Ubezpieczyciele znów dopłacili do polis OC

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) regularnie publikuje informacje na temat wyników działalności firm ubezpieczeniowych. Od niedawna na stronie PIU można znaleźć dane, które dotyczą bieżącego roku. Te statystyki jednoznacznie wskazują, że dział II jest dla ubezpieczycieli mniej zyskowny niż polisy na życie. Do grupy nierentownych produktów należą między innymi obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców.

Kwoty wypłacone z samochodowego OC wzrosły o prawie 10%

Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl informuje, że na stronie internetowej PIU jest dostępne szczegółowe podsumowanie wyników działalności firm ubezpieczeniowych w I kw. 2015 r. Polska Izba Ubezpieczeń podaje między innymi dane dotyczące wartości zebranych składek oraz wypłaconych świadczeń i odszkodowań (patrz poniższa tabela). Statystyki PIU wskazują, że poziom przypisanej składki brutto wzrósł zarówno w dziale pierwszym (ubezpieczenia na życie), jak i drugim (pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe). Zmiana w stosunku do I kw. 2014 r. wyniosła: +3,72% (dział I) oraz +2,18% (dział II).

Informacje o tradycyjnych polisach na życie, zwracają szczególną uwagę. Wartość składek na te ubezpieczenia w ujęciu rocznym spadła o 11,86%. Jednocześnie zwiększyło się znaczenie polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. „Takie produkty w coraz większym stopniu wypierają z rynku tradycyjne ubezpieczenia na życie. Wspomniany proces staje się jeszcze bardziej widoczny, jeżeli weźmiemy pod uwagę dane dotyczące poziomu wypłaconych odszkodowań (patrz poniższe zestawienie)” – mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Interesujące są też informacje na temat ubezpieczeń komunikacyjnych. W przypadku obowiązkowych polis OC, wartość brutto zebranych składek spadła o 2,35% (wobec wyniku z I kw. 2014 r.). Równocześnie poziom odszkodowań wzrósł o 9,69%. Przyczyną najprawdopodobniej była większa liczba zgłoszonych kolizji. Nina Kuczyńska zauważa, że obniżka przypisanej składki w połączeniu ze wzrostem odszkodowań, musiała negatywnie wpłynąć na rentowność ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej kierowców. 

Jeżeli chodzi o samochodowe polisy Autocasco, to sytuacja ubezpieczycieli przedstawia się nieco lepiej (patrz poniższa tabela). W pierwszym kwartale bieżącego roku, przypisana składka brutto dla polis AC zwiększyła o 2,15%. Roczny wzrost wypłaconych odszkodowań (+5,81%), był nieco mniejszy niż w przypadku polis OC.

Na początku roku tylko dział pierwszy był bardziej zyskowny …

Poziom zebranych składek oraz wypłaconych odszkodowań, bezpośrednio wpływa na zyski ubezpieczycieli. Informacje dotyczące wyników finansowych zakładów ubezpieczeń, również można znaleźć w serwisie internetowym PIU. Te statystyki sugerują, że pierwszy kwartał bieżącego roku nie był najlepszy dla towarzystw funkcjonujących w dziale drugim (patrz poniższa tabela). Firmy oferujące pozostałe ubezpieczenia osobowe i majątkowe, od stycznia do marca 2015 r. zarobiły około 0,4 mld zł. Dwanaście miesięcy wcześniej, analogiczny wynik przekraczał 0,54 mld zł. „Przyczyną takiej obniżki zysku był m.in. wzrost kosztów działalności ubezpieczeniowej (+4,55% w skali roku) i wypłaconych odszkodowań (+5,45% w skali roku). Wyższego poziomu wydatków nie mogła zrekompensować dodatnia zmiana zebranych składek” – zaznacza Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Firmy oferujące polisy na życie o wiele lepiej rozpoczęły bieżący rok. Ich wynik finansowy netto zwiększył się o ponad 6% (z 0,63 mld zł do 0,67 mld zł). Poprawa była widoczna pomimo wzrostu kosztów działalności ubezpieczeniowej. Duże znaczenie dla firm funkcjonujących w dziale pierwszym, miała obniżka wypłaconych odszkodowań o prawie 11% (patrz pierwsza tabela).

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują również, że w I kw. 2015 r. ubezpieczyciele nadal dopłacali do polis OC dla kierowców. Strata techniczna ze sprzedaży takich produktów wyniosła 59 milionów złotych. Ubezpieczenia Autocasco wygenerowały natomiast 7,5 mln zł zysku technicznego.

Nina Kuczyńska zwraca uwagę, że po porównaniu zaprezentowanych wyników z informacjami dotyczącymi I kw. 2014 roku, widoczna jest negatywna zmiana. Od stycznia do marca ubiegłego roku strata techniczna z OC dla kierowców wyniosła 20,8 mln zł, a zysk osiągnięty dzięki Autocasco zbliżył się do poziomu 106 mln zł. Już niebawem będzie można sprawdzić, czy podwyżki składek w komunikacyjnych polisach OC wpłynęły na poprawę rentowności tych ubezpieczeń. „Osiągnięcie lepszych wyników będzie utrudnione ze względu na koszty wprowadzenia systemu BLS i konieczność dostosowania się do wytycznych KNF-u w sprawie likwidacji szkód” – podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

 Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl