Wciąż niewiele firm prowadzi świadomą politykę zarządzania ryzykiem, podstawowego zagrożenia dla prowadzonej działalności przedsiębiorstwa upatrują we wzroście konkurencji, a przy wyborze ubezpieczenia coraz częściej polegają na opinii brokerów – to główne wnioski płynące z IV edycji raportu Aon Polska „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami w firmach w Polsce”.
Przed działającymi w Polsce firmami wciąż wiele pracy na polu świadomego zarządzania ryzykiem. Z raportu Aon Polska wynika, że choć 44% z nich deklaruje posiadanie w swojej organizacji zespołu odpowiedzialnego za identyfikację i przeciwdziałanie zagrożeniom, to tylko 31% przedsiębiorstw ma opracowaną politykę zarządzania ryzykiem, a 25% ma ją określoną jedynie częściowo. To odpowiednio aż o 6 i 23 p.p. mniej w porównaniu z poprzednią, opublikowaną w 2014 r. edycją raportu. Co więcej, 40% z tych firm nie monitoruje efektywności prowadzonych w tym zakresie działań.
– Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że firmy w Polsce wciąż w mniejszym stopniu zajmują się kwestiami związanymi z zarządzaniem ryzykiem niż ma to miejsce w innych częściach Europy i świata. Globalnie 44% przedsiębiorstw zadeklarowało, że działa w tym zakresie według określonej polityki, natomiast kolejne 32% robi to częściowo. Można powiedzieć, że w Polsce niższa jest świadomość mechanizmów radzenia sobie zagrożeniami biznesowymi. W pierwszej kolejności zwraca się ponadto uwagę na nieco inne ryzyka – mówi Barbara Timofiejuk, Chief Commercial Officer z Aon Polska.
Poproszeni o wskazanie kluczowych rodzajów ryzyka przedsiębiorcy z polskiego rynku wymienili odpowiednio: wzrost konkurencji (po raz pierwszy na czele rankingu), spowolnienie gospodarcze, zmiany regulacji prawnych, utratę reputacji oraz ceny towarów i surowców. W poprzednich edycjach zestawienia najczęściej wskazywane były ryzyka spowolnienia gospodarczego (2014 i 2010 r.) oraz wahania kursów walut (2012 r.). W badaniu globalnym respondenci w pierwszej kolejności wskazywali: utratę reputacji, spowolnienie gospodarcze, zmiany w prawie, wzrost konkurencji oraz niezdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów, która znalazła się dopiero na dziewiętnastym miejscu w opinii przedsiębiorców z Polski.
– Analizując grupę ryzyk wskazywanych zarówno przez polskie, jak i zagraniczne firmy warto zwrócić uwagę nie tylko na różnice w definiowaniu najważniejszych zagrożeń, ale też na realną możliwość skutecznego stawiania im czoła. Przede wszystkim przy użyciu ubezpieczeń. Spośród łącznie ok. 50 wskazywanych kategorii ryzyka rynek ubezpieczeniowy jest w stanie częściowo lub w całości ubezpieczyć niemal 60% z nich. Dotyczy to również tzw. zagrożeń nowoczesności i współczesności, m.in. cyberprzestępczości, awarii systemów IT czy terroryzmu – zauważa Jarosław A. Gniadek, Chief Broking Officer z Aon Polska
Coraz większa rola brokerów
Posiadanie ubezpieczenia jest jednym z podstawowych rozwiązań pozwalających zarządzać ryzykiem w przedsiębiorstwie. W Polsce dokonała się w ostatnich latach znacząca zmiana podejścia do wyboru programu ubezpieczeniowego. Wyraźnego znaczenia nabrała działalność brokerów i niezależnych doradców, na których opinii polega obecnie 57% respondentów. Pod tym w względem polski rynek zrównał się ze standardami światowymi.
– Podobieństwa widoczne są także w przypadku zmian, jakich oczekują od rynku ubezpieczeniowego przedsiębiorcy w Polsce i na świecie. W obu przypadkach najważniejsze są: poszerzenie ochrony ubezpieczenia, większa elastyczność oraz otrzymanie niższej składki w zamian za skuteczne zarządzanie ryzykiem – dodaje Jarosław A. Gniadek.
Różnice widoczne są natomiast w kryteriach wyboru ubezpieczyciela. W Polsce na pierwszym miejscu stawiane są długotrwałe relacje, tymczasem za granicą w procesie wyboru zdecydowanie najistotniejsza jest jakość ubezpieczenia (m.in. zakres i warunki ochrony, likwidacja szkód).
Raport w pełnej wersji znajduje się pod adresem:
O IV edycji raportu Aon Polska:
Raport „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami w Polsce” publikowany jest od 2009 r. i stanowi prezentację najistotniejszych zmian oraz tendencji, które charakteryzują polski rynek zarządzania ryzykiem i ubezpieczeń. Zawarte w nim dane oraz wnioski mają za zadanie przybliżyć ideę rozpoznawania i przeciwdziałania zagrożeniom biznesowym i pozwolić na lepsze zrozumienie korzyści wynikających z praktycznego zastosowania tego typu rozwiązań.
W IV edycji badania wzięło udział 1418 przedstawicieli firm i instytucji z całego świata. Polska edycja badania zgromadziła odpowiedzi ze 168 firm. Około 52% respondentów badania globalnego stanowią firmy prywatne, a 35% spółki notowane na giełdach papierów wartościowych. Pozostali respondenci to organizacje rządowe oraz pożytku publicznego. W polskiej edycji badania zdecydowanie przeważały firmy prywatne (83% odpowiedzi), natomiast spółki giełdowe stanowiły niewiele ponad 12% respondentów. Zdecydowanie niższy był również udział organizacji rządowych i pożytku publicznego. Najczęściej reprezentowaną branżą w polskiej edycji badania (11% odpowiedzi) były ubezpieczenia i inwestycje, natomiast branże usług profesjonalnych, transportowa oraz budowlana zgromadziły po 8% udziale. Firmy ubezpieczeniowe oraz budowlane stanowiły najczęściej reprezentowane branże w ramach edycji globalnej.
źródło: Aon