Tylko w I kwartale tego roku straty Polaków związane z oszustwami wykorzystującymi bezgotówkowe instrumenty płatnicze wyniosły według NBP niemal 184 mln zł. Karty bankowe i dane umożliwiające zdalne wykonanie przelewu były obiektem zainteresowania cyberprzestępców o 7,4% częściej niż w ostatnim kwartale 2024 r. Dbający o bezpieczeństwo klientów VeloBank został partnerem premium kampanii „Scamming out” i z innymi instytucjami rynku finansowego będzie aktywnie promował skuteczne metody ochrony.
Z danych zebranych przez NBP[1] dotyczących polskiego sektora bankowego za I kwartał 2025 r. wynika, że w porównaniu z IV kwartałem 2024 r. odnotowano wzrost liczby oraz wartości cyberoszustw z wykorzystaniem bezgotówkowych instrumentów płatniczych (takich jak karty płatnicze i polecenia przelewu) – odpowiednio o 7,4% i 14,8%. Średnia kwota jednej transakcji zrealizowanej przez cyberprzestępców wyniosła 1659,7 zł, co oznacza wzrost o 106,9 zł. Główną przyczyną tego wzrostu była większa liczba przypadków oszustw związanych z poleceniami przelewu. Większości tych sytuacji dałoby się zapobiec zwiększając wiedzę na temat rozpoznawania prób oszustwa, wrażliwość na podejrzane zachowania oraz metod prewencji.
– Cyfrowe bezpieczeństwo dla VeloBanku stawiającego na wygodne, oparte o najnowsze technologie rozwiązania finansowe, jest priorytetem. Od dawna wykorzystujemy sztuczną inteligencję oraz biometrię behawioralną do ochrony klientów. Oprócz tego infolinia banku posiada funkcjonalność, która umożliwia sprawdzenie tożsamości zdalnego konsultanta oraz uwierzytelnienie swojej tożsamości w aplikacji mobilnej. Oprócz tego aktywnie edukujemy klientów, przestrzegając ich, by zachowywali czujność podczas cyfrowego bankowania. Naturalnym krokiem była dla nas decyzja o włączeniu się do akcji „Scamming out” jako partner premium. Wykorzystujemy wszelkie dostępne narzędzia, by podnosić poziom bezpieczeństwa konsumentów. Nie tylko z pomocą technologii, ale i poprzez wzmacnianie świadomości cyfrowej wśród naszych klientów oraz promowanie dobrych praktyk w obszarze cyberbezpieczeństwa – podkreśla Marek Korulczyk, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa, VeloBank.
VeloBank głosem kampanii
Zaproszeni do udziału w akcji eksperci VeloBanku będą brać udział w debatach, udzielać komentarzy i publikować materiały związane z cyberbezpieczeństwem. Będą one szeroko dostępne między innymi na stronie scammingout.pl i velobank.pl oraz na profilach społecznościowych. W ramach akcji zaplanowano m.in. zaprezentowanie skali scamów na świecie i w Polsce, opracowanie poradnika dla klientów bankowych, przygotowanie raportu o dezinformacji czy organizację konferencji o bezpieczeństwie w sieci. Jako podsumowanie kampanii „Scamming out” ma powstać praktyczne case study o zapobieganiu cyberprzestępczości.
– Phishing, oszustwa inwestycyjne, fałszywe reklamy, nieuczciwe oferty na platformach sprzedażowych – to przykłady tylko kilku rodzajów scamu, czyli zaawansowanych oszustw, które realizowane są przez przestępców w sieci. O tym jak się przed nimi ustrzec, mówić będziemy w ramach kampanii „Scamming out”. Rozpoczynający się projekt to także dobra okazja do wymiany doświadczeń między zaangażowanymi w nią partnerami oraz prezentacja dobrych praktyk w obszarze cyberbezpieczeństwa – wskazuje Marek Korulczyk, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa, VeloBank.
Razem dla cyberbezpieczeństwa
Inicjatorem akcji „Scamming out” są redakcje Pulsu Biznesu i Bankier.pl. To na ich łamach prezentowane będą materiały i rekomendacje wypracowane przez jej uczestników. Oprócz VeloBanku w kampanii biorą udział inne marki finansowe, a patronat nad akcją objęły instytucje branżowe, m.in.: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Urząd Ochrony Danych Osobowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznik Finansowy.
Szczegóły akcji zaprezentowane są na stronie: https://scammingout.pl/.
[1] https://nbp.pl/wp-content/uploads/2025/07/2025-Q1-informacja-o-transakcjach-oszukanczych.pdf