Najemcy bez ochrony – jak lokatorzy (nie)korzystają z ubezpieczeń

Co czwarta najmująca mieszkanie osoba przyznaje, że przynajmniej raz coś w nim uszkodziła. Mimo to tylko co dziesiąty najemca kupuje ubezpieczenie, które chroni go przed finansowymi skutkami takiego zdarzenia – wynika z raportu „Ubezpieczenia dla lokatorów”, przygotowanego na zlecenie Europy Ubezpieczenia przez agencję badawczą SW Research.

Nawet 2 miliony – tyle osób mieszka w Polsce w wynajętych mieszkaniach. O ile ich właściciele w zdecydowanej większości ubezpieczają swoje nieruchomości, to najemcy nie kwapią się do korzystania z ochrony ubezpieczeniowej. Jak wynika z raportu „Ubezpieczenia dla lokatorów”, 90% z nich nie kupuje polis, które chronią przed finansowymi skutkami przypadkowych zniszczeń i uszkodzeń w najmowanym, czyli cudzym lokalu. Powód? Najczęściej brak wiedzy – ponad 60% lokatorów nie wie o istnieniu ubezpieczeń przeznaczonych specjalnie dla nich.

Tymczasem właściwa ochrona ubezpieczeniowa jest im bardzo potrzebna. 27% ankietowanych w badaniu lokatorów przyznaje, że przynajmniej raz coś uszkodziła w najmowanym mieszkaniu. Takie zdarzenie najczęściej oznacza wydatki. Ponad połowa najemców ze szkodą na koncie musiała pokryć wszystkie koszty napraw z własnej kieszeni. 17% deklaruje, że za naprawy w całości zapłacił właściciel mieszkania, a w przypadku 15% wydatki zostały podzielone między lokatora a wynajmującego.

W takich przypadkach z pomocą najemcy przychodzi odpowiednio dobrane ubezpieczenie. Jego najważniejszym elementem powinno być OC lokatora, dzięki któremu koszty naprawy przypadkowych uszkodzeń i zniszczeń w najmowanym lokalu pokryje ubezpieczyciel – mówi Monika Ziółkowska, ekspert ds. ubezpieczeń nieruchomości w Europie Ubezpieczenia.

Inne przydatne dla lokatora elementy ochrony to ubezpieczenie własnych ruchomości (np. elektroniki czy mebli), które chroni przed skutkami żywiołów oraz home assistance, czyli organizacji przez ubezpieczyciela napraw w mieszkaniu.

Drobne usterki, takie jak cieknący kran w kuchni czy niedziałająca spłuczka w toalecie, potrafią być utrapieniem najemców. Co trzeci skarży się, że właściciele mieszkań nie reagują na zgłoszenia dotyczące tego typu spraw. Natomiast 27% lokatorów twierdzi, że wynajmujący zataili przez nimi informacje o drobnych usterkach i niedziałających sprzętach. W efekcie konieczne naprawy musieli przeprowadzić sami. Problemy z drobnymi usterkami to – obok niezapowiedzianych wizyt kontrolnych i problemów z odzyskaniem kaucji – najczęściej zgłaszane przez najemców zastrzeżenia, dotyczące zachowania właścicieli.

Przypadkowe zniszczenia w lokalu czy też brak reakcji na drobne usterki mogą stać się zarzewiem konfliktu między lokatorem a właścicielem. Te zaś zdarzają się często – czterech na dziesięciu najmujących przyznaje, że ma za sobą takie nieporozumienia. W przypadku co dziesiątego lokatora doszło do eskalacji konfliktu, a 3% najemców musiało się wyprowadzić i toczy spór prawny z byłym wynajmującym im lokal.

W naszej ocenie lokator jako słabsza strona umowy najmu mieszkania powinien posiadać ubezpieczenie, które będzie chroniło jego interesy i majątek. Niska popularność ubezpieczeń wśród lokatorów to efekt braku wiedzy i świadomości ryzyka, wynikającego z korzystania z cudzej nieruchomości. 64% najemców nie słyszało wcześniej o stworzonych dla nich ubezpieczeniach. Jednak po bliższym zapoznaniu się z nimi zaczynają doceniać zakres oferowanej ochrony. 41% z nich deklaruje, że z chęcią kupi taką polisę

– mówi Monika Ziółkowska, ekspert ds. ubezpieczeń nieruchomości w Europie Ubezpieczenia.

Ochrona dla lokatorów - jak najemcy korzystają z ubezpieczeń

Ochrona dla lokatorów – jak najemcy korzystają z ubezpieczeń

Ubezpieczenia dla lokatorów są także coraz częściej doceniane przez samych właścicieli mieszkań, którzy zaczęli wymagać przedstawienia przez najemcę takiej polisy jako dodatku do umowy najmu. 16% lokatorów przyznaje, że spotkało się z takim żądaniem ze strony wynajmującego. Ubezpieczenie daje pewność właścicielom, że za naprawę zniszczeń w lokalu zapłaci ubezpieczyciel, a oni nie będą musieli samodzielnie dochodzić zwrotu poniesionych wydatków od – najczęściej już – byłego najmującego.

Koszt ochrony ubezpieczeniowej dla lokatora zaczyna się od kilkudziesięciu złotych rocznie. Taki wydatek jest akceptowany przez najemców. Połowa z nich jest gotowa kupić polisę, o ile jej cena nie przekroczy 100 zł; 37% deklaruje, że zapłaci za nią między 100 a 200 zł, a tylko 4% jest gotowe wydać na ten cel więcej niż 200 zł rocznie.

Lokator na rynku najmu - jak wyglądają realcje między najmującymi a właścicielami mieszkań

Lokator na rynku najmu – jak wyglądają realcje między najmującymi a właścicielami mieszkań

Europa ma w ofercie stworzone z myślą o lokatorach ubezpieczenie MyRent. Jego podstawowe elementy to ochrona ruchomości należących lokatora i wyposażenia nieruchomości do kwoty 250 tys. zł. W skład ubezpieczenia wchodzi również home assistance, OC lokatora, ochrona szyb i innych szklanych przedmiotów w najmowanym lokalu oraz asysta prawną. Ubezpieczenie jest dostępne na stronie internetowej towarzystwa: tueuropa.pl.

Europa Ubezpieczenia to dwa towarzystwa ubezpieczeniowe: majątkowe TU Europa i życiowe TUnŻ Europa. Strategia ubezpieczyciela koncentruje na rozwoju nowych kanałów sprzedaży z wykorzystaniem możliwości, jakie oferują nowe technologie. Za skuteczną cyfrową transformację biznesu Europa otrzymała nagrodę „Najlepszy Cyfrowy Ubezpieczyciel 2017” oraz tytuł “Finansowej Marki Roku 2019”.

Raport „Ubezpieczenia dla lokatorów” powstał w oparciu o przeprowadzone w sierpniu 2019 roku badanie metodą wywiadów internetowych na próbie 1010 najemców, mieszkających w miastach liczących sobie powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Autorem badania jest SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii.
ŹRÓDŁOEUROPA