Szybciej niż rynek. Grupa PKO Banku Polskiego przedstawiła wyniki za 2024 r.

  • 2024 r. był dla Grupy PKO Banku Polskiego okresem bardzo dynamicznego wzrostu i rozwoju, publikacji nowej strategii na lata 2025-2027 „Numer 1 i kropka”, a przede wszystkim podążania za potrzebami klientów.
  • Grupa systematycznie zwiększała skalę działania i udziały rynkowe w obszarze detalicznym i korporacyjnym. Jej aktywa wzrosły do 525 mld zł a liczba klientów banku powiększyła się do 12,1 miliona. Finansowanie udzielone klientom wzrosło o 9,6 proc. do 294 mld zł, a pozyskane oszczędności o 11,4 proc. osiągając wartość 604 mld zł.
  • Bank zanotował widoczne przyspieszenie w obszarze kredytów korporacyjnych w czwartym kwartale i kontynuował dwucyfrowe wzrosty kredytów detalicznych. Udział rynkowy w zakresie kredytów konsumpcyjnych zwiększył się do 19,41 proc., a w zakresie kredytów hipotecznych do prawie 26 proc.
  • Bank wypracował wzrost dochodów z działalności podstawowej o 19,6 proc oraz wykazał się wysoką efektywnością kosztową. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) osiągnął najlepszy w historii poziom 29,5 proc. Zysk netto Grupy przekroczył 9,3 mld zł a rentowność mierzona zwrotem z kapitału (ROE) osiągnęła poziom 19,2 proc. W 2024 r. PKO Bank Polski awansował w rankingu NPS do TOP 3 najbardziej polecanych polskich banków. Usługi banku polecają zarówno klienci indywidualni jak i klienci z segmentu przedsiębiorstw i korporacji.
  • Kapitalizacja giełdowa spółki wyniosła na koniec 2024 r. 74,7 mld zł, co oznacza roczny wzrost o około 19 proc.

PKO Bank Polski rósł w 2024 r. szybciej niż rynek i jest w pełni gotowy do finansowania oczekiwanego przyspieszenia rozwoju gospodarczego Polski. Zysk Grupy w 2024 r. wyniósł 9,3 mld zł i był o 69,1 proc wyższy niż w 2023 r. Bank o 19,6 proc. zwiększył dochody z działalności podstawowej i systematycznie zwiększał skalę działania. W efekcie aktywa Grupy wzrosły w 2024 r. do 525 mld zł, a liczba klientów banku przekroczyła 12,1 miliona. Bank wykazywał się również wysoką efektywnością kosztową. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 29,5 proc. Wskaźnik kosztów ryzyka osiągnął poziom 39 pb, a NPL ukształtował się na poziomie 3,59 proc. Kapitalizacja giełdowa spółki zwiększyła się w toku 2024 r. o około 19 proc.

Historycznie najlepszy wynik zapewnia gotowość do finansowania na szeroką skalę inwestycji w Polsce

– 2024 r. był dla Grupy PKO Banku Polskiego okresem nowego otwarcia i przyspieszenia. Postawiliśmy na strategię opartą na wzroście i rozwoju. Dodatkowo, wykorzystując nasze unikalne przewagi konkurencyjne i dobrą koniunkturę, umocniliśmy się na pozycji niekwestionowanego lidera wśród instytucji finansowych działających w Polsce. Dzięki temu jesteśmy gotowi do finansowania spodziewanego boomu inwestycyjnego. Będziemy finansować potrzeby polskich przedsiębiorców, w tym ich ekspansję zagranicą i uczestniczyć w największych transakcjach na rynku – podkreślił Szymon Midera, prezes PKO Banku Polskiego.

Podążamy za klientami

Wyniki banku wspierał wzrost skali biznesu. Aktywa Grupy osiągnęły 525 mld zł, a liczba klientów banku 12,1 mln. Oszczędności klientów wzrosły o ponad 11 proc. r/r do 604 mld zł, a finansowanie udzielone klientom sięgnęło 294 mld zł.

Bank zwiększył udziały w rynku kredytów detalicznych (do 23,5 proc.), oraz kredytów hipotecznych (do 26 proc.). Największy polski bank przyspieszył także w zakresie wzrostu finansowania klientów korporacyjnych (wzrost 5,5 proc. r/r).

Z relacji z PKO Bankiem Polskim w coraz wyższym stopniu zadowoleni są klienci. W ub.r. bank zajął trzecie miejsce w rankingu NPS – najbardziej polecanych, polskich banków przez klientów indywidualnych oraz przez segment przedsiębiorstw i korporacji. Ranking ten powstaje na podstawie badania lojalności, satysfakcji i doświadczeń klientów.

Bezpieczny polski bank. Koszt ryzyka pod kontrolą

Wskaźnik NPL określający jakość portfela kredytowego ukształtował się na koniec 2024 r. na poziomie 3,59 proc., a koszt ryzyka wyniósł 0,39 proc. Bank utrzymał także bezpieczną pozycję kapitałową i płynnościową. Łączny współczynnik kapitałowy Grupy Banku wyniósł 18,58 proc., a wskaźnik Tier 1 osiągnął wartość 17,39 proc.

Rok strategii – Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego „Numer jeden i kropka”

– Naszym strategicznym zadaniem jest szybkie i skuteczne odpowiadanie na potrzeby klientów i partnerów biznesowych. Chcę, aby przedsiębiorczy sposób myślenia i działania stał się katalizatorem możliwie wielu konkretnych działań banku – dodał Szymon Midera.

Nowa strategia Grupy PKO Banku Polskiego zakłada zmianę modelu biznesowego Grupy poprzez realizację 7 konkretnych celów biznesowych i 4 finansowych, w oparciu o działania w ramach 7 filarów.

  • Filar 1. Numer 1 dla codziennych potrzeb klientów.
  • Filar 2. Numer 1 w ekosystemach.
  • Filar 3. Numer 1 dla lepszej przyszłości finansowej klientów.
  • Filar 4. Numer 1 w dostępności dla klientów – w placówkach i cyfrowo.
  • Filar 5. Numer 1 jako partner dla polskiego biznesu.
  • Filar 6. Numer 1 w finansowaniu transformacji energetycznej.
  • Filar 7. Numer 1 jako polski Bank w Europie.

Strategia odpowiada na codzienne oczekiwania naszych klientów, którzy potrzebują wygodnych i zawsze dostępnych usług finansowych. Odnosi się także do aktualnych potrzeb polskiej gospodarki – transformacji energetycznej, budowania wartości narodowego kapitału oraz inwestycji koniecznych do wzrostu i utrzymania konkurencyjności naszego kraju.

Prezentacja wyników w pliku PDF – kliknij tutaj

ŹRÓDŁOPKO Bank Polski