Sprawdzamy, jak młodzi ogarniają finanse. „Finansowe roz(g)rywki” w kolejnych miastach

Ruszyła czwarta edycja warsztatów edukacyjnych „Finansowe roz(g)rywki” dla uczniów z klas 5-8. Dotychczas w tym projekcie Santander Bank Polska przeszkolił 8 tysięcy uczniów z 32 miast. W tym roku do akcji dołączy około 2,5 tysiąca nastolatków z kolejnych miejscowości. Warsztaty odbędą się w Giżycku, Suwałkach, Słupsku, Kołobrzegu, Jastrzębiu-Zdroju, Bielsku-Białej, Siedlcach, Białej Podlaskiej, Chełmie i Zamościu.

„Finansowe roz(g)rywki” to projekt edukacyjny dla młodzieży z klas 5–8 szkół podstawowych. Jego celem jest przybliżenie uczniom zagadnień związanych z finansami – w sposób przystępny, angażujący i dopasowany do ich wieku. Dzięki praktycznej formule warsztatów młodzi uczą się m.in. zarządzania budżetem, oszczędzania i zasad cyberbezpieczeństwa. Projekt realizuje Santander Bank Polska we współpracy z MCA BIS Sp. z o.o.

Nauka podczas gry

W trakcie warsztatów uczniowie dowiadują się m.in., jakie są rodzaje płatności, jak działa reklama, popyt i podaż, czym są pożyczki, odsetki, jak być bezpiecznym w sieci. Biorą też udział w grze strategicznej, podczas której mają za zadanie jak najlepiej zarządzić budżetem.

– Z badania „Postawy dzieci i młodzieży wobec finansów”, które przeprowadziliśmy w 2024 r., wynika, że ponad połowa nastolatków jest zainteresowana kwestiami ekonomicznymi. Wielu z nich przynajmniej czasami rozmawia z rodzicami m.in. o oszczędzaniu, mądrych zakupach czy zarabianiu. Jednakże często sami nie wychodzą̨ z inicjatywą pogłębiania tej wiedzy, zadawania pytań. I choć większość młodych ma już doświadczenia związane z finansami, to wciąż w niektórych obszarach brakuje im istotnej wiedzy. Stąd nasza inicjatywa interaktywnych warsztatów, które dowodzą, że młodzi potrafią ogarniać finanse. Wystarczy pokazać im jak – mówi Agnieszka-Glińska-Pytlarz z Santander Bank Polska, odpowiedzialna za projekt „Finansowe roz(g)rywki”.

Wiedza o finansach rośnie

Efektywność „Finansowych roz(g)rywek” potwierdzają dane z ankiet ewaluacyjnych przeprowadzanych przed i po warsztatach. W 2024 r. średni wzrost poziomu wiedzy uczniów wyniósł aż 34 p.p. Największą poprawę – do 52 p.p. – odnotowano w pytaniach dotyczących lokat, kredytów i odsetek. Tak dobre wyniki to efekt m.in. angażującej formuły zajęć oraz grywalizacji. Wysoką jakość projektu potwierdzają również nauczyciele, którzy doceniają dopasowanie treści do wieku uczniów oraz profesjonalizm w przygotowaniu warsztatów.

Bank wspiera edukację

Edukacja finansowa jest dla Santander Bank Polska ważnym elementem działań dla społeczeństwa. Poza warsztatami „Finansowe roz(g)rywki”, od 2016 r. bank rozwija m.in. swój autorski program Finansiaki, wspierający kształtowanie kompetencji z obszaru finansów i przedsiębiorczości wśród najmłodszych. Projekt jest przeznaczony do nauczycieli i rodziców dzieci już od 3 r.ż. i ma na celu ułatwienie dorosłym rozmów z dziećmi o finansach.

Na stronie internetowej https://www.santander.pl/finansiaki dostępne są przydatne artykuły, animacje, audiobooki, a także scenariusze lekcji oraz poradnik Finansiaki. To My! Wskazówki, jak wprowadzać dzieci w świat finansów, można znaleźć również w social mediach projektu pod nazwą „Finansiaki to my” na Facebooku i Instagramie.

ŹRÓDŁOSantander Bank Polska