Tylko 12,6 proc. Polaków uważa, że poziom edukacji finansowej w szkołach jest wystarczający. „To porażający wynik”

Większość podkreśla jednocześnie, że największa odpowiedzialność w zakresie przekazywania dzieciom wiedzy o finansach spoczywa na rodzicach.

Takie wyniki przynosi najnowsze badanie z cyklu „Sytuacja na rynku consumer finance”, realizowane cyklicznie przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego Polacy zostali zapytani o opinię na temat poziomu edukacji finansowej w szkołach.

Ponad 62 proc. Polaków uważa, że szkoła nie spełnia swojego zadania. „To porażający wynik”

Dokładnie 62,1 proc. ankietowanych stwierdziło w badaniu, że poziom edukacji finansowej w szkołach nie jest wystarczający. Przeciwnego zdania jest tylko 12,6 proc. respondentów. Aż jedna czwarta nie miała zdania na ten temat.

– To porażający wynik. A dodatkowo, ponad jedna czwarta respondentów nie potrafiła wyrazić swojej opinii. Oznacza to, że albo nie interesują się zakresem nauczania w szkole, albo nie mają wiedzy, czy edukacja finansowa jest w ogóle prowadzona w szkole. Lub też sami nie mają wystarczającej wiedzy finansowej. Tak duży odsetek odpowiedzi „nie wiem” należy ocenić negatywnie – uważa dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania.

Wskazuje jednocześnie, że edukacja finansowa jest obszarem, w którym nie tylko dzieci, ale i dorośli mają braki.

Kto odpowiada za edukację finansową dzieci?

Większość ankietowanych w badaniu Polaków nie ma wątpliwości, że to na rodzinach/opiekunach spoczywa największa odpowiedzialność, za wiedzę finansową dzieci – tak twierdzi 77,7 proc. ankietowanych. Wśród odpowiedzi (możliwa więcej niż jedna) respondenci wskazywali też szkołę (58,9 proc.) i instytucje finansowe (14 proc.).

– Wyniki naszego badania potwierdzają, że jest jeszcze wiele do zrobienia w zakresie edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Warto mieć na uwadze to, że finanse osobiste są niezwykle istotną częścią życia, a wiedza w tym zakresie pomaga m.in. unikać nadmiernego zadłużenia, oszczędzać i inwestować. Edukacja finansowa to również najskuteczniejszy sposób, by w przyszłości nie paść ofiarą oszustów – podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

Badanie „Sytuacja na rynku consumer finance”

 „Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. W jego ramach respondenci odpowiadają na szereg pytań dotyczących sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

Efektem badania jest publikowany cyklicznie Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Pokazuje on aktualne nastroje konsumentów i pozwala przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.

ŹRÓDŁOZPF