Tańsze pożyczki dzięki edukacji finansowej i cyfrowej – wonga.com z nową strategią rozwoju

Wonga.com zmienia swój produkt, opierając go na efektywnej edukacji z zakresu cyfrowych finansów. Klienci firmy zwiększą swoją wiarygodność kredytową poprzez udział w kursach online i budowanie pozytywnej historii kredytowej w BIK dzięki terminowym spłatom. W zamian Wonga oferuje najbardziej atrakcyjne na rynku ceny finansowania krótkoterminowego oraz zniżki dochodzące do 42% całkowitego kosztu pożyczki[1]. Program edukacji finansowej i cyfrowej „Kapitalni.org” obejmie do 2017 roku pół miliona zarejestrowanych użytkowników wonga.com w Polsce.

Na zlecenie firmy Dom Badawczy Maison przygotował raport dotyczący obecnego stanu wiedzy i postaw wobec oszczędzania, pożyczania i bezpieczeństwa online wśród klientów Wonga w Polsce. Badania pokazują, że osoby, które mają wiedzę praktyczną z zakresu finansów, potrafią oszczędzać i planować domowy budżet, mają wyższą ocenę punktową w Biurze Informacji Kredytowej i prawdopodobieństwo spłaty pożyczki. Z kolei, w zakresie kompetencji cyfrowych, klienci subiektywnie oceniający swoją wiedzę o bezpiecznym korzystaniu z sieci jako wysoką, podejmowali rozsądne decyzje przy korzystaniu z aplikacji online.

„Większość inicjatyw edukacyjnych instytucji finansowych mierzona jest poprzez raportowanie działań, a nie ich skutków. W związku z tym trudno jest sprawdzić, czy działania te przekładają się na faktyczne zachowania konsumentów” – podkreśla profesor Dominika Maison. – „Kapitalni.org” to także program badawczy, który ma ustalić, czy sprofilowana edukacja finansowa i cyfrowa, będąca częścią produktu i umiejscowiona tuż przed decyzją zakupową będzie miała realny wpływ na zmianę zachowania konsumentów” – dodaje. Zespół badaczy pod kierownictwem prof. Maison będzie mierzył, w jaki sposób zaangażowanie w program przekłada się na skłonność do oszczędzania, decyzje przy braniu pożyczek, ocenę punktową w BIK czy terminowe spłacanie zobowiązań.

Jak działa program edukacyjny „Kapitalni.org”?

Stworzony przez wonga.com program obejmuje trzy obszary tematyczne: pożyczanie, oszczędzanie i bezpieczeństwo w sieci. Osoby, które chcą uzyskać finansowanie tańsze i na dłuższy okres, będą miały do dyspozycji multimedialne kursy edukacyjne oraz testy sprawdzające zdobytą wiedzę. W ten sposób klient, który otrzymałby finansowanie na gorszych warunkach, może zwiększyć swoją wiarygodność kredytową, a następnie spłacając terminowo zobowiązanie, budować historię kredytową w BIK. Platforma edukacyjna „Kapitalni.org” jest częścią Programu Korzyści – inicjatywy uruchomionej przez Wonga w maju 2014 roku, której celem jest proponowanie niższych cen finansowania klientom o wyższej ocenie punktowej w BIK i lepszej historii spłat.

Klienci Wonga mogą awansować w ramach 4 segmentów. Najwyższy oferuje najniższe ceny finansowania – nawet do 42% zniżek dla pożyczki na 60 dni. Awanse możliwe są dzięki terminowym spłatom i zaliczaniu rekomendowanych kursów. Program uwzględnia też dodatkowe funkcje, jak m.in. upomnienia przy próbie zaciągania zbyt częstych pożyczek krótkoterminowych.

Dlaczego edukacja finansowa?

22% Polaków nie posiada dostępu do podstawowych usług finansowych, co plasuje Polskę w grupie krajów o najwyższym poziomie wykluczenia finansowego w Unii Europejskiej (obok Bułgarii, Rumunii i Węgier)[2]. Około 30% Polaków nie posiada dostępu do podstawowych produktów bankowych. Jednocześnie, jak wynika z badań OECD/INFE, Polska ma jeden z najniższych poziomów wiedzy finansowej wśród 14 badanych krajów, m.in. Republiki Czeskiej, Węgier, Niemiec i Estonii.

[1] Program korzyści Wonga, źródło: www.wonga.com/benefits-program
[2] IBnGR, „Rola edukacji finansowej w ograniczaniu wykluczenia finansowego”, Gdańsk 2014 (strony 38 i 134), za Eurobarometr, źródło:  www.kas.de/wf/doc/kas_37583-1522-8-30.pdf?140428015952

źródło: wonga.com