Wygodnie, szybko i po drodze – o fenomenie usługi cashback

Aż połowa Polaków zainteresowana jest możliwością wypłaty gotówki podczas płatności kartą za zakupy w punkcie handlowym – wynika z badań Fundacji Polska Bezgotówkowa[1]. Ze strony konsumentów jest to najbardziej pożądana dodatkowa usługa realizowana poprzez terminal płatniczy. Najchętniej chcą z niej skorzystać osoby w wieku 18-24 lata.

– Konsumenci cenią komfort i łatwość dokonywania transakcji. Wypłata gotówki w punkcie handlowym to dla nich większa swoboda i komfort płatności. To również spore ułatwienie, kiedy w jednym miejscu możemy zrobić zakupy, zapłacić za nie kartą i przy okazji wypłacić potrzebną nam w danej chwili gotówkę – mówi Anna Spychalska-Grzeszek, dyrektor obszaru marketingu i produktów Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Coraz większą popularnością wśród konsumentów cieszą się dodatkowe usługi oferowane za pomocą terminala płatniczego, które można zrealizować podczas płatności bezgotówkowych w punktach handlowych. Zainteresowana możliwością wypłaty gotówki w sklepie, na stacji benzynowej czy w placówce poczty jest aż połowa Polaków. Konsumenci są otwarci również na dodatkowe możliwości, które oferują nowoczesne terminale płatnicze, takie jak odbiór przesyłek (56%), doładowanie telefonów (44%) czy zostawianie napiwków kartą (42%).

Najchętniej z połączonej usługi płatności kartą i wypłaty gotówki skorzystałyby osoby młode. W przedziale wiekowym 18-24 lat jest ich aż 72% oraz ponad 2/3 (62%) w grupie 25-39 lat. Dla najmłodszych konsumentów istotne znaczenie ma również możliwość odbioru przesyłek (80%) oraz opcja pozostawienia napiwku kartą (64%).

Młodzi konsumenci w sposób szczególny cenią sobie elastyczność, swobodę i niezależność – i tego właśnie oczekują od rozwiązań płatniczych. Natomiast dodatkowe usługi, które – w sposób szybki i wygodny – można zrealizować podczas zakupów w punkcie handlowym to odpowiedź na zmieniające się potrzeby całego społeczeństwa – dla wszystkich osób, dla których ważny jest czas i komfort – podsumowuje Anna Spychalska-Grzeszek.

Jak pokazują dane Narodowego Banku Polskiego, na koniec 2022 r. wypłatę gotówki przy okazji zakupów oferowało swoim klientom blisko 300 tys. placówek handlowych – sklepów i supermarketów, placówek pocztowych, stacji benzynowych, hoteli, salonów prasowych i innych punktów handlowo-usługowych. W IV kwartale 2022 r. przeprowadzono 5,5 mln wypłat sklepowych, a ich wartość wyniosła 894,9 mln zł – ponad 7% więcej w stosunku do poprzedniego kwartału.

Z usługi wypłaty gotówki podczas płatności kartą można skorzystać m.in. w sklepach sieci Carrefour, Gzella, Netto, Sokołów, Empik i w punktach Ruchu, a także na stacjach benzynowych i w placówkach Poczty Polskiej. Punkty, w których dostępna jest usługa oznaczone są znakami Mastercard – Płać Kartą i Wypłacaj oraz Visa Cash Back. Limit jednorazowych wypłat wynosi 1000 zł, warunkiem realizacji usługi jest jednak każdorazowo dostępność gotówki w kasie.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://polskabezgotowkowa.pl/cashback/.

„Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2022” to część pięcioletniego panelu badawczego zaprojektowanego przez POLASIK Research, a realizowanego przez  Minds & Roses oraz KANTAR Polska. Wywiady przeprowadzono metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interview) w I kwartale 2023 r. Badania ankietowe zostały zrealizowane na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie kwotowo-losowej. Respondentami badania były osoby w wieku od 18 do 75 lat zamieszkałe w Polsce.

[1] POLASIK Research, Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2022, raport badawczy, marzec 2023.

Exit mobile version