Niemal jedna czwarta pracowników otrzymuje świąteczny prezent od swojego pracodawcy

W Polsce prezenty to istotny element obchodów świąt Bożego Narodzenia. Zwyczaj ten pojawia się również w firmach. Jak wynika z badania Nationale-Nederlanden 22 proc. pracowników deklaruje, że otrzymuje pod choinkę prezent od swojego pracodawcy. Niemal w połowie przypadków (46 proc.) są to bony i karty podarunkowe, rzadziej dodatki do wynagrodzenia oraz paczki ze słodyczami czy kosmetykami. Średnia wartość upominku to 407 zł.

 Zadowolenie pracowników jest istotną składową sukcesu firmy, która chce być odpowiedzialnym i dbającym pracodawcą. Stąd coraz bardziej znacząca rola różnego rodzaju benefitów, na które składają się premie, ubezpieczenia grupowe, szkolenia, ale też prezenty. Jedną z naturalnych okazji, by pokazać współpracownikom, jak bardzo się ich docenia, jest Boże Narodzenie. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na zakup prezentów pod choinkę – mówi Anna Kwiatkowska, menadżer ds. produktów grupowych i oferty benefitowej w Nationale-Nederlanden.
Jak wynika z badania Nationale-Nederlanden w Polsce 22 proc. pracowników deklaruje, że otrzymuje prezenty od pracodawcy z okazji świąt. Najczęściej są to bony lub karty podarunkowe (46 proc.). Niemal 40 proc. badanych przyznaje, że otrzymało pieniądze wypłacane jako dodatek do wynagrodzenia, a 22 proc. pod firmową choinką znajdzie paczki ze słodyczami, kosmetykami lub kawą. Średnia wartość prezentów to 407 zł. Nie uwzględniając gotówkowej formy świątecznego benefitu, ich średnia wartość wynosiłaby 335 zł.
Gdyby pracownicy mogli sami wybierać prezent, na co by postawili? Okazuje się, że również na bony i karty podarunkowe do zrealizowania w sklepach spożywczych lub odzieżowych. Taką opcję wskazało 48 proc. respondentów. Częściej były to kobiety (50 proc.), osoby w wieku 50+ (59 proc.) oraz pracownicy sektora publicznego (57 proc.). Bony były wskazywane ponad trzy razy częściej niż paczki dla dzieci (13 proc.). Co naturalne, te drugie były najpopularniejsze wśród grup wiekowych 25-49 lat. Na podium, wśród najbardziej pożądanych prezentów od pracodawcy, znalazły się również bony do księgarni, sklepu z muzyką lub elektroniką (7 proc.). Na taki rodzaj prezentów wskazywali przede wszystkim najmłodsi respondenci.

Reprezentatywne badanie sondażowe na zlecenie Nationale-Nederlanden przeprowadzone zostało metodą CAWI przez firmę SmartScope w dn. 23-30 listopada 2021 r. na grupie 1086 osób 16+ pracujących zawodowo.

ŹRÓDŁONationale-Nederlanden