Większość podkreśla jednocześnie, że największa odpowiedzialność w zakresie przekazywania dzieciom wiedzy o finansach spoczywa na rodzicach.
Takie wyniki przynosi najnowsze badanie z cyklu „Sytuacja na rynku consumer finance”, realizowane cyklicznie przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego Polacy zostali zapytani o opinię na temat poziomu edukacji finansowej w szkołach.
Ponad 62 proc. Polaków uważa, że szkoła nie spełnia swojego zadania. „To porażający wynik”
– To porażający wynik. A dodatkowo, ponad jedna czwarta respondentów nie potrafiła wyrazić swojej opinii. Oznacza to, że albo nie interesują się zakresem nauczania w szkole, albo nie mają wiedzy, czy edukacja finansowa jest w ogóle prowadzona w szkole. Lub też sami nie mają wystarczającej wiedzy finansowej. Tak duży odsetek odpowiedzi „nie wiem” należy ocenić negatywnie – uważa dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania.
Wskazuje jednocześnie, że edukacja finansowa jest obszarem, w którym nie tylko dzieci, ale i dorośli mają braki.
Kto odpowiada za edukację finansową dzieci?
Większość ankietowanych w badaniu Polaków nie ma wątpliwości, że to na rodzinach/opiekunach spoczywa największa odpowiedzialność, za wiedzę finansową dzieci – tak twierdzi 77,7 proc. ankietowanych. Wśród odpowiedzi (możliwa więcej niż jedna) respondenci wskazywali też szkołę (58,9 proc.) i instytucje finansowe (14 proc.).
Badanie „Sytuacja na rynku consumer finance”
„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. W jego ramach respondenci odpowiadają na szereg pytań dotyczących sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
Efektem badania jest publikowany cyklicznie Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Pokazuje on aktualne nastroje konsumentów i pozwala przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.