Polacy kontra postanowienia – tylko 1/5 z nich nie ma problemów z realizacją wyznaczonych celów

Początek roku to czas, w którym  tworzymy listę celów i wyzwań na kolejne miesiące.  Często dotyczą one kwestii związanych ze zdrowiem, takich jak prawidłowa dieta, wizyty kontrolne u lekarza czy aktywność fizyczna. Wielu z nas szybko jednak odrzuca swoje plany lub odkłada je na później. Wytrwaniu w postanowieniach na pewno nie sprzyja Blue Monday, czyli nietypowe święto, które przypada dokładnie na trzeci poniedziałek stycznia. Stosunek Polaków do nowych wyzwań potwierdzają wyniki badania Medonetu przeprowadzonego we współpracy z Nationale-Nederlanden – tylko jedna trzecia ankietowanych deklaruje, że chętnie się ich podejmuje.

Blue Monday to termin określający najbardziej przygnębiający dzień w roku. Datę wyliczono przy pomocy specjalnego wzoru matematycznego, uwzględniając kilka czynników, m.in. pogodowych, psychologicznych czy ekonomicznych. O tym nietypowym dniu powstało już wiele teorii, chociażby to, że jest to moment, w którym wiele osób porzuca swoje noworoczne plany. A jaki jest stosunek Polaków do wyznaczonych postanowień? Zgodnie z wynikami wspomnianego testu blisko jedna piąta stawia sobie cele i dąży do ich osiągnięcia, nie mając przy tym problemu z mobilizacją. Aż 41 proc. motywuje fakt, że dane przedsięwzięcie jest dla nich bardzo ważne. Z kolei 22 proc. ankietowanych przyznaje, że ma trudności, by samodzielnie podjąć inicjatywę.

Koncentracja na zdrowiu

Robiąc postanowienia, większość z nas planuje bardziej zatroszczyć się o zdrowie. Wykupienie karnetu na siłownię i regularne treningi, jedzenie zbilansowanych posiłków czy przeprowadzenie kompletu badań – to niektóre z celów, które mają nam w tym pomóc. Jednak jak na co dzień Polacy oceniają swoje podejście do profilaktyki zdrowia? Aż 45 proc. uczestników badania przygotowanego przez Medonet we współpracy z Nationale-Nederlanden przyznaje, że bada się tylko wtedy, kiedy jest taka konieczność.
Co więcej, zgodnie z wynikami testu blisko 40 proc. Polaków nie ma żadnych obaw i jest świadomych, że badania profilaktyczne są ważne dla zachowania zdrowia. Jedna czwarta respondentów niekiedy odczuwa dyskomfort związany z procedurą badań. Tyle samo osób często martwi się, że wyniki okażą się niepomyślne. Aż 32 proc. Polaków przyznaje, że do wykonywania regularnych badań motywuje ich tylko obawa przed chorobą i jej objawy.
– Z przeprowadzonego testu, jasno wynika, że w kwestii dbałości o zdrowie mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tylko 14 proc. Polaków opowiedziało się za stwierdzeniem, że profilaktyka jest ważna, dlatego regularnie wykonuje badania i prowadzi zdrowy tryb życia. Nieco więcej, bo 30 proc. stara się systematycznie odwiedzać gabinety lekarskie  i unikać alkoholu czy niezdrowego jedzenia. Jednak aż 56 proc. osób przyznaje, że nie dba o siebie wystarczająco. Choć przyjęło się uważać, że początek roku to dobry moment, by wyznaczyć sobie nowe, prozdrowotne cele, to o profilaktyce warto pamiętać przez cały rok  – mówi Marta Maszewska-Danielewicz, dyrektor ds. komunikacji marketingowej i marki w Nationale-Nederlanden.

Zdrowe odżywianie to podstawa

W teście zapytano Polaków także o stosunek do zdrowego odżywiania. Aż dwie trzecie zgadza się ze stwierdzeniem, że zbilansowana dieta ma pozytywny wpływ na zdrowie, ale nie zawsze udaje im się przestrzegać jej zasad. Natomiast tylko jedna piąta pilnuje tego, co je i w razie konieczności modyfikuje w swojej diecie produkty – tak, by czuć się lepiej. Blisko 40 proc. przyznaje, że często robi postanowienia związane ze zmianą sposobu żywienia, ale zazwyczaj odkłada je w czasie.

Podejście Polaków do aktywności fizycznej

Polacy mają świadomość, jak istotną rolę odgrywa także aktywność fizyczna. Zgodnie z wynikami testu aż 44 proc. z nich uważa, że ruch jest ważny i dlatego stara się ćwiczyć jak najczęściej. Jednak deklaracje nie znajdują odzwierciedlenia w działaniach. Tylko 14 proc. ankietowanych  przyznaje, że od kilku lat regularnie uprawia sport.
– W osiąganiu celów może pomóc kilka prostych zasad. Postanowienia powinny być przede wszystkim przemyślane i jak najbardziej konkretne. Po drugie, adekwatne do naszych aktualnych możliwości i umiejętności. Ważne też, żeby lista planów nie była zbyt długa. Dzięki temu zwiększymy swoje szanse na ich realizację – mówi Marta Maszewska-Danielewicz, dyrektor ds. komunikacji marketingowej i marki w Nationale-Nederlanden. – Pewne jest, że wprowadzanie pozytywnych zmian dotyczących zdrowia zwykle odbywa się stopniowo i wymaga systematyczności oraz zaangażowania. Warto patrzeć na tego typu przedsięwzięcie długodystansowo i uczynić dbanie o siebie stałą częścią swojego stylu życia – pamiętając, że troska o zdrowie to maraton, a nie sprint – dodaje.

Badanie na zlecenie Medonetu we współpracy z Nationale-Nederlanden zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinie w dniach 7-27.11.2022 r. W ramach badania przeprowadzono internetowy test „Sprawdź swoją gotowość na zdrową ZmJAnę”, na grupie dorosłych Polaków (n=25 254).

ŹRÓDŁONationale-Nederlanden