Sztuczna inteligencja PKO Banku Polskiego zrewolucjonizuje obsługę klienta

  • W banku jeszcze lepiej działać będzie m.in. infolinia, aplikacja IKO i serwis internetowy iPKO.
  • PKO Bank Polski wspólnie z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym (OPI PIB) rozpoczął pracę nad innowacyjnymi modelami językowymi, które pomogą trafniej rozpoznawać intencje klientów.
  • Projekt otrzymał 9,2 mln zł dofinansowania ze środków publicznych.
  • To element rozwoju banku zgodnie ze strategią na lata 2025-2027 „Numer 1 i kropka”.

PKO Bank Polski, jako pionier w sektorze finansowym, startuje z kolejnym przełomowym projektem. Służy on opracowaniu inteligentnych metod przetwarzania oraz analizy danych. Unikalne systemy, które rozpoznają i przewidują potrzeby klientów, wykorzystają zaawansowane neuronowe modele języka polskiego, dostosowane specjalnie do specyfiki bankowej.

Wdrożenie bardziej zaawansowanej generatywnej sztucznej inteligencji w voicebotach, chatbotach, infolinii, a także w aplikacji IKO i serwisie internetowym iPKO, wzbogaci obecne rozwiązania banku. Odczują to klienci – dzięki bardziej intuicyjnej i efektywnej obsłudze – oraz pracownicy, którzy otrzymają dodatkowe narzędzia usprawniające ich pracę. Projekt udoskonali proces wdrażania prostego języka, dzięki czemu komunikacja banku z klientami i pracownikami będzie przejrzysta i efektywna.

– Innowacyjność rozwiązania ma znaczenie dla całego kraju i potencjał do transformacji rynku bankowego. Wytworzone rozwiązania pozwolą na rozbudowę botów w kanałach zdalnych: infolinii, aplikacji IKO i serwisie iPKO. Dzięki temu potrzeby i intencje klientów zostaną jeszcze lepiej zrozumiane przez sztuczną inteligencję, co pozwoli sprawniej znaleźć dopasowane do nich rozwiązania. Natomiast pracownicy banku uzyskają inteligentne narzędzia w postaci wyszukiwarek wykorzystujących wewnętrzne zasoby wiedzy w różnych obszarach. Skróci to czas obsługi klienta, co z reguły przekłada się również na jego zadowolenie i poprawę wskaźnika NPS. Pracownicy będą mogli skorzystać z inteligentnych asystentów realizujących zadania, takie jak: upraszczanie, streszczanie i analiza tekstów oraz wydobywanie kluczowych informacji – tłumaczy Marek Radzikowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Operacji i Bankowości Międzynarodowej oraz Obszar Bankowości Detalicznej i Firm.

– Ten projekt, w którym kluczową rolę odgrywają badania naukowe, stanowi doskonały przykład współpracy polskiej nauki z sektorem finansowym. Właśnie tak budujemy gospodarkę opartą na wiedzy i unikalnych innowacjach. W Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym z dumą podejmujemy wyzwanie, by przez najbliższe trzy lata wspólnie z PKO Bankiem Polskim rozwijać polskie modele językowe przeznaczone dla branży bankowej oraz tworzyć na ich podstawie nowoczesne usługi. Wierzymy, że rozwój i wdrażanie domenowych modeli językowych to krok w stronę praktycznych rozwiązań, które zmienią naszą codzienność – mówi dr hab. inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor OPI PIB.

Wytworzone produkty pozwolą na większe bezpieczeństwo i kontrolę przetwarzanych danych zgodnie z przepisami krajowymi oraz unijnymi, w tym AI Act.
Projekt otrzymał 9,2 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Obejmuje on zaawansowane prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI). Sukces tego przedsięwzięcia przyniesie wymierne korzyści, rewolucjonizując sposób komunikacji banków z klientami. Badania są ważnym krokiem w kierunku umocnienia pozycji PKO Banku Polskiego jako lidera sektora bankowego.

Nazwa projektu: „Budowa innowacyjnych dużych modeli językowych i platformy usługowej do serwowania modeli wielozadaniowych wewnątrz Banku”
Numer projektu: FENG.01.01-IP.01-A028/23-00 Okres realizacji projektu: 01-12-2024 do 30-11-2027 Wartość projektu: 16 918 839,55 zł Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 9,2 mln PLN zł.

ŹRÓDŁOPKO Bank Polski