Po wyłączeniu podatku od aktywów instytucji finansowych, skonsolidowany zysk netto Grupy Alior Banku po III kwartałach 2016 r. wyniósł 336 mln zł i był o 25 proc. wyższy w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Uwzględniając podatek zysk netto wyniósł 249 mln zł i był niższy o 8 proc. r/r.
W III kwartale zysk netto wyniósł 87 mln zł i był o 6 proc. wyższy niż w II kwartale 2016 r.
W ciągu trzech kwartałów br. Alior Bank wypracował ponad 1,8 mld zł przychodów netto
z działalności operacyjnej, w tym 1,3 mld zł z tytułu odsetek oraz 240 mln zł z tytułu opłat
i prowizji. Oznacza to wzrost przychodów w ujęciu rocznym o 15 proc.Na koniec września 2016 r. łączna wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank wyniosła 35,1 mld zł, a wartość zgromadzonych depozytów 37,4 mld zł. W obu przypadkach to 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Współczynnik kredytów do depozytów ukształtował się na poziomie 93,7 proc.
Alior Bank systematycznie poprawia efektywność kosztową, jednocześnie zwiększając skalę prowadzonej działalności. Współczynnik kosztów do dochodów (C/I) po III kwartałach 2016 r. wyniósł 47 proc. bez uwzględnienia kosztów podatku od aktywów instytucji finansowych (49,1 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej).
Na koniec września 2016 r. wskaźniki wypłacalności CAR oraz Tier 1 wzrosły do odpowiednio 16,1 proc. i 13,4 proc.
4 listopada br. nastąpiła fuzja prawna Alior Banku z wydzieloną częścią Banku BPH. Realizacja transakcji przejęcia podstawowej działalności Banku BPH przebiegła w rekordowym czasie 7 miesięcy. Pełna integracja produktów, procesów i obsługi ma się zakończyć do 31 marca 2017 r.
–Wyniki finansowe po III kwartałach 2016 r. znacząco przybliżają Alior Bank do realizacji sygnalizowanego przeze mnie w marcu br., zgodnego z ówczesnym consensusem, poziomu zysku na poziomie322 mln zł netto –powiedział Wojciech Sobieraj, prezes Zarządu Alior Banku. –Nasze kalkulacje potwierdzają możliwość uzyskania docelowych, rocznych synergii wynikających z fuzji z wydzieloną częścią Banku BPH na poziomie około 460 mln zł do 2019 r. Jednocześnie spodziewamy się, że koszty połączonego banku uda się zmniejszyć o 150 mln zł, zamykając je w kwocie 500 mln zł – dodaje prezes Sobieraj.
Całkowite przychody Grupy Alior Banku z działalności operacyjnej wyniosły na koniec września 2016 r. ponad 1,8 mld zł, tj. o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W wyniku systematycznie rosnącego wolumenu udzielonych kredytów i pożyczek, wynik odsetkowy zwiększył się o 22 proc. do ponad 1,3 mld zł. Wynik z tytułu opłat i prowizji zmniejszył się o 5 proc. i wyniósł 240 mln zł, a wynik z działalności handlowej i pozostałej osiągnął 244 mln zł i był o 1 proc. wyższy niż w porównywalnym okresie w roku ubiegłym.
Przychody Grupy Alior Banku (mln zł)
Systematycznemu zwiększaniu skali działalności Grupy Alior Banku towarzyszy także utrzymanie efektywności kosztowej. Współczynnik C/I stale utrzymuje się na poziomie poniżej 48 proc. Na koniec III kwartału br. wyniósł on 47 proc. i w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej zmniejszył się o 2,1p.p. (w I kwartale br. ukształtował się na poziomie 47,8 proc., a w II kwartale – 47,6 proc.).
Wartość kredytów udzielonych klientom przez Grupę Alior Banku wzrosła o 19 proc. r/r, osiągając poziom 35,1 mld zł na koniec września 2016 r. W tym samym okresie saldo środków pozyskanych z depozytów klientów wyniosło blisko 37,4 mld zł, czyli również o 19 proc. więcej niż rok wcześniej.
Kredyty (mld zł) Depozyty (mld zł)
Na koniec września br. wskaźniki wypłacalności CAR oraz Tier 1 wyniosły odpowiednio 16,1 proc. i 13,4 proc. Utrzymujące się drugi kwartał z rzędu wysokie poziomy tych współczynników to pochodne emisji akcji
i obligacji Alior Banku, przeprowadzonych w II kwartale br. z myślą o sfinansowaniu zakupu wydzielonej części Banku BPH oraz wzmocnieniu kapitałów własnych banku.
Na początku III kwartału br., 18 lipca, działalność operacyjną rozpoczął oddział Alior Banku w Rumunii. To kolejny etap rozwoju strategicznej współpracy z T-Mobile i partnerstwa z rumuńskim operatorem Telekom Romania Mobile Communications z Grupy Deutsche Telekom. Obecnie trwają prace nad startem komercyjnym oddziału zaplanowanym na początek 2017 r. Klienci indywidualni uzyskają dostęp do szerokiej gamy nowoczesnych produktów depozytowych i kredytowych dostosowanych do potrzeb i specyfiki rynku rumuńskiego oraz do atrakcyjnej oferty pakietowej łączącej usługi telekomunikacyjne i bankowe.
Alior Bank stale potwierdza pozycję lidera innowacyjności w polskiej bankowości, o czym świadczą prestiżowe, międzynarodowe nagrody. Projekt „Wirtualnego Doradcy”, systemu sztucznej inteligencji wspierającego zdalny kontakt z klientami, zwyciężył w dwóch konkursach: „BAI Global Banking Innovation Awards” (w kategorii „Innowacja w usprawnianiu procesów wewnętrznych”), a także „Distribution & Marketing Innovation Awards” (w kategorii „Big Data, analityka i sztuczna inteligencja”), organizowanym przez stowarzyszenie European Financial Management Association (Efma) we współpracy
z firmą Accenture. „Wirtualny Doradca” to system sztucznej inteligencji – wirtualny przedstawiciel banku, zaprojektowany tak, by prowadzić z klientami spójną rozmowę, czyli reagować na odpowiedzi i zadawać dopasowane do nich pytania. W Alior Banku wykorzystywany jest w „miękkiej” windykacji, aby przekonywać klientów do spłaty zadłużenia, a także w badaniach marketingowych. W przyszłości „Wirtualny Doradca” wspomoże bank w realizacji innych procesów obsługi klientów, w tym obejmujących wykorzystanie biometrii głosowej.
4 listopada br. zarejestrowany został podział Banku BPH, którego wydzielona część, bez kredytów hipotecznych i TFI, została włączona do Alior Banku. Prawne połączenie nastąpiło siedem miesięcy po zawarciu umowy z Grupą GE dotyczącej sprzedaży podstawowej działalności Banku BPH. Zakończenie integracji systemów informatycznych oraz ujednolicenia oferty i obsługi dotychczasowych i nowych klientów planowane jest w pierwszej połowie 2017 r.
Połączone aktywa Alior Banku i Banku BPH wynoszą 62 mld zł, co plasuje Alior Bank na 9. miejscu w sektorze bankowym w Polsce, uwzględniając dane na koniec czerwca 2016 r. Transakcja przybliża bank do realizacji strategicznego celu, jakim jest dołączenie do grona 5-6 największych banków w Polsce.