Nowoczesne usługi, zaufanie klientów, znaczący wzrost bazy depozytów
Zysk netto: 142 mln zł (+6% r/r.)
- Wynik na działalności bankowej: ponad 741 mln zł (+15% r/r.)
- ROE: ponad 10% (wyższe niż średnia rynkowa)
- Suma bilansowa banku: wzrost do 13,7 mld zł (+12% r/r.)
W minionym roku do eurobanku dołączyło ponad 130 tys. nowych klientów. Bank wdrożył płatności zbliżeniowe HCE, wzmacniał relacje z klientami w oparciu o wysoką jakość świadczonych usług. Baza depozytów banku przyrosła o 19%, znacznie powyżej tempa wzrostu rynku w tym obszarze.
Kontynuacja wzrostu organicznego
W 2016 roku do eurobanku dołączyło 134 tys. nowych klientów. Zgodnie z przyjętą strategią bank utrzymywał wysoką sprzedaż kredytów gotówkowych i umiarkowany przyrost w obszarze kredytów hipotecznych. Przyrost bazy depozytowej banku zdecydowanie wyprzedził trend rynkowy – saldo wzrosło o 19% do 6 850 mln zł, przy średnim wzroście rynkowym wynoszącym 9% (dane KNF i ZBP z 12.2016 r.). Klienci chętnie deponowali środki na nowym rachunku oszczędnościowym Ekstra Zysk (ponad 1 mld zł salda w ciągu 5 miesięcy).
– Wyniki biznesowe eurobanku są dowodem pozytywnego trendu: bank utrzymuje tempo wzrostu w obszarze kredytowym, wykazuje się elastycznością i potrafi wzmocnić bazę depozytową. Kolejny rok z rzędu dołącza do nas ponad 130 tys. nowych klientów. Wyniki te osiągamy realizując przyjęte priorytety – konsekwentnie pracując nad jakością obsługi oraz wdrażając nowoczesne rozwiązania z zakresu digital. W 2017 r. będziemy upraszczać procesy, żeby w jeszcze szybszy i lepszy sposób reagować na zmieniające się potrzeby klientów – powiedział Alexis Lacroix, pierwszy Wiceprezes eurobanku.
eurobank jest silnym graczem na rynku kredytów gotówkowych z ponad 4,5% udziałem rynkowym (dane KNF i ZBP z 12.2016 r.). Saldo kredytów gotówkowych wzrosło do 4,8 mld zł (4,5 mld w 2015 r.), natomiast saldo kredytów hipotecznych do 6,4 mld zł (5,9 mld w 2015 r.). Bank kolejny rok z rzędu zmniejszał wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) do 8% (8,7% w 2015 r.). eurobank korzystnie na tle rynku wyróżnia marża odsetkowa (NIM) – 5,1%, przy średniej rynkowej 2,4%.
Bliższa relacja z klientami
34% klientów traktuje eurobank jak swój bank na co dzień i przelewa wynagrodzenie na konto. Dostęp do bankowości internetowej posiada 450 tys. osób (+20% r/r), natomiast do bankowości mobilnej niemal 200 tys. osób (+28% r/r). Przekłada się to na większą aktywność klientów w kanałach zdalnych – liczba logowań do bankowości internetowej i mobilnej wzrosła o 41% r/r, natomiast liczba transakcji o 21% r/r.
Klienci częściej korzystają również z kart płatniczych – wartość transakcji kartami wzrosła o 28%. W lutym wdrożone zostały płatności mobilne HCE. Bank tym samym znalazł się wśród pierwszych instytucji finansowych, które wprowadziły to rozwiązanie. Na koniec roku korzystało z nich ponad 10 tys. osób, co plasuje bank na 5. miejscu w Polsce (03.01.2017 cashless.pl).
Wzrost przychodów na wymagającym rynku
Wynik na działalności bankowej wyniósł ponad 741 mln zł (+15% r/r). Zysk netto to 142 mln zł (+6% r/r). eurobank podtrzymał wysoką efektywność działania – ROE wyniosło ponad 10% i było wyższe niż średnia rynkowa. Koszt podatku bankowego wyniósł 25,5 mln zł.
Suma bilansowa banku zwiększyła się do 13,7 mld zł, wobec 12,3 mld zł rok wcześniej (+12% r/r).
Agencja Ratingowa Fitch utrzymała bardzo wysoką ocenę ratingową – A-, podtrzymując tym samym klasyfikację eurobanku do grupy najbezpieczniejszych i najwyżej ocenianych banków w Polsce (luty 2017 r.).
eurobank rozwijał się utrzymując wskaźniki kapitałowe na bezpiecznym poziomie, powyżej wymagań regulacyjnych – CAR wyniósł 15,2% a Tier 1 – 13,1%.
Pomimo wymagającego otoczenia oraz niepewności na rynkach finansowych pozycja płynnościowa banku jest bardzo mocna. W czerwcu 2016 r. bank wyemitował obligacje o wartości nominalnej 250 mln zł i terminie zapadalności wynoszącym 3,5 roku. Spotkały się one z dobrym przyjęciem na rynku – marża wyniosła 120 pbs (plus WIBOR 6M). Wskaźnik płynności LCR na koniec roku wyniósł 231%, kształtując się zdecydowanie powyżej średniej rynkowej.
Ze względu na profil działalności banku, wskaźnik kredytów do depozytów wyniósł 142% (wobec 153% w 2015 r.). Długoterminowe finansowanie banku jest zabezpieczone przez głównego właściciela – Societe Generale. Bank utrzymał bardzo mocny wskaźnik stabilnego finansowania netto (NSFR) wynoszący >100%.
Rozwinięcie oferty skrojonej na potrzeby klienta
eurobank w 2016 r. równolegle poszerzał ofertę dla klientów korzystających z nowoczesnych rozwiązań, jak i tradycjonalistów.
- W październiku wprowadzono nową ofertę kont – Na Co Dzień, zmodyfikowane konto Active z 2-letnią gwarancją stałych warunków cenowych oraz Prestige, które było wielokrotnie nagradzane, m.in. otrzymało Złotego Bankiera 2016 r. – nagrodę za najlepsze na polskim rynku konto osobiste. Zmiany w ofercie poprzedziło rozbudowane badanie segmentacyjne określające potrzeby klientów. W 2016 klienci otworzyli ponad 103 tys. kont.
- Od lutego klienci mogą skorzystać z płatności mobilnych w technologii HCE. Na koniec roku 2016 z HCE korzystało ponad 10 tys. osób.
- Wprowadzenie rachunku oszczędnościowego Ekstra Zysk, wraz z działaniami promującymi oszczędzanie w TV oraz w mediach społecznościowych. W ciągu 5 miesięcy klienci zdeponowali na rachunku ponad 1 mld zł.
- „Wypożyczka z gwarancją szybkości” – eurobank gwarantował wypłatę środków tego samego dnia, w którym klient złożył wniosek kredytowy. Kampania reklamowa „Wypożyczki” otrzymała Złotą Statuetkę Effie Award w kategorii bankowej za najbardziej efektywną kampanię marketingową (Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR).
- Aplikacja mobilna – wdrożenie nowych funkcji: wakacje kredytowe, przelewy do ZUS/US, potwierdzenia operacji w PDF. Widget na Apple Watch – m.in. sprawdzenie salda i ostatnich operacji w zegarku.
Utrzymanie wysokiej jakości obsługi w placówkach oraz poprzez kanały zdalne
Bank przykłada szczególną uwagę do jakości obsługi. Dowodem na to są zajmowane przez eurobank miejsca w ważnych rankingach rynkowych:
- Instytucja Roku 2016 r: 3. miejsce w kategorii „Jakość obsługi w zdalnych kanałach kontaktu” 3. miejsce – w kategorii „Jakość obsługi w placówkach” (mojabankowanie.pl, 07.03.2017 r.)
- Wskaźnik NPS – 4. miejsce na rynku (ARC Rynek i Opinia, 2016 r.)
- Najlepsza obsługa klienta w rankingu money.pl (16.03.2016 r.).
Wyniki w mln zł | 2015 | 2016 | zmiana (%) |
Fundusze własne | 1 405 | 1470 | 5% |
Suma bilansowa | 12 290 | 13709 | 12% |
Saldo kredytów na koniec okresu | 10 540 | 11398 | 8% |
Suma depozytów i rachunków na koniec okresu | 5 770 | 6850 | 19% |
Wynik na działalności bankowej | 642 | 741 | 15% |
Koszty ogólne (C) | -466 | -494 | 6% |
Koszty ryzyka (CoR) | -73 | -127 | 73% |
Wynik finansowy brutto | 168 | 180 | 7% |
Wynik finansowy netto | 134 | 142 | 6% |
Wskaźniki zyskowności | |||
C/I | 65,9% | 61,7% | -4,2 p.p |
ROE (zwrot z kapitału własnego) | 10,6% | 10,0% | -0,6 p.p |
ROA (wskaźnik rentowności aktywów) | 1,1% | 1,0% | -0,1 p.p |
Marża odsetkowa (NIM) | 4,7% | 5,1% | 0,4 p.p. |
Współczynnik kapitałowy (CAR) | 15,1% | 15,2% | 0,1 p.p |
Współczynnik kapitału podstawowego (Tier 1) | 12,4% | 13,1% | 0,8 p.p |
Wyniki za 2016 r. podlegały audytowi.