Szybkie odszkodowanie po kolizji dzięki BLS

Jesień to niebezpieczny czas dla wszystkich użytkowników dróg. Intensywne opady deszczu, mokra i śliska jezdnia, wcześnie zapadający zmrok. Szczególnie niebezpiecznie jest nocą – w co czwartym wypadku ginie człowiek, podczas gdy w porze dziennej w co czternastym. Z policyjnych statystyk wynika również, że w ubiegłym roku ponad 76 proc. wypadków była spowodowana przez kierowców samochodów osobowych[i]. Powszechnie wiadomo, że w przypadku wystąpienia kolizji, poszkodowani kierowcy zmuszeni są do szukania towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Istnieje jednak inne rozwiązanie. Jest nim Bezpośrednia Likwidacja Szkody, w ramach której poszkodowany może być kompleksowo obsługiwany przez swojego ubezpieczyciela. Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkody? Jakie warunki musi spełnić kierowca, by skorzystać z BLS?  

System BLS funkcjonuje z powodzeniem w wielu krajach Unii Europejskiej m.in. we Francji, Belgii i Włoszech, w Polsce działa od 2015 roku. Warto jednak pamiętać, że nie wszyscy ubezpieczyciele gwarantują taką możliwość. Jednocześnie, nie wszyscy kierowcy mają dostateczną wiedzę na temat działania BLS. Co więcej – często nie wiedzą nawet, że takie rozwiązanie im przysługuje. – Z badania przeprowadzonego przez Gothaer TU S.A. wynika, że uczestnicy kolizji nie chcą zajmować się formalnościami związanymi z likwidacją szkody – twierdzi tak, aż 80 proc. badanych. Okazuje się zatem, że system BLS odpowiada na realne potrzeby Polaków, jednak, by skorzystać z BLS kierowca musi spełnić pewne warunki – mówi Marek Dmytryk, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych.

Jak działa Bezpośrednia Likwidacja Szkody?

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że rośnie liczba wypadków na polskich drogach. W przeciwieństwie do średniej unijnej, nasz kraj wypada bardzo słabo w statystyce kolizji. Właśnie dlatego, coraz bardziej nieoceniona okazuje się pomoc ubezpieczyciela w likwidacji szkody. W tradycyjnym modelu, szkodę likwiduje ubezpieczyciel sprawcy. Z kolei w ramach BLS funkcjonującego w Gothaer, to Gothaer jako ubezpieczyciel poszkodowanego  każdorazowo zajmuje się formalnościami związanymi ze szkodą, bez względu na to, w jakim zakładzie miał wykupione ubezpieczenie sprawca. To ubezpieczyciel dokonuje oględzin uszkodzonego pojazdu, rozlicza szkodę i wypłaca należne odszkodowanie. Po zakończeniu procesu likwidacji szkody, zakład ubezpieczeń, u którego mamy zawarte ubezpieczenie OC wystąpi do towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym sprawca wykupił polisę OC o zwrot wypłaconego odszkodowania.. Dzięki temu rozwiązaniu można zaoszczędzić czas i kontaktować się z firmą, którą znamy i sami wybraliśmy – wyjaśnia Marek Dmytryk z Gothaer.

Brak ukrytych kosztów

Mogłoby się wydawać, że dodatkowa usługa, związana będzie z dodatkowymi kosztami. Nic bardziej mylnego – likwidacja szkody w systemie Bezpośredniej Likwidacji Szkody nie jest obowiązkowa i jest darmowa. Nie zwiększa ani nie zmniejsza to stawki ubezpieczenia OC kierowcy. Ponadto, zapewnia poczucie komfortu w przypadku kolizji. Warto również wiedzieć, że BLS nie ma wpływu na wysokość wypłacanego odszkodowania. Jest to jedynie proces likwidacji szkody, a nie czynnik (taki jak np. rozmiar szkody), który mógłby mieć wpływ na wysokość odszkodowania. Nie zmienia się również zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela OC np. możliwość korzystania z auta zastępczego, holowanie pojazdu. – Każda kolizja jest związana z dużą ilością stresu, niezależnie od tego, kto zawinił. System BLS wpływa nie tylko na jakość procesu likwidacyjnego, ale również zapewnia kierowcy większe poczucie bezpieczeństwa a także szansę na szybsze odszkodowanie. W ocenie Gothaer jest to najlepszy kierunek dla polskiej branży ubezpieczeniowej, który poprawi jakość oferowanych usług, a w konsekwencji zwiększy zaufanie klientów do ubezpieczycieli – podkreśla Marek Dmytryk, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Detalicznych. 

Jakie warunki musi spełnić kierowca?

Aby skorzystać z systemu BLS muszą zostać spełnione określone warunki. Przede wszystkim w kolizji muszą brać udział nie więcej niż dwa pojazdy, które posiadają aktualną umowę ubezpieczenia OC. Ponadto, szacowana wartość szkody nie powinna przekroczyć 30 tys. zł, a w wypadku nie doszło do szkód osobowych. Co ważne, na miejsce zdarzenia należy wezwać policję lub spisać oświadczenie sprawcy. Kiedy wyklucza się możliwość skorzystania z systemu BLS? Jeżeli kolizja zdarzyła się poza granicami Polski.

[i] Raport KGP, Wypadki 2016 r.: http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

ŹRÓDŁOGothaer