Polacy oczekują pomocy, nie tylko pieniędzy. Rośnie znaczenie usług domowych w ubezpieczeniach mieszkaniowych

Polacy coraz częściej oczekują realnej pomocy po szkodach w mieszkaniach i domach, a nie tylko wypłaty odszkodowania. Jak wynika z raportu Mondial Assistance, aż 66% badanych obawia się, że otrzymana kwota nie wystarczy na pokrycie kosztów remontu i przywrócenie nieruchomości do stanu sprzed szkody. To właśnie ta niepewność, a nie sama szkoda – taka jak pożar, zalanie czy awaria – budzi dziś największy lęk wśród właścicieli nieruchomości. 

Obawy Polaków, które ujawniło badanie Mondial Assistance, przekładają się na rosnące zainteresowanie usługami assistance domowego oraz bezgotówkową likwidacją szkód. Już 62% badanych deklaruje, że w razie zdarzenia wolałoby, aby to ubezpieczyciel kompleksowo zorganizował remont, zamiast zajmować się nim samodzielnie – to wzrost o 5 punktów procentowych względem poprzedniego badania sprzed roku.

Polacy przestają postrzegać ubezpieczenie jedynie jako wypłatę środków. Coraz ważniejsza staje się dla nich realna pomoc – sprawna organizacja naprawy, dostęp do fachowców i możliwość szybkiego powrotu do normalności – komentuje Maciej Maryniak, Market Development Manager w Mondial Assistance.

Nie tylko hydraulik. Polacy oczekują pełnej opieki po szkodzie w domu

Najbardziej atrakcyjną usługą w ramach assistance domowego jest dla badanych organizacja i koordynacja remontu po szkodzie obejmująca także pokrycie kosztów usług i materiałów – wskazuje ją 69% respondentów (wzrost z 54% w 2023 r.).

Na kolejnych miejscach znalazły się:

  • Interwencja odpowiedniego specjalisty – 56% wskazań
  • Organizacja tymczasowego noclegu, gdy dom lub mieszkanie nie nadaje się do zamieszkania – 49% wskazań (wzrost z 44% w poprzednim badaniu)
  • Transport i przechowywanie ocalałego mienia – 42% wskazań (wzrost z 34% w poprzednim badaniu)

Respondenci wskazali także które elementy dodatkowe, wykraczające poza zakres standardowego home assistance, znacząco podniosłyby wartość usługi. Na pierwszym miejscu znalazło się osuszanie mieszkania lub domu po szkodzie – 74% wskazań, następnie pomoc specjalistów od prac wykończeniowych – 73% wskazań, wykrycie źródła wycieku przy zalaniu – 60% wskazań, oraz montaż, demontaż i wniesienie mebli – 51% wskazań.

Oczekiwania wobec usług assistance wyraźnie rosną. Dziś klienci nie szukają już jedynie hydraulika czy elektryka – oczekują pełnej obsługi w stylu „remontowego concierge – przyznaje Maciej Maryniak z Mondial Assistance.

Dla osób preferujących bezgotówkową likwidację szkody, najważniejszymi zaletami tego rozwiązania są: krótki czas likwidacji szkody – 75% wskazań, wygoda – 60% wskazań, gwarancja jakości – 56% wskazań oraz możliwość kontroli kosztów – 51% wskazań.

Remont w standardzie

Wzrosło przekonanie, że usługa organizacji remontu po szkodzie powinna być standardowym elementem polisy mieszkaniowej – tak uważa 66% ankietowanych (wzrost względem ubiegłego roku o 3 punkty procentowe). Również 66% badanych oczekuje zniżki na usługi fachowców polecanych przez ubezpieczyciela.

Dla kogo kompleksowe rozwiązania?

Największe zainteresowanie kompleksową likwidacją szkód wykazują osoby nieco starsze, mieszkające samotnie lub tylko z partnerem – czyli te, które mogą mieć mniejsze możliwości samodzielnego poradzenia sobie z problemem.

Polacy nie chcą już mierzyć się z konsekwencjami zalania czy pożaru w pojedynkę. Rosnące oczekiwania wobec assistance domowego to jasny sygnał dla rynku: czas na nowe standardy w polisach mieszkaniowych – podsumowuje Maciej Maryniak z Mondial Assistance.

Dla konsumentów najważniejszy jest czas likwidacji szkody (75%), ale nie bez znaczenia pozostaje wygoda (60%), gwarancja jakości (56%) czy też możliwość kontroli kosztów, której ważność wzrosła o 6 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku (51%). Preferencje dotyczące bezgotówkowej likwidacji szkód różnią się w zależności od grupy respondentów. Szybki czas realizacji tego typu usług najbardziej cenią osoby w wieku 30+. Wygodę wskazują przede wszystkim mieszkańcy miast, osoby po 40. roku życia, żyjące w 1-2 osobowych gospodarstwach domowych i posiadające co najmniej średnie wykształcenie. Gwarancja jakości jest istotna głównie dla osób poniżej 30. roku życia, natomiast kontrola kosztów to aspekt najważniejszy dla kobiet.

Katalog szkód

Zalanie mieszkania pozostaje najczęściej zgłaszaną szkodą, bo dotyczy aż 64% przypadków. Jednocześnie w ciągu roku podwoiła się liczba zgłoszeń związanych z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi – z 7% w 2023 r. do 14% w 2024 r., co może być efektem ubiegłorocznych powodzi.

Rynek ubezpieczeń mieszkaniowych przechodzi istotną zmianę. Konsumenci oczekują dziś więcej niż tylko wypłaty odszkodowania – chcą realnej, szybkiej i wygodnej pomocy w sytuacji kryzysowej. Assistance domowe przestaje być dodatkiem – staje się ważnym elementem wartości polisy, choć wciąż często niedostrzeganym. Dla ubezpieczycieli to nie tylko szansa na wyróżnienie się i budowanie lojalności klientów, ale także na lepszą kontrolę kosztów poprzez efektywnie zarządzaną likwidację szkód.


Badanie „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 7-29 stycznia 2025 roku. Metoda realizacji badania: wywiady ilościowe przeprowadzone techniką CATI. Charakter próby: próba ogólnopolska (wiejsko-miejska) osób 18+, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej n=1000.

 

Zastrzeżenie dotyczące stwierdzeń o charakterze przyszłym:

Niektóre ze stwierdzeń zawartych tutaj mogą dotyczyć oczekiwań związanych z przyszłością i innych stwierdzeń wybiegających w przyszłość, a opartych na obecnej wiedzy i założeniach zarządu, a także mogą zawierać znane i nieznane ryzyka i niewiadome, które mogą spowodować, że faktyczne wyniki, kształt realizacji lub zdarzenia będą się znacząco różnić od wyrażonych w tych stwierdzeniach lub domniemanych na ich podstawie. Oprócz stwierdzeń, których kontekst wskazuje na ich przyszły charakter, słowa „może, będzie, powinien, oczekuje, planuje, zamierza, przewiduje, wierzy, szacuje, przepowiada, potencjalny i kontynuacja” oraz podobne słowa i wyrażenia oznaczają przyszły charakter stwierdzenia. Faktyczne wyniki, kształt realizacji lub zdarzenia mogą się znacząco różnić od wyrażonych w takich stwierdzeniach w szczególności z powodu (i) ogólnej sytuacji ekonomicznej, w szczególności dotyczącej warunków ekonomicznych w zakresie głównej działalności i głównych rynków Allianz Group, (ii) zachowania rynków finansowych, w tym rynków wschodzących, (iii) częstotliwości i dotkliwości szkód objętych ubezpieczeniem, (iv) poziomu i tendencji w zakresie umieralności i patologiczności, (v) poziomu utrzymywania się, (vi) stopnia zaległości kredytowych, (vii) stóp procentowych, (viii) kursu wymiany walut, w tym kurs wymiany EUR – USD, (ix) zmian poziomu konkurencji, (x) zmian w prawie i regulacjach, w tym konwergencji monetarnej oraz Europejskiej Unii Walutowej, (xi) zmian w politykach banków centralnych i/lub rządów państw obcych, (xii) wpływu przejęć, w tym dotyczących kwestii związanych z integracją, (xiii) środków restrukturyzacyjnych oraz (xiv) ogólnych czynników związanych z konkurencyjnością,
w każdym przypadku na skalę lokalną, regionalną, ogólnokrajową i globalną. Wystąpienie wielu z tych czynników może być bardziej prawdopodobne lub ich efekt bardziej wyraźny w wyniku działań o charakterze terrorystycznym i ich konsekwencji. Brak konieczności aktualizacji. Spółka nie zobowiązuje się do aktualizowania zawartych tu informacji.

ŹRÓDŁOGrupa Mondial Assistance