Zmiany klimatyczne przyczyniają się do tego, że gwałtowne zjawiska pogodowe są coraz częstsze i coraz bardziej ekstremalne. Rośnie ryzyko wystąpienia znaczących zniszczeń wywołanych przez m.in. silny wiatr, grad, nawalny deszcz czy uderzenia piorunów. Około 90% osób posiadających dom obawia się wskazanych zdarzeń.[1] Jednocześnie tylko połowa ich właścicieli chce mieć te ryzyka uwzględnione w zakresie ubezpieczenia swojej nieruchomości. Natomiast mieszkańcy budynków wielorodzinnych chętniej zabezpieczyliby się od ryzyka zalania, kradzieży oraz awarii domowych. Obydwie grupy badanych najbardziej obawiają się pożaru.
– Realizowane na nasze zlecenie badanie potwierdza, że największe obawy wśród klientów budzą zdarzenia, które potencjalnie mogą wygenerować największe koszty. Jednocześnie częstym zjawiskiem jest brak świadomości prawdziwych potrzeb oraz wszystkich ryzyk związanych z nieruchomością i innymi elementami majątku, co przekłada się na brak ubezpieczenia lub niewłaściwie dobrany jego zakres. Zdajemy sobie sprawę z tego, że z naturą nie da się wygrać, ale można zremisować i właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie inicjatywy zwiększającej świadomość dotyczącą ubezpieczeń majątkowych – mówi Marta Strzyżewska, dyrektor zarządzająca ds. marketingu i zaangażowań społecznych w Grupie PZU.
PZU rusza z kampanią, której celem jest uświadamianie Polaków, że wszystko może się zdarzyć i warto zabezpieczyć się przed skutkami wystąpienia nieprzewidzianych szkód dzięki odpowiedniemu ubezpieczeniu majątku, obejmującego m.in. nieruchomości i pojazdy. Firma zwraca uwagę, że zabezpieczając swój majątek, w polisie powinny zostać uwzględnione różne ryzyka, w tym gwałtowne zjawiska pogodowe, które powodują znaczne zniszczenia. Istotne jest też uwzględnienie w polisie odpowiedniej sumy ubezpieczenia. Kwota ta powinna być dopasowana do rzeczywistej wartości majątku, obejmującego zarówno nieruchomość, całe wyposażenie, jak i teren wokół i to, co się na nim znajduje. To pozwoli pokryć straty w przypadku dużej szkody.
– W procesie zakupu ubezpieczenia niezwykle ważne jest oszacowanie realnej wartości swojego domu lub mieszkania oraz znajdującego się w nim wyposażenia tak, aby w przypadku nieprzewidzianego zdarzenia można było przywrócić dom czy mieszkanie do poprzedniego stanu. Szacując wartość majątku, warto wziąć pod uwagę wszystko, co ważne. Nie tylko mury, instalacje czy elewację, ale również tzw. ruchomości domowe, takie jak meble, elektronikę, a nawet zawartość garderoby czy sprzęt sportowy. Tylko takie podejście pozwoli na określenie odpowiedniej sumy ubezpieczenia, dzięki czemu wypłacone z polisy pieniądze pozwolą przywrócić nasz dom i mieszkanie do stanu sprzed zdarzenia – tłumaczy Piotr Ożarek, rzecznik klienta PZU.
W ubezpieczeniu PZU Dom w wariancie Od Wszystkich Ryzyk można ubezpieczyć majątek zarówno od najczęstszych szkód, takich jak zalanie, powódź, huragan, pożar, przepięcie czy kradzież z włamaniem, jak i od tych nietypowych (poza sytuacjami wymienionymi w ogólnych warunkach ubezpieczenia, tzw. OWU, jako wyłączone z zakresu odpowiedzialności). Wzrost świadomości ubezpieczeniowej w Polsce jest kluczowy, zwłaszcza że z badania zrealizowanego na zlecenie PZU wynika, że tylko 50 proc. Polaków ubezpieczyło swój dom lub mieszkanie.[2]
– Relatywnie rzadki kontakt z ubezpieczeniami domu czy mieszkania i złożoność tematu sprawiają, że proces wyboru ubezpieczenia bywa trudny i obciążający nie tylko dla klientów kupujących polisę po raz pierwszy. Jednocześnie jest to ważna decyzja, obarczona ryzykiem złego wyboru i w konsekwencji potencjalnie znacznych strat finansowych. Bardzo pomocne może być spotkanie z agentem ubezpieczeniowym lub pracownikiem w oddziale ubezpieczyciela, którzy spokojnie odpowiedzą na wszystkie pytania i wyjaśnią zakres danego ubezpieczenia. Takie spotkanie daje możliwość wyjaśnienia wątpliwości – podpowiada Piotr Ożarek.
Kampania wizerunkowa ubezpieczeń majątkowych PZU wystartowała 5 listopada i potrwa do 8 grudnia. W jej trakcie realizowane będą szerokie działania w kanale digital (obejmujące m.in. emisję spotów 30- i 15-sekundowych). Kreacje przygotowała Agencja 2012, a za zakup mediów odpowiada dom mediowy Sigma Bis.
Spot 30-sekundowy: https://youtu.be/ZZvn-feSC0w
[1] ŻRÓDŁO: „Ubezpieczenia nieruchomości: sposób rozumienia i zakres oferty” – badanie jakościowo-ilościowe; CAWI; N=800 na posiadaczach ubezpieczenia mieszkania / domu; IQS; 2023 rok
[2] ŹRÓDŁO: “Polacy a ubezpieczenia” – badanie ilościowe, CATI; N=1200 na reprezentatywnej próbie Polaków 18-65; IQS; 2023