Mondial Assistance opublikował wyniki badania dotyczącego planów wakacyjnych Polaków. Ponad 7,4 mln osób (40 proc., wzrost o 3,2 mln) wybiera się za granicę, a ponad 11 mln (60 proc., spadek o 1,2 mln) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Na letni wyjazd wakacyjny planów nie ma 36 proc. Polaków.
– W tegorocznym sezonie urlopowym zdecydowanie zmniejszyła się grupa osób, która nie wie gdzie pojedzie i nie wie w jakim terminie. To niespełna 1,6 mln Polaków, czyli o 1,8 mln mniej niż w 2017 roku. Spośród osób, które nie planują letniego wyjazdu wakacyjnego lub odbyły już główny wyjazd wypoczynkowy (36 proc.) nie wie dokąd jedzie 10 proc.
(to o 9 p.p., mniej niż w 2017 roku) – wyniki badania komentuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
Jak podaje 38 proc. badanych głównym powodem rezygnacji z wyjazdu są inne obowiązki (wzrost o 11 p.p. w porównaniu do zeszłorocznego badania). Na drugim miejscu respondenci podają brak pieniędzy na wyjazd 28 proc. (spadek o 7 p.p.), na trzecim stan zdrowia własnego lub najbliższej rodziny 16 proc. (spadek o 1 p.p.).
Słoneczna Hiszpania i Wyspy Kanaryjskie wciąż najpopularniejsze
Tak jak w poprzednich latach największą popularnością wśród badanych cieszy się Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.). Na drugim miejscu utrzymuje się Chorwacja (12 proc., spadek o 2 p.p.). Trzecie zajmuje Grecja (10 proc., spadek o 1 p.p.), a czwarte Włochy (9 proc., spadek o 2 p.p.). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów
z powrotem znalazły się Egipt (4 proc.), Tunezja (4 proc.), a także Turcja (3 proc.).
Ponad połowa Polaków wyjedzie na wakacje z biurem podróży
Na pytanie o sposób organizacji zagranicznego wyjazdu wakacyjnego 51 proc. Polaków (wzrost o 7 p.p., czyli o 2 mln) deklaruje, że skorzysta z usług biura podróży. Samodzielnie zorganizuje swój wyjazd 49 proc. Mimo, że nastąpił spadek o 7 p.p. w porównaniu do 2017 roku, to o 1,2 mln wzrosła liczba osób organizujących wyjazd w ten sposób.
Wybór biura podróży jako organizatora wyjazdu Polacy tłumaczą najczęściej tym, że nie muszą martwić się o formalności i organizację/wygodę (77 proc., wzrost o 4 p.p.). Respondenci wybierający biura podróży podkreślają, że te w swojej ofercie posiadają dodatkowe świadczenia (31 proc., wzrost o 23 p.p.) a także proponują atrakcyjne ceny
(21 proc., wzrost o 7 p.p).
Osoby korzystające z biur podróży najczęściej wybierają biuro, z którego usług już korzystali (33 proc., wzrost o 4 p.p.), oraz największe na rynku (24 proc., spadek o 9 p.p.).
Zwolennicy samodzielnej organizacji wyjazdu wakacyjnego wybór takiego sposobu organizacji tłumaczą możliwością samodzielnego decydowania o własnym czasie (63 proc., wzrost o 25 p.p.) oraz ceną (27 proc., wzrost o 2 p.p.).
74 proc. planujących wyjazd kupi ubezpieczenie
Liczba osób zamierzających nabyć dodatkowe zabezpieczenie w postaci polisy turystycznej rośnie z roku na rok. W najbliższych miesiącach ponad 5,5 mln Polaków planuje skorzystać
z ofert ubezpieczycieli. W porównaniu do 2017 roku nastąpił wzrost o 1 p.p. i obecnie wynosi 74 proc.
– W 2013 roku tylko 58 proc. planujących zagraniczne wakacje zamierzało wykupić takie ubezpieczenie dlatego cieszy nas fakt, że coraz więcej osób docenia rolę posiadania ubezpieczenia w trakcie zagranicznej podróży. Zakup odpowiedniej polisy turystycznej zapewni nam dostęp również do prywatnych placówek medycznych, ograniczy do minimum formalności oraz zagwarantuje pełne pokrycie kosztów, a w razie potrzeby transport medyczny do kraju, który szczególnie z odległych zakątków świata może być potężnym kosztem – dodaje Tomasz Frączek.
Turyści planujący wykupić ubezpieczenie to przede wszystkim osoby pomiędzy 30 a 49 rokiem życia (55 proc., wzrost o 16 p.p.), posiadające dochód na gospodarstwo domowe powyżej 3 500 zł (68 proc., wzrost o 10 p.p.), wykształcenie wyższe (59 proc., spadek
o 7 p.p.) i zamieszkujące największe miasta (24 proc. spadek o 2 p.p.).
Celem badania było poznanie preferencji i zwyczajów wakacyjnych. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Ipsos Polska w dniach 4–17 maja 2018 roku. Badanie odbyło się
w terminie zbliżonym do realizacji w poprzednich falach badania. To dało możliwość rzetelnej analizy trendów i zmian w zachowaniach Polaków planujących wakacje. Maj nie przez przypadek został wybrany na czas realizacji badania – w maju większość Polaków nie tylko planuje wyjazdy wakacyjne, ale też podejmuje niezbędne formalności związane z tymi wyjazdami.
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów ilościowych techniką CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Wielkość próby badawczej (N) to 2000.