Od wczesnego poranka 4 lipca br. mobilni eksperci PZU byli na miejscu poważnego pożaru na osiedlu w podwarszawskich Ząbkach. Uruchomiliśmy uproszczone procedury obsługi. Na miejsce przyjechało też Mobilne Biuro PZU, w którym poszkodowani mogli zgłaszać szkody bezpośrednio, uzyskać informacje o przygotowanych dla nich lokalach zastępczych i inną pomoc. Jeszcze tego samego dnia uruchomiliśmy pierwsze wypłaty, a do końca 5 lipca wydaliśmy decyzje już w ponad 60 proc. spraw zgłoszonych przez ubezpieczonych w PZU mieszkańców bloku objętego pożarem.
Pożar, który 3 lipca br. po godz. 19.00 wybuchł w bloku przy ulicy Powstańców 62 w Ząbkach pod Warszawą strawił całkowicie dach, poddasze i górne kondygnacje, a podczas akcji gaśniczej z udziałem ponad 300 strażaków PSP i OSP, która trwała całą noc, woda dostała się także do innych lokali. Ewakuowano wszystkich mieszkańców bloku – ponad 500 osób.
Jeszcze w trakcie gaszenia pożaru zidentyfikowaliśmy mieszkańców bloku, którzy są klientami PZU i uruchomiliśmy proces preobsługi. Kontaktowaliśmy się z nimi, by dowiedzieć się, czy potrzebują hotelu, lokalu zastępczego lub jakiejkolwiek innej formy pomocy. Część osób nie potrzebowała wsparcia, inne prosiły o kontakt później. Będziemy kontynuować te działania do uzyskania informacji od wszystkich potencjalnie poszkodowanych.
Od wczesnych godzin porannych 4 lipca na miejscu pożaru działali mobilni eksperci PZU. Poza wykonywaniem dokumentacji fotograficznej, odwiedzili szkołę, gdzie ulokowano ewakuowanych mieszkańców i zorganizowali spotkanie informacyjne dla poszkodowanych. Przekazali też informacje kontaktowe policjantom, strażakom oraz przedstawicielom Urzędu Miasta Ząbki na wypadek, gdyby poszkodowani w pożarze klienci PZU poszukiwali u nich informacji.
W miejscu zdarzenia pracują wciąż służby, nie mamy więc możliwości rozpoczęcia oględzin mieszkań dotkniętych pożarem lub skutkami akcji gaśniczej. Dlatego PZU od razu uruchomił uproszczone procedury obsługowe – ustalamy szkody i ich zakres na podstawie rozmów telefonicznych z poszkodowanymi, ich zgłoszeń dokonanych w Mobilnym Biurze PZU lub dokumentacji dostarczanej przez nich w późniejszym terminie.
Od popołudnia 4 lipca do wieczoru 5 lipca na miejscu działo także Mobilne Biuro PZU – duży autobus obsługowy, który rozstawił się pod Szkołą Podstawową nr 3 w Ząbkach przy ul. Kościelnej 2. Poszkodowani mogli w nim zgłosić szkodę, otrzymać pomoc w uzyskaniu lokalu zastępczego oraz inne niezbędne informacje. Praktycznie wszyscy klienci, z którymi wcześniej nie dało się skontaktować, zgłosili się właśnie do Mobilnego Biura PZU.
Do końca 5 lipca przyjęliśmy w sumie ok. 30 zgłoszeń szkód w mieszkaniach i kilkanaście zgłoszeń szkód w mieniu ruchomym. Pierwsze decyzje o wypłatach wydaliśmy już w piątek, a do soboty włącznie w ponad 60 proc. zgłoszonych szkód, w tym uznając 5 szkód całkowitych w lokalach. W pozostałych sprawach jesteśmy gotowi do wypłat, lecz musimy poczekać na na decyzje banków z uwagi na istniejące cesje albo na uzupełnienie danych przez klientów. Wszyscy ubezpieczeni w PZU poszkodowani, którzy zgłosili nam potrzebę skorzystania z lokali zastępczych, otrzymali taką możliwość.
Co zrobić, jeśli zostałeś poszkodowany w wyniku pożaru?
- Jeśli to możliwe, zrób zdjęcia uszkodzeń, opisz je i orientacyjnie oszacuj straty.
- Przygotuj numery polisy, konta bankowego.
- Zgłoś szkodę w Mobilnym Biurze PZU, aplikacji mojePZU, na www.pzu.pl albo infolinii PZU 801 102 102 lub 799 699 599.
- Niezbędną dokumentację załącz przy zgłaszaniu szkody lub prześlij na kontakt@pzu.pl, w tytule wiadomości wpisując nr szkody.
- Wypłacimy odszkodowanie, a jeśli najpierw będzie potrzebne uzupełnienie dokumentacji, skontaktujemy się i uprzedzimy o tym.