wzrost popularności social mediów. Zresztą łatwiej założyć fanpage niż stronę www. Jednak to, co daje nam strona www, to niezależność.
Więcej porad dotyczących prowadzenia sklepu internetowego znajdziecie w artykule Skuteczny sklep internetowy? 4 zasady, których warto się trzymać.
Tym właśnie jest strona internetowa. To może być wizytówka naszej firmy czy nas samych, to może być miejsce, w którym będzie nasz sklep. To może być w końcu miejsce na nasz blog, który perfekcyjnie sprawdza się podczas pozycjonowania marki czy firmy w wyszukiwarce Google.
Jeżeli chcecie, by wasza strona działała, to pamiętajcie:
- Mniej znaczy więcej. Nie przesadzajcie z ilością tekstu, podstron, grafik i filmów. Internauci są z natury niecierpliwi i chcą wszystko znajdować od razu. Prostota i minimalizm – tym musi się charakteryzować wasza strona www.
- Internet oferuje mnóstwo szablonów pod strony www, ale uważam, że warto zlecić pracę nad stroną osobie, która się na tym zna. Będzie wiedziała, jak połączyć kolory z UX (czyli doświadczeniem klientów, ang. User Experience) i jak sprawić, by wszystko działało tak, jak należy (a przede wszystkim, by było zabezpieczone i odporne na włamania).
- W dzisiejszych czasach wszyscy mają smartfony, więc strona internetowa musi być przystosowana do najnowszych rozwiązań i dostosować się do przeróżnych formatów urządzeń mobilnych. To jest must have!
Na zakończenie
Przede wszystkim nie bójcie się mediów społecznościowych. Dzięki odwadze i kreatywności możecie nie wydać ani złotówki na reklamę, a usłyszy o was mnóstwo ludzi (pamiętacie RTM?). Bądźcie autentyczni i naturalni, bo właśnie to jest najbardziej doceniane w obecnych czasach. I próbujcie – cały czas.
Social media są rewelacyjnym narzędziem, ale aby zrozumieć ich fenomen, trzeba w nich tworzyć, pisać, być. Do czego was wszystkich zachęcam.
______________________________________________________________
[i] https://www.press.pl/tresc/64161,pandemia-przyspieszyla-przeplyw-budzetow-reklamowych-do-internetu
[ii] Dane VisaNet, grudzień 2020