Sztuka zamrożona w czasie – Bank Pekao S.A. tokenizuje i archiwizuje swoje dzieła sztuki w Światowym Archiwum Arktycznym

Bank Pekao posiada w swoich zbiorach ponad 1200 dzieł sztuki najwybitniejszych polskich artystów. Od 2022 roku korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, bank przenosi swoją sztukę również do świata cyfrowego, co coraz częściej stanowi obszar zainteresowania klientów inwestujących alternatywnie. To właśnie w Bankowości Prywatnej Pekao w 2022 roku przeprowadzono pierwszą na świecie tokenizację sztuki w uniwersalnej instytucji finansowej. Fragmenty stokenizowanego dzieła zostały nadrukowane na karty kredytowe. Był to pierwszy krok Pekao w kierunku zastosowania rozwiązań opartych o blockchain. Teraz bank tokenizuje kolejne obrazy, a dodatkowym zabezpieczeniem i gwarancją przetrwania dla przyszłych pokoleń jest ich archiwizacja w Światowym Archiwum Arktycznym, zwanym Biblioteką Końca Świata. To tu, od kilku lat, trafia najcenniejszy światowy dorobek kulturowy i intelektualny. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii bank zabezpieczył dzieła polskich artystów: Jana Matejki, Stanisława Wyspiańskiego, Wojciecha Kossaka, Juliana Fałata, Zygmunta Waliszewskiego, Tadeusza Dominika oraz współczesnej artystki rozpoczynającej współpracę z bankiem – Lii Kimury.

Bank Pekao jest związany ze sztuką niemal od początku swojej działalności, posiadając
w swoich zasobach dzieła najwybitniejszych polskich artystów. Jako mecenas sztuki udostępnia ją i promuje m.in. w Wirtualnej Galerii, w muzeach, na wystawach plenerowych, a nawet na kartach kredytowych i w aplikacji mobilnej.

– Bank Pekao angażuje się w inicjatywy społeczne i kulturalne. W ramach społecznie odpowiedzialnego biznesu banku promujemy m.in. sztukę, z którą jesteśmy związani już od lat. Wiele dzieł niesie ze sobą niezwykłe przesłania i historie. Dlatego tak ważne jest dla nas zabezpieczenie dziedzictwa kulturowego dla kolejnych pokoleń. Jednocześnie wybiegamy w przyszłość stawiając na artystów młodego pokolenia oraz nowe technologie. 95-letnią historię Banku gwarantującą bezpieczeństwo łączymy z nowoczesnymi rozwiązaniami, które mają zapewnić naszym klientom najwyższą jakość usług. Tokenizacja to szansa dla rozwoju rynku inwestycji – mówi Anna Wawrzyńczak-Palynyczak, delegowana z Rady Nadzorczej do czasowego wykonywania czynności Wiceprezes Zarządu Banku.

Banku Pekao zaangażował się właśnie w nowy projekt ARCHIV3, który wykorzystuje kilka nowoczesnych technologii w celu trwałego zabezpieczenia polskiego dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń. Pierwszym etapem w tym procesie było wykonanie profesjonalnych i certyfikowanych skanów 10 obrazów, tzw. skanów do odtworzenia muzealnego. Dzięki wykorzystaniu ultraczułego aparatu, udało się uzyskać niemal idealne, zdigitalizowane kopie oryginałów, które w przyszłości będą mogły posłużyć do celów konserwatorskich i rekonstrukcyjnych. Kolejnym etapem było stworzenie kolekcji NFT – niewymienialnych tokenów, zapisanych w sieci blockchain. Takie rozwiązanie gwarantuje transparentność, trwałość oraz niezmienność danych. Blockchain (rozproszony rejestr) jest obecnie jedną z najtrwalszych dostępnych technologii zapisu danych. Przy tokenizacji bank postawił na eko-blockchain Aleph Zero, który podczas procesu generuje możliwie najniższy ślad węglowy. Ostatnim i głównym etapem projektu było zapisanie skanów na światłoczułych rolkach, które odpowiednio zabezpieczone, zostały zdeponowane w Światowym Archiwum Arktycznym. Gwarantowana ochrona takiego depozytu to minimum 1000 lat. To właśnie na Svalbard, od kilku lat, trafiają najcenniejsze przykłady naszego dziedzictwa kulturowego, które za setki lat będą dostępne dla przyszłych pokoleń.

– W Bankowości Prywatnej Banku Pekao stawiamy na kierunek inwestycji alternatywnych, szczególnie tych opartych o sztukę. Poprzez ARCHIV3 pokazujemy synergię tradycyjnej sztuki i nowoczesnych rozwiązań technologicznych i możliwość zabezpieczenia cennych danych w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania. Dzięki zastosowanemu przez nas zabezpieczeniu wykonane skany przez kolejne lata będą mogły służyć do celów konserwacyjnych i reprodukcyjnych oraz znajdą podwójne schronienie: w Światowym Archiwum Arktycznym i w wiecznej sieci blockchain. To unikalny mix archiwizacji offline i online, który gwarantuje, że sztuka przetrwa – mówi Michał Walęczak, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Bankowości Prywatnej w Banku Pekao S.A.

Światowe Archiwum Arktyczne to wyjątkowe miejsce na norweskim archipelagu Svalbard gdzie zarchiwizowane są m.in. manuskrypty z Biblioteki Watykańskiej, dokumentacja UNESCO, UNICEF-u, reprodukcje Rembrandta, Boska Komedia Dantego Alighieri, twórczość Olgi Tokarczuk czy poezja Wisławy Szymborskiej. Bank Pekao jako pierwszy bank na świecie zarchiwizował na Svalbardzie cenne kulturowo dzieła sztuki. Taka forma zabezpieczenia danych jest możliwa dzięki zaawansowanej technologii przechowywania offline, eliminującej ryzyko cyberataków, niewymagającej energii elektrycznej ani ingerencji człowieka.
W połączeniu z naturalnymi warunkami Arktyki idealnymi do konserwacji i bezpieczeństwem geopolitycznym Svalbardu – Światowe Archiwum Arktyczne, obok Globalnego Banku Nasion, nazywane jest jednym z najbezpieczniejszych miejsc na świecie do przechowywania cennych danych.

Projekt ARCHIV3 został przygotowany i przeprowadzony wspólnie z firmą Degen House wspierającą w zakresie konsultacji, tworzenia materiałów marketingowych oraz dostarczania rozwiązań technologicznych.

Obrazy Banku Pekao, stokenizowane i zarchiwizowane w Światowym Archiwum Arktycznym:

  • Jan Matejko – „Anioł”
  • Stanisław Wyspiański – „Bratki”
  • Stanisław Wyspiański „Orzeł”
  • Wojciech Kossak – „Bitwa” fragment panoramy „Bitwa pod piramidami”
  • Zygmunt Waliszewski – „Martwa natura”
  • Zygmunt Waliszewski – „Kopiec Kościuszki”
  • Julian Fałat – „Portret dyrektorów Kasy Oszczędnościowej w Krakowie: Zygmunta Kowalskiego i Walentego Staniszewskiego”
  • Tadeusz Dominik – „Wiosna” z serii „Cztery pory roku”
  • Tadeusz Dominik – „Jesień” z serii „Cztery pory roku”
  • Lia Kimura – „Mirror of the soul”
Exit mobile version