- Inwestowanie we wspomnienia, potrzeba spojrzenia na świat z innej perspektywy i chęć dzielenia się doświadczeniami z bliskimi – to główne powody, które zachęcają Polaków do realizacji punktów ze swojej „list marzeń”;
- Aktywności na świeżym powietrzu (91%), podróże i turystyka (89%), zdrowie i wellness (83%) to dla badanych trzy najważniejsze kategorie doświadczeń w 2025 r;
- 28% ankietowanych Polaków planuje w tym roku wydać ponad 4000 zł na podróże i doświadczenia związane z turystyką.
Najnowsza edycja corocznego badania konsumenckiego Mastercard pokazuje znaczące zmiany w wydatkach Polaków przeznaczonych na doświadczenia i przeżycia. Dla 87% ankietowanych polskich konsumentów priorytetem jest inwestowanie w niezapomniane chwile uwzględnione na „liście marzeń” – pokazuje badanie Mastercard przeprowadzone w lutym 2025 r. wśród ponad 15 000 konsumentów w całej Europie. Wśród ankietowanych Polaków motywacją do inwestycji w doświadczenia jest chęć budowania wspomnień na całe życie (42%), potrzeba odkrywania świata i zyskania nowego spojrzenia (36%) oraz dzielenie się doświadczeniami z bliskimi (28%).
Lokalne atrakcje na fali
58% polskich respondentów deklaruje, że w stosunku do ubiegłego roku, zwiększyli swoje budżety na doświadczenia. Dla porównania, w 2024 r. w kategorii wydatków związanych z doświadczeniami, Polacy najchętniej inwestowali w podróże i turystykę (53%), aktywności na świeżym powietrzu (49%) oraz przeżycia związane ze spędzaniem czasu z rodziną (33%). W tegorocznym badaniu Mastercard, 65% ankietowanych Polaków podało, że woli czerpać z atrakcji lokalnych niż międzynarodowych. 71% respondentów tłumaczy to redukcją kosztów podróży, 55% udogodnieniami i łatwością podróżowania, a co drugi respondent przyznaje, że chce wspierać lokalną gospodarkę.
Chwytanie chwil i promocyjnych ofert
Badanie Mastercard pokazuje, że Polacy coraz częściej traktują wydatki na doświadczenia, jako priorytet i najlepszą inwestycję. Wielu z nich ogranicza zakupy materialnych rzeczy, takich jak odzież (40%), czy najnowsze gadżety (33%), aby zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć na doświadczenia. Co więcej, polscy konsumenci świadomie i racjonalnie podchodzą do kwestii planowania i wydawania pieniędzy przeznaczonych na „wrażenia”. 72% ankietowanych przyznaje, że przed dokonaniem rezerwacji sprawdza i porównuje oferty, aby znaleźć najlepszą okazję, a 77% upewnia się, że aktywność na ich liście marzeń mieści się w założonym budżecie. Dla wielu z nich motywacją do działania jest dzień wypłaty — 39% respondentów czeka z rezerwacją kolejnej przygody właśnie do momentu, gdy wynagrodzenie pojawi się na koncie.
Pokolenie Z żądne wrażeń
2025 rok zapowiada się rokiem przygód – zwłaszcza dla polskich „zetek”. Najbardziej zaangażowani w pogoń za przeżyciami są bowiem reprezentanci pokolenia Z – 68% z nich planuje w tym roku zrealizować przynajmniej dwa lub więcej punktów ze swojej „listy marzeń” związanych z doświadczeniami.
– Nasze badanie pokazało wiele interesujących trendów i zmian w priorytetach finansowych europejskich konsumentów, w tym również Polaków. Coraz więcej osób deklaruje, że oszczędza na codziennych wydatkach, po to, aby pozwolić sobie na spełnienie jednego ze swoich niematerialnych marzeń. Wspomnienia, emocje i niezapomniane chwile mają dla konsumentów coraz większe znaczenie, a biorąc pod uwagę preferencje dopiero wchodzącego na rynek pokolenia Z, możemy spodziewać się, że „wartość” przeżyć będzie rosnąć. Trend ten dostrzegają również marki, które coraz częściej konkurują nie tylko jakością i ceną produktu, ale również ofertą wyjątkowych doświadczeń, dzięki którym ich klienci mogą przeżywać to, czego nie da się przełożyć na pieniądze – mówi Jerzy Hołub, wiceprezes, dyrektor ds. komunikacji i marketingu na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe.
Lista marzeń Polaków
Jakie doświadczenia w 2025 r. najbardziej ekscytują polskich konsumentów? Na pierwszym miejscu plasują się aktywności na świeżym powietrzu (91%). Niezmiennie wysoko na liście pozostają również przeżycia związane z podróżowaniem i turystyką (89%), a 28% polskich respondentów planuje w tym roku wydać ponad 4 tys. zł na zwiedzanie świata. Istotne znaczenie mają również doświadczenia związane ze zdrowiem i wellness (83%). Jednak to wydarzenia sportowe odnotowują największy wzrost zainteresowania – aż 62% ankietowanych Polaków planuje w tym roku wziąć udział w przynajmniej jednym widowisku sportowym. Dla Polaków istotne znaczenie mają również rodzinne uroczystości (79%), np. wesela czy urodziny. 36% respondentów przyznało, że czas spędzony z bliskimi jest równie ważny, co samo doświadczenie związane z uroczystością.
Top 10 najcenniejszych doświadczeń według Polaków na 2025 r:
- Aktywności na świeżym powietrzu (91%)
- Podróże i turystyka (89%)
- Doświadczenia związane ze zdrowiem i wellness (83%)
- Doświadczenia rodzinne (79%)
- Koncerty i wydarzenia muzyczne na żywo (78%)
- Doświadczenia związane z historią i dziedzictwem kulturowym (78%)
- Doświadczenia filmowe (78%)
- Doświadczenia kulinarne (77%)
- Wystawy sztuki i wydarzenia kulturalne (72%)
- Spektakle teatralne (69%)
Perspektywa europejska
Wśród 20 ankietowanych krajów, które wzięły udział w badaniu Mastercard, to Rumuni (88%) i Polacy (87%) są najbardziej chętni do realizacji swoich marzeń związanych z doświadczeniami. Pod względem płci, Europejki częściej skupiają się na realizacji jednego dużego marzenia (34%), natomiast mężczyźni chętniej planują spełnić co najmniej dwa, mniejsze cele w tym roku (40%).
– Europejscy konsumenci odzyskują pewność finansową i zwiększają wydatki uznaniowe, przy czym budżety związane z doświadczeniami plasowane są często wyżej niż wydatki na rzeczy materialne. Stabilizująca się inflacja i rosnąca siła nabywcza pozwalają większej liczbie konsumentów inwestować w przeżycia, dlatego spodziewamy się, że w 2025 r. „doświadczanie” będzie istotnym ogniwem wydatków konsumenckich – komentuje Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.