Tylko co trzecia polska firma zarządza ryzykiem

Business woman sitting at table with stock market graph 3d letters

Wciąż niewiele firm prowadzi świadomą politykę zarządzania ryzykiem, podstawowego zagrożenia dla prowadzonej działalności przedsiębiorstwa upatrują we wzroście konkurencji, a przy wyborze ubezpieczenia coraz częściej polegają na opinii brokerów – to główne wnioski płynące z IV edycji raportu Aon Polska „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami w firmach w Polsce”.

Przed działającymi w Polsce firmami wciąż wiele pracy na polu świadomego zarządzania ryzykiem. Z raportu Aon Polska wynika, że choć 44% z nich deklaruje posiadanie w swojej organizacji zespołu odpowiedzialnego za identyfikację i przeciwdziałanie zagrożeniom, to tylko 31% przedsiębiorstw ma opracowaną politykę zarządzania ryzykiem, a 25% ma ją określoną jedynie częściowo. To odpowiednio aż o 6 i 23 p.p. mniej w porównaniu z poprzednią, opublikowaną w 2014 r. edycją raportu. Co więcej, 40% z tych firm nie monitoruje efektywności prowadzonych w tym zakresie działań.

Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że firmy w Polsce wciąż w mniejszym stopniu zajmują się kwestiami związanymi z zarządzaniem ryzykiem niż ma to miejsce w innych częściach Europy i świata. Globalnie 44% przedsiębiorstw zadeklarowało, że działa w tym zakresie według określonej polityki, natomiast kolejne 32% robi to częściowo. Można powiedzieć, że w Polsce niższa jest świadomość mechanizmów radzenia sobie zagrożeniami biznesowymi. W pierwszej kolejności zwraca się ponadto uwagę na nieco inne ryzyka – mówi Barbara Timofiejuk, Chief Commercial Officer z Aon Polska.

Poproszeni o wskazanie kluczowych rodzajów ryzyka przedsiębiorcy z polskiego rynku wymienili odpowiednio: wzrost konkurencji (po raz pierwszy na czele rankingu), spowolnienie gospodarcze, zmiany regulacji prawnych, utratę reputacji oraz ceny towarów i surowców. W poprzednich edycjach zestawienia najczęściej wskazywane były ryzyka spowolnienia gospodarczego (2014 i 2010 r.) oraz wahania kursów walut (2012 r.). W badaniu globalnym respondenci w pierwszej kolejności wskazywali: utratę reputacji, spowolnienie gospodarcze, zmiany w prawie, wzrost konkurencji oraz niezdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów, która znalazła się dopiero na dziewiętnastym miejscu w opinii przedsiębiorców z Polski.

– Analizując grupę ryzyk wskazywanych zarówno przez polskie, jak i zagraniczne firmy warto zwrócić uwagę nie tylko na różnice w definiowaniu najważniejszych zagrożeń, ale też na realną możliwość skutecznego stawiania im czoła. Przede wszystkim przy użyciu ubezpieczeń. Spośród łącznie ok. 50 wskazywanych kategorii ryzyka rynek ubezpieczeniowy jest w stanie częściowo lub w całości ubezpieczyć niemal 60% z nich. Dotyczy to również tzw. zagrożeń nowoczesności i współczesności, m.in. cyberprzestępczości, awarii systemów IT czy terroryzmu – zauważa Jarosław A. Gniadek, Chief Broking Officer z Aon Polska

Coraz większa rola brokerów

Posiadanie ubezpieczenia jest jednym z podstawowych rozwiązań pozwalających zarządzać ryzykiem w przedsiębiorstwie. W Polsce dokonała się w ostatnich latach znacząca zmiana podejścia do wyboru programu ubezpieczeniowego. Wyraźnego znaczenia nabrała działalność brokerów i niezależnych doradców, na których opinii polega obecnie 57% respondentów. Pod tym w względem polski rynek zrównał się ze standardami światowymi.

Podobieństwa widoczne są także w przypadku zmian, jakich oczekują od rynku ubezpieczeniowego przedsiębiorcy w Polsce i na świecie. W obu przypadkach najważniejsze są: poszerzenie ochrony ubezpieczenia, większa elastyczność oraz otrzymanie niższej składki w zamian za skuteczne zarządzanie ryzykiem – dodaje Jarosław A. Gniadek.

Różnice widoczne są natomiast w kryteriach wyboru ubezpieczyciela. W Polsce na pierwszym miejscu stawiane są długotrwałe relacje, tymczasem za granicą w procesie wyboru zdecydowanie najistotniejsza jest jakość ubezpieczenia (m.in. zakres i warunki ochrony, likwidacja szkód).

Raport w pełnej wersji znajduje się pod adresem:  

 http://www.aon.com/poland/risk/Aon%20Thought%20Leadership/Zarzadzanie-ryzykiem-i-ubezpieczeniami-w-Polsce-IV-edycja.jsp

O IV edycji raportu Aon Polska:

Raport „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami w Polsce” publikowany jest od 2009 r. i stanowi prezentację najistotniejszych zmian oraz tendencji, które charakteryzują polski rynek zarządzania ryzykiem i ubezpieczeń. Zawarte w nim dane oraz wnioski mają za zadanie przybliżyć ideę rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom biznesowym i pozwolić na lepsze zrozumienie korzyści wynikających z praktycznego zastosowania tego typu rozwiązań.

W IV edycji badania wzięło udział 1418 przedstawicieli firm i instytucji z całego świata. Polska edycja badania zgromadziła odpowiedzi ze 168 firm. Około 52% respondentów badania globalnego stanowią firmy prywatne, a 35% spółki notowane na giełdach papierów wartościowych. Pozostali respondenci to organizacje rządowe oraz pożytku publicznego. W polskiej edycji badania zdecydowanie przeważały firmy prywatne (83% odpowiedzi), natomiast spółki giełdowe stanowiły niewiele ponad 12% respondentów. Zdecydowanie niższy był również udział organizacji rządowych i pożytku publicznego. Najczęściej reprezentowaną branżą w polskiej edycji badania (11% odpowiedzi) były ubezpieczenia i inwestycje, natomiast branże usług profesjonalnych, transportowa oraz budowlana zgromadziły po 8% udziale. Firmy ubezpieczeniowe oraz budowlane stanowiły najczęściej reprezentowane branże w ramach edycji globalnej.

źródło: Aon

 

Exit mobile version