Wyniki finansowe eurobanku za 2016 rok

Nowoczesne usługi, zaufanie klientów, znaczący wzrost bazy depozytów

Zysk netto: 142 mln zł (+6% r/r.)

  • Wynik na działalności bankowej: ponad 741 mln zł (+15% r/r.)
  • ROE: ponad 10% (wyższe niż średnia rynkowa)
  • Suma bilansowa banku: wzrost do 13,7 mld zł (+12% r/r.)

W minionym roku do eurobanku dołączyło ponad 130 tys. nowych klientów. Bank wdrożył płatności zbliżeniowe HCE, wzmacniał relacje z klientami w oparciu o wysoką jakość świadczonych usług. Baza depozytów banku przyrosła o 19%, znacznie powyżej tempa wzrostu rynku w tym obszarze. 

Kontynuacja wzrostu organicznego

W 2016 roku do eurobanku dołączyło 134 tys. nowych klientów. Zgodnie z przyjętą strategią bank utrzymywał wysoką sprzedaż kredytów gotówkowych i umiarkowany przyrost w obszarze kredytów hipotecznych. Przyrost bazy depozytowej banku zdecydowanie wyprzedził trend rynkowy  – saldo wzrosło o 19% do 6 850 mln zł, przy średnim wzroście rynkowym wynoszącym 9% (dane KNF i ZBP z 12.2016 r.). Klienci chętnie deponowali środki na nowym rachunku oszczędnościowym Ekstra Zysk (ponad 1 mld zł salda w ciągu 5 miesięcy).

– Wyniki biznesowe eurobanku są dowodem pozytywnego trendu: bank utrzymuje tempo wzrostu w obszarze kredytowym, wykazuje się elastycznością i potrafi wzmocnić bazę depozytową. Kolejny rok z rzędu dołącza do nas ponad 130 tys. nowych klientów. Wyniki te osiągamy realizując przyjęte priorytety – konsekwentnie pracując nad jakością obsługi oraz wdrażając nowoczesne rozwiązania z zakresu digital. W 2017 r. będziemy upraszczać procesy, żeby w jeszcze szybszy i lepszy sposób reagować na zmieniające się potrzeby klientów – powiedział Alexis Lacroix, pierwszy Wiceprezes eurobanku.

eurobank jest silnym graczem na rynku kredytów gotówkowych z ponad 4,5% udziałem rynkowym (dane KNF i ZBP z 12.2016 r.). Saldo kredytów gotówkowych wzrosło do 4,8 mld zł (4,5 mld w 2015 r.), natomiast saldo kredytów hipotecznych do 6,4 mld zł (5,9 mld w 2015 r.). Bank kolejny rok z rzędu zmniejszał wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) do 8% (8,7% w 2015 r.). eurobank korzystnie na tle rynku wyróżnia marża odsetkowa (NIM) – 5,1%, przy średniej rynkowej 2,4%.

Bliższa relacja z klientami

34% klientów traktuje eurobank jak swój bank na co dzień i przelewa wynagrodzenie na konto. Dostęp do bankowości internetowej posiada 450 tys. osób (+20% r/r), natomiast do bankowości mobilnej niemal 200 tys. osób (+28% r/r). Przekłada się to na większą aktywność klientów w kanałach zdalnych –  liczba logowań do bankowości internetowej i mobilnej  wzrosła o 41% r/r, natomiast liczba transakcji o 21% r/r.

Klienci częściej korzystają również z kart płatniczych –  wartość transakcji kartami wzrosła o 28%. W lutym wdrożone zostały płatności mobilne HCE. Bank tym samym znalazł się wśród pierwszych instytucji finansowych, które wprowadziły to rozwiązanie. Na koniec roku korzystało z nich ponad 10 tys. osób, co plasuje bank na 5. miejscu w Polsce (03.01.2017 cashless.pl).

Wzrost przychodów na wymagającym rynku

Wynik na działalności bankowej wyniósł ponad 741 mln zł (+15% r/r). Zysk netto to 142 mln zł (+6% r/r). eurobank podtrzymał wysoką efektywność działania – ROE wyniosło ponad 10% i było wyższe niż średnia rynkowa. Koszt podatku bankowego wyniósł 25,5 mln zł.

Suma bilansowa banku zwiększyła się do 13,7 mld zł, wobec 12,3 mld zł rok wcześniej (+12% r/r).

Agencja Ratingowa Fitch utrzymała bardzo wysoką ocenę ratingową – A-, podtrzymując tym samym klasyfikację eurobanku do grupy najbezpieczniejszych i najwyżej ocenianych banków w Polsce (luty 2017 r.).

eurobank rozwijał się utrzymując wskaźniki kapitałowe na bezpiecznym poziomie, powyżej wymagań regulacyjnych – CAR wyniósł 15,2% a Tier 1 – 13,1%.

Pomimo wymagającego otoczenia oraz niepewności na rynkach finansowych pozycja płynnościowa banku jest bardzo mocna. W czerwcu 2016 r. bank wyemitował obligacje o wartości nominalnej 250 mln zł i terminie zapadalności wynoszącym 3,5 roku. Spotkały się one z dobrym przyjęciem na rynku – marża wyniosła 120 pbs (plus WIBOR 6M). Wskaźnik płynności LCR na koniec roku wyniósł 231%, kształtując się zdecydowanie powyżej średniej rynkowej.

Ze względu na profil działalności banku, wskaźnik kredytów do depozytów wyniósł 142% (wobec 153% w 2015 r.). Długoterminowe finansowanie banku jest zabezpieczone przez głównego właściciela – Societe Generale. Bank utrzymał bardzo mocny wskaźnik stabilnego finansowania netto (NSFR) wynoszący >100%.

Rozwinięcie oferty skrojonej na potrzeby klienta

eurobank w 2016 r. równolegle poszerzał ofertę dla klientów korzystających z nowoczesnych rozwiązań, jak i tradycjonalistów.

  • W październiku wprowadzono nową ofertę kont – Na Co Dzień, zmodyfikowane konto Active z 2-letnią gwarancją stałych warunków cenowych oraz Prestige, które było wielokrotnie nagradzane, m.in. otrzymało Złotego Bankiera 2016 r. – nagrodę za najlepsze na polskim rynku konto osobiste. Zmiany w ofercie poprzedziło rozbudowane badanie segmentacyjne określające potrzeby klientów. W 2016 klienci otworzyli ponad 103 tys. kont.
  • Od lutego klienci mogą skorzystać z płatności mobilnych w technologii HCE. Na koniec roku 2016 z HCE korzystało ponad 10 tys. osób.
  • Wprowadzenie rachunku oszczędnościowego Ekstra Zysk, wraz z działaniami promującymi oszczędzanie w TV oraz w mediach społecznościowych. W ciągu 5 miesięcy klienci zdeponowali na rachunku ponad 1 mld zł.
  • „Wypożyczka z gwarancją szybkości” – eurobank gwarantował wypłatę środków tego samego dnia, w którym klient złożył wniosek kredytowy. Kampania reklamowa „Wypożyczki” otrzymała Złotą Statuetkę Effie Award w kategorii bankowej za najbardziej efektywną kampanię marketingową (Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR).
  • Aplikacja mobilna – wdrożenie nowych funkcji: wakacje kredytowe, przelewy do ZUS/US, potwierdzenia operacji w PDF. Widget na Apple Watch – m.in. sprawdzenie salda i ostatnich operacji w zegarku.

Utrzymanie wysokiej jakości obsługi w placówkach oraz poprzez kanały zdalne

Bank przykłada szczególną uwagę do jakości obsługi. Dowodem na to są zajmowane przez eurobank miejsca w ważnych rankingach rynkowych:

  • Instytucja Roku 2016 r: 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w zdalnych kanałach kontaktu”   3. miejsce – w kategorii „Jakość obsługi w placówkach” (mojabankowanie.pl, 07.03.2017 r.)
  • Wskaźnik NPS – 4. miejsce na rynku (ARC Rynek i Opinia, 2016 r.)
  • Najlepsza obsługa klienta w rankingu money.pl (16.03.2016 r.).
Wyniki w mln zł20152016              zmiana (%)
Fundusze własne1 40514705%
Suma bilansowa12 2901370912%
Saldo  kredytów na koniec okresu10 540113988%
Suma depozytów i rachunków na koniec okresu5 770685019%
Wynik na działalności bankowej64274115%
Koszty ogólne (C)-466-4946%
Koszty ryzyka (CoR)-73-12773%
Wynik finansowy brutto1681807%
Wynik finansowy netto1341426%
Wskaźniki zyskowności
C/I65,9%61,7%-4,2 p.p
ROE (zwrot z kapitału własnego)10,6%10,0%-0,6 p.p
ROA (wskaźnik rentowności aktywów)1,1%1,0%-0,1 p.p
Marża odsetkowa (NIM)4,7%5,1%0,4 p.p.
Współczynnik kapitałowy (CAR)15,1%15,2%0,1 p.p
Współczynnik kapitału podstawowego (Tier 1)12,4%13,1%0,8 p.p

Wyniki za 2016 r. podlegały audytowi.

ŹRÓDŁOeurobank