Twarze Depresji. Nie oceniam. Akceptuje.

1. października w Europejskim Dniu Walki z Depresją Fundacja Twarze Depresji startuje z 17. edycją kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” oraz z 2. Charytatywnym Biegiem z Twarzami Depresji! W tej edycji kampanii Fundacja pragnie zwrócić uwagę na temat depresji wśród seniorów. Podczas konferencji prasowej zaprezentowane zostaną wyniki badania ankietowego wśród seniorów, a ambasadorzy Fundacji oraz specjaliści zdrowia psychicznego opowiedzą o tym, jak skutecznie leczyć depresję i jak ważna jest aktywność fizyczna – szczególnie na terenach leśnych – w profilaktyce zdrowia psychicznego.

Siłą kampanii “Twarze Depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” są ambasadorki i ambasadorzy. Do tego grona w 17. edycji należą zarówno osoby, które chorowały na depresję: Dorota Rabczewska „Doda”, Agnieszka Kobus-Zawojska, Barbara Tukendorf, Marcin Bosak, jak i osoby, które nie miały zdiagnozowanej tej choroby, ale swoim autorytetem  pomagają zachęcić seniorów, by bez poczucia wstydu i stygmatyzacji sięgali po pomoc psychologa i psychiatry: Wirginia Szmyt „DJ Wika”, Artur Barciś, Wiktor Zborowski i Andrzej Seweryn.

Statystyki są alarmujące! Z danych policji wynika, że co trzecia osoba z ponad 5 tysięcy Polek i Polaków, którzy popełnili w zeszłym roku samobójstwo, to seniorzy z grupy 60+. Nieleczona depresja jest chorobą śmiertelną właśnie z powodu towarzyszących jej myśli samobójczych. Fundacja „Twarze Depresji” postanowiła zapytać seniorów o ich dobrostan psychiczny. W badaniu online wzięło udział ponad pół tysiąca osób powyżej 60 roku życia. Jaki z tych badań wyłania się obraz? 17 proc. osób, które wypełniły ankietę, zachorowało na depresję przed pandemią, a 11 proc. w czasie pandemii. Co czwarty senior odpowiedział na pytanie, że korzystał z pomocy lekarza psychiatry. Aż 11 proc. ankietowanych seniorów nie leczy depresji wcześniej zdiagnozowanej. Pełny raport z badań Fundacji zaprezentowany zostanie podczas konferencji prasowej 1.10.2023 r.

1.10.2023 odbędzie również 2. Charytatywny Bieg z „Twarzami Depresji”. Będzie można pobiec lub przemaszerować całą 5-km trasę w Zimnych Dołach w Nadleśnictwie Chojnów lub wirtualnie z każdego miejsca w Polsce i na świecie. Badania jednoznacznie potwierdzają, że aktywność fizyczna wpływa na zwiększenie odczuwania zadowolenia z życia i z jego jakości. Poprzez bieg, Fundacja chce pokazać, że prawidłowo leczona depresja, także ta lekooporna, nie jest przeszkodą dla aktywności fizycznej.

Rozgrzewkę poprowadzi ambasadorka biegu – Agnieszka Kobus-Zawojska. Wybitna wioślarka, dwukrotna medalistka olimpijska, która biorąc leki antydepresyjne i korzystając z psychoterapii, zdobyła olimpijskie srebro w Tokio. O muzyczną oprawę w czasie rozgrzewki, a co za tym idzie dostarczenie dobrej dawki energii, zadba najstarsza DJ-ka w Polsce wyjątkowa – Wirginia Szmyt, DJ Wika. Organizatorami Biegu z Twarzami Depresji są: Fundacja „Twarze Depresji” i Lasy Państwowe.

„Biegam i pomagam” to hasło tegorocznego Biegu z Twarzami Depresji. Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna, abyśmy zadbali o swoje ciało i głowę, a biegnąc z nami pomagamy też dzieciom i młodzieży – podopiecznym naszej Fundacji. Cały dochód ze sprzedaży pakietów przeznaczamy na konsultacje psychologiczne i psychiatryczne dla naszych dzieci, których pod opieką mamy coraz więcej – w sumie uczniów 5 szkół, a także setki dzieci korzystających z naszych zdalnych konsultacji ze specjalistami.

Anna Morawska-Borowiec – prezes Fundacji „Twarze Depresji”

Lasy pokrywają 1/3 powierzchni kraju i wciąż ich przybywa. Ten obszar to nie tylko ostoja przyrody i miejsce rekreacji, ale także fundament naszego zdrowia. Las oczyszcza powietrze, poprawia mikroklimat, dostarcza surowców zielarskich i koi nerwy. Dobitnie pokazał nam to czas pandemii: dzięki lasom przetrwaliśmy go w lepszej kondycji. Każda aktywność fizyczna w lesie przynosi o wiele więcej korzyści dla organizmu, niż gdyby ją podejmować w mieście czy na hali sportowej.

Andrzej Konieczny – Dyrektor Generalny Lasów Państwowych

Partnerem głównym 2. Biegu z Twarzami Depresji jest Nationale-Nederlanden.

W Nationale-Nederlanden jesteśmy świadomi wyzwań, z jakimi borykają się współcześnie Polacy. Rozumiemy, że każdy z nas, niezależnie od wieku czy doświadczenia życiowego, może napotkać trudne chwile. Zdrowie psychiczne odgrywa kluczową rolę w dzisiejszych czasach, a my, zwracając uwagę na ten aspekt, chcemy aktywnie wspierać zainicjowaną przez Fundację “Twarze Depresji” kampanię. Poprzez nasze zaangażowanie dążymy do tego, aby coraz szersze grono osób dostrzegało korzyści płynące z synergii pomiędzy pomocą psychologiczną, a aktywnością fizyczną. Zależy nam, aby pokazać, że depresja i inne choroby natury psychicznej wcale nie muszą być przeszkodą dla prowadzenia aktywnego trybu życia. Właśnie z tego powodu, obok wsparcia dla tego projektu, podejmujemy również inne działania na rzecz zdrowia mentalnego Polaków. Promujemy regularne badania profilaktyczne, zachęcamy do aktywnego spędzania wolnego czasu, a także oferujemy rozwiązania, które mogą realnie im pomóc w osiągnięciu psychicznej równowagi.

Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektorka komunikacji korporacyjnej oraz rzeczniczka prasowa w Nationale-Nederlanden

Firmą wspierającą nasz bieg jest Janssen Polska

Janssen Polska już po raz kolejny jest partnerem i uczestnikiem tego wyjątkowego wydarzenia. Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji to ważny krok w stronę rozwijania społecznej świadomości na temat choroby, która jest obecnie jednym z największych wyzwań zdrowotnych. Bieg jest symbolem nadziei i wytrwałości wielu pacjentów oraz ich rodzin. Inicjatywa nie tylko podnosi na duchu i pokazuje naszą solidarność z osobami zmagającymi się z depresją, ale także udowadnia, że nawet w obliczu trudnych momentów można dotrzeć do mety, jaką jest nasze zdrowie psychiczne. A dzisiejsza medycyna daje coraz to więcej możliwości, aby skutecznie leczyć depresję, także tę lekooporną.

Anna Szopa, Patient Engagement & Advocacy Lead w Janssen Polska

Fundacja zachęca do spędzenia pierwszej niedzieli października właśnie biorąc wraz z bliskimi udział w biegu. Biegowi będzie towarzyszył piknik psychoedukacyjny, rozmowy z ambasadorami oraz specjalistami zdrowia psychicznego.

Bieg jest dla Fundacji ważnym elementem kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” W ramach 17. edycji kampanii odbędzie się kampania billboardowa w stolicach wojewódzkich oraz bezpłatne webinary o zdrowiu psychicznym seniorów. Plakaty o kampanii będą widoczne w komunikacji miejskiej w Łodzi, a także w łódzkich placówkach. Ponadto, ukazał się magazyn „Twarze depresji” nr 9/2023, którego wersja drukowana w nakładzie 500 egzemplarzy zostanie przesłana do uniwersytetów trzeciego wieku. Do grona partnerów kampanii dołączyła firma JP Morgan.

Cieszymy się, ze dołączamy do grona partnerów kampanii zorganizowanej przez “Twarze Depresji”. W ostatnich latach coraz ważniejsze stało się zwiększanie świadomości w naszym społeczeństwie na temat wyzwań związanych z depresją. Razem mamy nadzieję wprowadzić pozytywną zmianę.

Agata Krawczyk, Dyrektor Wykonawczy, Warsaw Location Manager w JP Morgan Shared Services Polska

Organizatorem 17. edycji kampanii „Twarz depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” jest Fundacja „Twarze Depresji”, partnerem głównym Nationale-Nederlanden, firmą wspierającą Janssen Polska, patronami honorowymi są: Lasy Państwowe, Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, a partnerami: JP Morgan, Federacja Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz miasto Łódź.

Miejsce konferencji prasowej kampanii i biegu: Zimne Doły, Nadleśnictwo Chojnów koło Warszawy.

Harmonogram Europejskiego Dnia Walki z Depresją z Fundacją „Twarze depresji” 1.10.2023 r.:
godz. 10:30 – rozpoczęcie konferencji prasowej (podczas konferencji będą obecni ambasadorzy, specjaliści zdrowia psychicznego oraz partnerzy)
godz. 11.30 – 12.00 – wywiady indywidualne
godz. 12.00 – 12.30 – rozgrzewka przed biegiem prowadzona przez Agnieszkę Kobus-Zawojską, oprawa muzyczna: DJ Wika
godz. 12.30 – start 2. Charytatywnego Biegu z Twarzami Depresji
godz. 12.45 – start Marszu z Twarzami Depresji
godz. 12.35 – 15.00 –piknik psychoedukacyjny prowadzony przez Małgorzatę Wiśniewską z udziałem ambasadorów – atrakcje dla dzieci zarówno przygotowane przez leśników, jak i Fundację Twarze Depresji.

ŹRÓDŁONationale-Nederlanden