Nationale-Nederlanden partnerem 16. edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”

Co trzeci pacjent chory na raka zmaga się także z depresją, która, jeśli nie jest leczona, obniża rokowania w walce z nowotworem. To fakty i będzie o nich mowa w 16. edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”. Akcja startuje 23 lutego w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją. W tym dniu wolontariusze Fundacji „Twarze Depresji” będą rozdawali ulotki informacyjne o kampanii przed szpitalami onkologicznymi, a ambasadorzy kampanii i specjaliści zdrowia psychicznego spotkają się z dziennikarzami podczas konferencji prasowej. Organizatorzy chcą zwrócić uwagę również na wyzwania, z którymi mierzą się pacjenci z depresją lekooporną.

W ramach kampanii Fundacja „Twarze Depresja” sprawdziła w kilku szpitalach onkologicznych, w stolicach wojewódzkich, jaki jest czas oczekiwania na konsultację z psychoonkologiem. Wygląda to różnie, bo np. w Narodowym Instytucie Onkologii w Warszawie na taka wizytę trzeba czekać około pół roku, a zapisy do psychiatry w tej placówce są możliwe na marzec, ale 2024 roku! W poradni przy Narodowym Instytucie Onkologii w Gliwicach na pierwszą wizytę czeka się około miesiąca. Z kolei w Krakowie, Bydgoszczy, Wrocławiu czy Rzeszowie pacjenci tych szpitali są przyjmowani w ciągu kilku dni do psychoonkologa lub psychologa. W Poznaniu pomoc psychologiczna jest dostępna w ciągu kilku dni dla pacjentów onkologicznych – nie tylko z Wielkopolskiego Centrum Onkologii.

To pokazuje jak trudna jest sytuacja tysięcy pacjentów oraz  jak ważny i cenny jest program bezpłatnych konsultacji psychologicznych i psychiatrycznych dla osób chorych na raka i ich bliskich, który Fundacja „Twarze Depresji” prowadzi od czerwca 2021. Przez ten czas specjaliści organizacji zrealizowali prawie 2 tysiące bezpłatnych, zdalnych konsultacji psychoonkologicznych! Program, który jest realizowany dzięki wsparciu Nationale-Nederlanden, pokazał  jak duża jest skala problemu i z czym mierzą się osoby chore na raka, które chcąc skorzystać z pomocy terapeutycznej w ramach NFZ, czekają na nią w kolejkach przez długie miesiące. W programie Fundacji nie ma kolejek, jest pomoc „od ręki”.

O programie i możliwościach wolontariusze Fundacji „Twarze Depresji” będą informowali rozdając przed szpitalami ulotki, na których będą nie tylko szczegółowe informacje o tym, jak skorzystać ze wsparcia, ale także przesłanie od ambasadorów kampanii, że połączenie farmakoterapii i psychoterapii jest najskuteczniejszą drogą leczenia depresji. Ambasadorami 16. edycji są znane osoby, które doświadczyły zarówno choroby onkologicznej, jak i depresji, wśród nich: Urszula Dudziak, Marcin Bosak i Anna Wyszkoni.

W związku z leczeniem nowotworu tarczycy i przyjmowaniem hormonu mój organizm musiał się do tego wszystkiego przyzwyczaić. Jednak zanim to sobie uświadomiłam i zaczęłam sobie z tym radzić, byłam totalnie zagubiona. Nie wiedziałam, jak dokładnie określić, czego potrzebuję, jak nazwać te wszystkie uczucia, lęki, które w sobie miałam. Potrzebowałam kogoś, kto pomoże mi zrozumieć, co się ze mną dzieje i jak z tym walczyć – tak o swoich doświadczeniach mówi piosenkarka Anna Wyszkoni w wywiadzie opublikowanym w 8 numerze bezpłatnego magazynu „Twarze depresji”.

Po raz pierwszy do kampanii dołączył Jan Młynarski, który choruje na depresję. Poza tym kampanię wsparli również: Agnieszka Kobus-Zawojska, Mika Urbaniak, Andrzej Bober i Tomasz Ginter, którego żona zmarła na raka i osierociła czworo dzieci.

15 lutego w stolicach wojewódzkich ruszyła kampania billboardowa i CityLights, ale formalnie zostanie zainaugurowana 23 lutego podczas konferencji prasowej w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie o godz. 11.00. Wezmą w niej udział zarówno ambasadorzy Fundacji „Twarze Depresji”, jak i specjaliści: psychiatrzy, onkolodzy, psychoonkolodzy, a także pacjentka cierpiąca na depresję lekooporną. Partnerem głównym kampanii jest Nationale-Nederlanden, a partnerami  Janssen Polska i Miasto Łódź. Patronami honorowymi: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne i Miasto Łódź.

W ramach kampanii zaplanowano również dwa bezpłatne webinary, które będą transmitowane na profilu Fundacji „Twarze Depresji” na Facebooku. Pierwsze spotkanie z udziałem prof. Piotra Gałeckiego  – Krajowego konsultanta w Dziedzinie Psychiatrii – odbędzie się 02.03.2023 r. o godz. 18.00. Ponadto na  kanale Fundacji na YouTube zainagurowany zostanie program psychoedukacyjny „Twarze depresji”. Na kanałach social media – Facebooku, Instagramie, LinkedIn oraz YouTube, a także na stronie twarzedepresji.pl pojawią się filmy, w których m.in. Jan Młynarski będzie zachęcał do korzystania z pomocy specjalistów, a także wiele fachowych publikacji, ze sprawdzoną i potwierdzoną naukowo wiedzą.

ŹRÓDŁONationale-Nederlanden