Prawie 3/4 Polaków zamierza obdarować bliskich prezentami. Jednak 70% badanych planuje oszczędzać na bożonarodzeniowych zakupach. Chociaż planujemy rodzinne i tradycyjne święta, to 1/3 Polaków zrezygnuje z zakupu choinki – wynika z najnowszego badania Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll (POP).
– Polacy mają różne strategie jeżeli chodzi o wydatki świąteczne. Większość z nas szuka sposobu aby oszczędzić, znajduje go na wyprzedażach oraz promocjach w sklepach. Co trzeci Polak również planuje wydatki w czasie. Część z nas natomiast wykorzysta punkty zebrane w programach lojalnościowych – mówi newsrm.tv Piotr Lipiński, PAYBACK.
Większość ankietowanych upominki kupi w sklepach stacjonarnych. Najczęściej będą to centra handlowe (26%) lub super- i hipermarkety (15%). Sporym zainteresowaniem cieszą się sklepy online – prezent w Internecie kupi 21% ankietowanych. Upominki mikołajkowe to głównie książki, filmy lub gry komputerowe (28%), słodycze (25%), a także perfumy i kosmetyki (22%) oraz zabawki (19%). 37% ankietowanych wyda na ten cel do 100 zł, a 32% – powyżej tej kwoty. Ponad 1/3 Polaków wykorzysta przy tym odłożone wcześniej oszczędności.
Święta Bożego Narodzenia dla Polaków to przede wszystkim możliwość spędzenia czasu z rodziną (41%) i kultywowania tradycji (38%). Dla wielu święta te mają ważny wymiar religijny (20%), dlatego Gwiazdkę ankietowani spędzą w gronie rodzinnym (96%). 60% zorganizuje święta u siebie, a 38% skorzysta z gościny bliskich. Podobnie jak w ubiegłym roku, Polacy przy wigilijnym stole zasiądą w towarzystwie więcej niż pięciu osób (61%). Ankietowani deklarują, że w świątecznym okresie zaangażują się również w działalność charytatywną – co trzeci kupi specjalnie oznaczone produkty, a 19% przygotuje z tej okazji paczki dla najuboższych.
70% ankietowanych stara się oszczędzać na bożonarodzeniowych zakupach. Najlepszym sposobem jest kupowanie na wyprzedażach lub podczas promocji (24%). Co piąty rozłoży wydatki w czasie, a 14% będzie unikać miejsc, w których łatwiej zrobić nieprzemyślane zakupy. 13% wykorzysta punkty zebrane w programach lojalnościowych. Środki finansowe na święta pochodzić będą głównie z bieżącego budżetu (53%), ale 1/3 Polaków ma na ten cel odłożone oszczędności. Zaledwie 4% skorzysta w tym czasie z karty kredytowej lub kredytu w banku.
– Najwięcej pieniędzy wydamy na świąteczne potrawy. Co drugi Polak ma w planach wydać na produkty spożywcze kwotę od 200 do 500 zł. Natomiast 1/4 planuje wydać poniżej tej kwoty – dodaje Piotr Lipiński.
Jeden na trzech badanych rezygnuje w tym roku z zakupu drzewka, to mniej niż w zeszłym roku (45% – 2014 r.). Ci, którzy zdecydują się na kupno choinki, najczęściej przeznaczą na jej udekorowanie do 100 zł (50%).
71% Polaków wyda na podarki dla bliskich taką samą kwotę, jak w ubiegłym roku. 26% przeznaczy na upominki do 200 zł, 30% – między 200 a 500 zł, a niemal 1/4 – do 1000 zł. Jak deklaruje 31% badanych – najważniejszym kryterium przy wyborze podarków jest ich praktyczność.
Pod choinką najczęściej znajdą się książki lub multimedia (28%), perfumy i kosmetyki (26%), słodycze (25%), biżuteria lub odzież (24%) i zabawki (22%). Prezenty pokrywać się będą z oczekiwaniami obdarowywanych. 22% pytanych najchętniej otrzymałoby perfumy lub kosmetyki, co piąty ankietowany oczekuje książki lub multimediów. Natomiast 14% ankietowanych chciałoby dostać urządzenie elektroniczne. Dla 12% wymarzonym prezentem będzie gotówka. Po upominki Polacy najczęściej udadzą się w grudniowym okresie przedświątecznym (49%). Zaledwie 2% zostawia zakupy na ostatnią chwilę.
Wypowiedź: Piotr Lipiński, PAYBACK.