Raport TFI PZU: połowa Polek ma doświadczenia inwestycyjne, co trzecia inwestuje

  • 4 na 10 kobiet ma doświadczenia w inwestowaniu na rynku kapitałowym, a 44% oszczędza w programach długoterminowego oszczędzania (PPK, PPE itd.) – dwie grupy uwzględnione łącznie składają się na sumę 50% Polek, które mają doświadczenie w inwestowaniu na rynku kapitałowym, bezpośrednio lub pośrednio.
  • Ponad 70% Polek ocenia swoją sytuację finansową jako co najmniej dobrą, a prawie połowa (45%) deklaruje regularne oszczędzanie.
  • Co trzecie ankietowana przeznacza przynajmniej część swoich środków na inwestycje i niemal wszystkie kobiety w tej grupie chciałyby inwestować więcej.
  • Tylko 15% badanych kobiet deklaruje posiadanie rachunku maklerskiego, a 10% otwartego rejestru TFI.
  • Niewystarczający budżet, brak wiedzy i umiejętności oraz niewspierające postawy i przekonania to główne czynniki powstrzymujące Polki przed inwestowaniem.

Raport autorstwa dr hab. Katarzyny Sekścińskiej pt. Kobiety nieinwestorki. O Polkach, które inwestują i o tych, które przed inwestowaniem coś powstrzymuje powstał w ramach jubileuszu 25-lecia TFI PZU oraz z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej. Opracowanie zawiera dane i wnioski dotyczące m.in. potencjału finansowego Polek, ich skłonności do inwestowania oraz motywacje i bariery związane z inwestowaniem na rynku kapitałowym. Badanie ilościowe przeprowadzono techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie1068 dorosłych, pracujących Polek w wieku od 18 do 64 lat.

– Na przestrzeni 25 lat działalności TFI PZU SA, zdobyliśmy obserwacje dotyczące zachowań, obaw i przekonań naszych klientów. Kobiety jasno wskazały, że potrzebują wiedzy, podanej w prosty i przystępny sposób oraz większego zaufania do osób, które im tę wiedzę przekazują. Wyciągnięte z badania wnioski tylko potwierdziły słuszność kierunku, który od dawna obraliśmy i nieustannie rozwijamy. Tym kierunkiem jest edukacja, przejrzysta komunikacja i nasza dostępność – powiedział Tomasz Stadnik, prezes TFI PZU.

Postrzeganie siebie samych

W raporcie wyodrębnione zostały dwie grupy kobiet – Polki inwestorki i Polki nieinwestorki. Badanie ujawnia widoczną rozbieżność w postrzeganiu siebie samych przez osoby należące do obu badanych grup.

– Kobiety inwestorki oceniają swoją odporność na stres, umiejętności analitycznego myślenia i intuicję w zakresie inwestowania wyżej niż kobiety, które nie mają doświadczeń inwestycyjnych. Warto zauważyć, że są to cechy uznawane przez kobiety za kluczowe jeśli chce się dobrze inwestować. Inwestorki są również bardziej pewne siebie i swoich decyzji finansowych niz nieinwestorki, co z całą pewnością przynajmniej w pewnym stopniu znajduje swoje odbicie w skłonności (lub jej braku) do podejmowania ryzykownych wyborów finansowych, w tym inwestycyjnych – mówi autorka raportu, dr hab. Katarzyna Sekścińska z Uniwersytetu Warszawskiego.

Edukacja finansowa

Inwestycje, chociażby w postaci zakupu jednostek uczestnictwa funduszy, można rozpocząć już od stu, a w niektórych przypadkach nawet od kilkudziesięciu złotych. Według omawianego raportu 3/4  nieinwestujących Polek uważa, że minimalna kwota, od której można zacząć inwestowanie wynosi 3000 zł. Jednocześnie tym, co najbardziej blokuje Polki przed inwestowaniem jest zbyt mała wiedza na temat narzędzi inwestycyjnych. Prawie co druga nieinwestująca Polka (49%) uważa również, że inwestowaniem zajmują się tylko eksperci i ludzie zamożni. Zarówno Polki inwestujące, jak i nieinwestorki uważają niemal zgodnie, że inwestowanie jest ciekawe, ale trudne. Te dane pokazują potężną rozbieżność między przekonaniami a tym, co aktualnie dzieje się w świecie finansów i inwestycji. Edukacja finansowa i „uzbrajanie” Polek i Polaków chociażby w podstawową wiedzę inwestycyjną wydają się nie być już tylko życzeniem, a koniecznością.

Tu i teraz

Według wniosków z raportu, długość oszczędzania i stopniowe budowanie doświadczenia mają wpływ na długość inwestycji wśród kobiet. Im mniejsze doświadczenie lub jego całkowity brak, tym bardziej działa preferowanie szybszej, lecz niższej nagrody, od wyższej, ale odległej w czasie. Nieinwestorki preferują inwestycje krótkoterminowe z szybkim zyskiem. Wraz ze wzrostem doświadczenia preferencja ta się zmienia i inwestycje długoterminowe stają się dla nich równie atrakcyjne.

O tym, jakie warunki stawiają sobie kobiety przed wejściem w świat inwestycji, jakie mają obawy, z czym się mierzą i jakie różnice dostrzegają między sobą a mężczyznami – inwestorami, przeczytacie w pełnej wersji raportu „Kobiety nieinwestorki” .

Exit mobile version