W 2024 roku Grupa PZU zwiększyła przychody brutto z ubezpieczeń do 29,4 mld zł. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł ponad 5,3 mld zł, przy wysokim skorygowanym wskaźniku rentowności kapitałów własnych na poziomie 18 proc. Osiągnięte wyniki i bezpieczna pozycja kapitałowa tworzą solidną podstawę do decyzji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy o wypłacie dywidendy. Są też dobrym punktem wyjścia do realizacji ambitnych planów zarządu PZU kierowanego od 27 lutego br. przez Andrzeja Klesyka.
- Wzrost przychodów z ubezpieczeń znacznie ponad poziom inflacji
- Szybko rosnąca sprzedaż ubezpieczeń pozakomunikacyjnych
- Istotny, ale ograniczony wpływ zdarzeń pogodowych na wynik finansowy
- Mocny wzrost wartości aktywów w zarządzaniu
- Realizacja strategicznych kierunków rozwoju Grupy
- Projektowane przekształcenie Grupy PZU w strukturę holdingową
Grupa PZU zwiększyła przychody brutto z ubezpieczeń w 2024 r. o 2,6 mld zł do 29,4 mld zł, czyli o 9,5 proc. względem roku wcześniejszego. W IV kwartale ub.r. przychody z ubezpieczeń brutto wzrosły o prawie 680 mln zł do blisko 7,6 mld zł, co oznacza wzrost o 9,8 proc. rok do roku. Zysk netto przypisany akcjonariuszom dominującej w Grupie jednostki wyniósł w roku 2024 ponad 5,3 mld zł (był niższy o 7,6 proc. r/r m.in. ze względu na szkody pogodowe). W ostatnim kwartale ub.r. zysk netto wyniósł prawie 1,7 mld zł, rosnąc r/r o 4,3 proc. Skorygowany wskaźnik rentowności kapitału własnego (aROE) wyniósł w ubiegłym roku 18 proc., (w samym IV kwartale 22,5 proc.).
– Wyniki w roku 2024 potwierdzają naszą dużą odporność, stabilność i siłę kapitałową. Są mocną bazą do działań transformacyjnych, które pozwolą nam przenieść PZU na wyższy poziom przejrzystości i efektywności zarządczej, operacyjnej i biznesowej – mówi Andrzej Klesyk, pełniący obowiązki prezes PZU. Zapowiada, że ogłoszona w grudniu ub.r. strategia Grupy PZU na lata 2025-2027 nie będzie aktualizowana. – Będziemy działać w ramach obranych wcześniej kierunków strategicznych, ale wewnętrznie zwiększymy nasze ambicje dotyczące rozwoju głównych linii biznesowych. Skoncentrujemy się na zaktywizowaniu cross-sellingu w Grupie, zwiększeniu sprzedaży w kanałach wyłącznych, poprawie rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych, reorganizacji naszych działań w obszarze zdrowia – wyjaśnia p.o. prezes PZU.
W kierunku efektywniejszej struktury
W ramach aktualnej strategii zostanie zaprojektowana struktura holdingowa dla Grupy PZU. – Priorytetem jest uwolnienie potencjału drzemiącego w Grupie PZU, a to wymaga realnego skupienia się na strategii, większej transparentności w zarządzaniu obszarami biznesowymi i w sprawozdawczości, a także lepszego zarządzania kapitałem. Dlatego docelowo chcemy przekształcić Grupę PZU w holding. Obecne rozwiązanie, gdzie ubezpieczyciel majątkowy ma udziały i zarządza tak różnymi spółkami, działającymi często w odmiennych i inaczej regulowanych branżach, zastąpimy bardziej efektywnym. Podmiot holdingowy, ulokowany poziom wyżej i wzmocniony kompetencyjnie, mógłby zająć się realnym zarządzaniem i wymiarem strategicznym, pozostawiając bezpośrednią działalność operacyjną poszczególnym spółkom. To uwolni dodatkowe moce i przełoży się pozytywnie na naszą skuteczność biznesową, szybkość reakcji na dynamicznie zmieniające się wyzwania, a także na osiągane wyniki i korzyści dla akcjonariuszy – podkreśla Andrzej Klesyk. – Dokonywane już teraz zmiany w organach spółek z Grupy PZU ograniczające liczebność członków rad nadzorczych i wzmacniające ich więzi z podmiotami Grupy, są już realizowane w perspektywie funkcjonowania holdingu.
Zarząd PZU analizuje warianty funkcjonowania w Grupie jej aktywów bankowych. – Rynek oczekuje większej jasności, dlatego dziś dajemy sobie więcej czasu na wypracowanie optymalnego, kompleksowego rozwiązania – mówi p.o. prezes PZU.
Zrealizowane cele strategii 2021-2024
Miniony rok wyznaczał koniec perspektywy poprzedniej strategii Grupy PZU, przyjętej w roku 2021. – Osiągnęliśmy, a często wyraźnie przekroczyliśmy wszystkie kluczowe cele finansowe wskazane w poprzedniej strategii, a potem zaktualizowane po wdrożeniu nowego standardu sprawozdawczości finansowej MSSF 17 oraz w obliczu skokowego wzrostu inflacji. Zrealizowaliśmy też większość celów biznesowych, dotyczących m.in. budowy ekosystemów produktowych, rozwoju bancassurance, wdrożenia nowoczesnych technologii w obsłudze szkód – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU.
Przekroczone zostały wyznaczone na rok 2024 m.in. poziom przychodów brutto z ubezpieczeń (o 5,1 proc. względem zakładanego), zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej (o 24,2 proc.), wartość aktywów pod zarządzaniem (o 9,6 proc.), przychody w obszarze zdrowia (o 11,2 proc.), poziom aROE (18 proc. wobec zakładanych 15,5 proc.). W przypadku wkładu banków Pekao i Alior do wyniku netto całej Grupy PZU, zrealizowany w 2024 r. poziom kontrybucji bankowej był ponad dwukrotnie wyższy od zakładanego (2,1 mld zł wobec 1 mld zł).
Jednocześnie Grupa PZU osiągnęła cele strategii ESG na lata 2021-2024 w obszarach środowiskowym, społecznym i zarządczym. Między innymi PZU i PZU Życie zredukowały emisje CO₂ ze źródeł własnych o 26,2 proc. (względem roku 2019), a 100 proc. energii elektrycznej wykorzystywanej w ich nieruchomościach własnych pochodziło z odnawialnych źródeł. Zaangażowanie Grupy PZU w inwestycje wspierające transformację energetyczną polskiej gospodarki, w tym finansowanie budowy farm wiatrowych, wyniosło na koniec 2024 r. ponad 2,9 mld zł (wobec zakładanego 0,5 mld zł).
Wpływ szkód pogodowych
Na rentowność oraz wynik z usług ubezpieczenia, a tym samym na wynik netto Grupy PZU w 2024 r., wpłynęły skutki licznych zdarzeń pogodowych. W minionym roku wiosenne przymrozki, następnie duże opady gradu i nawalne deszcze oraz wielka powódź w południowo-zachodniej Polsce istotnie zwiększyły koszty odszkodowań i świadczeń, głównie w majątkowych ubezpieczeniach rolnych i pozakomunikacyjnych. Wyłączenie m.in. negatywnego wpływu zdarzeń pogodowych, szacowanego na 404 mln zł (w tym 210 mln zł wpływu powodzi na wynik na udziale własnym PZU, tj. poza odpowiedzialnością reasekuratorów, po skorygowaniu o podatek dochodowy), oznaczałoby, że wynik Grupy PZU w roku 2024 byłby praktycznie identyczny, jak rok wcześniej. Warto przypomnieć, że od 12 września do 31 grudnia ub.r. PZU przyjął prawie 50 tys. zgłoszeń szkód powodziowych i wydał decyzje w przypadku aż 99 proc. z nich, wypłacając w tym okresie poszkodowanym 424,5 mln zł zaliczek i odszkodowań.
Ubezpieczenia majątkowe i na życie
Przychody PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim w 2024 r. wzrosły o 10,8 proc., do ponad 17,8 mld zł, a w samym IV kwartale ub.r. o 11,1 proc., do prawie 4,6 mld zł. Wyższym przychodom towarzyszyła dobra rentowność. Wskaźnik mieszany COR wyniósł w 2024 r. 92,5 proc., a w ostatnim kwartale ub.r. 86,1 proc.
Zarówno w segmencie masowym (klienci indywidualni, MŚP, gospodarstwa rolne), jak i korporacyjnym (duże firmy i instytucje), najszybciej w całym roku i w ostatnim jego kwartale rosła sprzedaż majątkowych ubezpieczeń pozakomunikacyjnych (innych niż ubezpieczenia komunikacyjnego OC lub casco). Przychody w tej grupie produktów wzrosły w ub.r. ogółem o 15,1 proc. r/r. W ubezpieczeniach komunikacyjnych dynamicznie rósł segment autocasco (wzrost rok do roku o 10,8 proc.).
Przychody Grupy z ubezpieczeń na życie na polskim rynku w ub.r. wzrosły o 7,4 proc. r/r, do blisko 8,7 mld zł. Marża operacyjna wyniosła 27 proc., czyli zwiększyła się o prawie 3 pkt. proc. względem roku 2023. W IV kwartale dynamika tych wskaźników była jeszcze większa (przychody wzrosły o 8,4 proc. r/r, a marża do 29,5 proc.). Co ważne, o 6,5 proc. w całym roku 2024 i o 7,6 proc. w ostatnim jego kwartale wzrosły przychody w segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, który odpowiada za lwią część sprzedaży PZU Życie.
Rok 2024 przyniósł wyraźne odbicie w obszarze bancassurance. Tylko w ostatnim kwartale Grupa PZU pozyskała w kanale bankowym 596 mln zł składki ubezpieczeniowej, co oznacza wzrost o 49,4 proc. w porównaniu z IV kwartałem wcześniejszego roku. W tym 444 mln zł składki przyniosły ubezpieczeniowe produkty sprzedawane w powiązaniu z bankowymi lub samodzielnie w Pekao i Aliorze, czyli bankach wchodzących w skład Grupy (wzrost r/r o 58,8 proc.).
Filar zdrowia
Przychody Grupy PZU w filarze zdrowia w ub.r. wyniosły bez mała 1,9 mld zł i były wyższe o 18,1 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Przychody generowane przez placówki wciąż rozwijanej sieci PZU Zdrowie wzrosły w tym czasie o 15,8 proc. r/r, a przychody z ubezpieczeń i abonamentów medycznych o 19,8 proc. r/r. Pozytywnie na sprzedaż i rentowność wpływa stały wzrost liczby placówek własnych PZU Zdrowie w relacji do placówek partnerskich oraz ich rosnący udział w usługach świadczonych przez całą sieć. Kolejnym ważnym czynnikiem jest cyfryzacja. Już 42,7 proc. wizyt pacjenci PZU Zdrowie umawiają za pośrednictwem platformy samoobsługowej lub aplikacji mobilnej mojePZU.
Filar inwestycyjny
Aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI zwiększyły się w 2024 r. do 65,8 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 26 proc. w porównaniu do roku wcześniejszego. Aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 15 proc. r/r – do 30,4 mld zł. Na koniec ub.r. TFI PZU zarządzało m.in. aktywami zgromadzonymi w Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) o wartości 6,6 mld zł. Wzrosły one o 43,2 proc. r/r. TFI PZU pod względem wartości zarządzanych aktywów PPK jest mocnym wiceliderem rynku, mając w nim udział na poziomie 21,8 proc.
Pół biliona aktywów
Na koniec 2024 r. wartość aktywów całej Grupy PZU sięgnęła 503,3 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 35,3 mld zł. Grupa utrzymuje bardzo wysoki wskaźnik wypłacalności (Solvency II) na poziomie 227 proc. na koniec września ub.r., wyraźnie przekraczający średnią dla europejskich ubezpieczycieli. Wysoki rating S&P dla PZU i jego głównych podmiotów zależnych na poziomie A- z perspektywą pozytywną, bezpieczna struktura portfela inwestycyjnego (ponad 80 proc. stanowią instrumenty dłużne), a także efektywne programy reasekuracyjne współtworzone z partnerami o wysokich ratingach, dają Grupie PZU duże bezpieczeństwo kapitałowe. To pozwala kontynuować atrakcyjną dla inwestorów politykę dywidendową. W 2024 r. akcjonariusze PZU otrzymali w sumie blisko 3,75 mld zł dywidendy, tj. po 4,34 zł na akcję.
– Wkrótce będziemy obchodzili 15-lecie oferty publicznej PZU SA, którą miałem przyjemność przygotować i przeprowadzić. Wtedy było to największe IPO na globalnym rynku ubezpieczeniowym oraz w historii warszawskiej giełdy, milowy krok w rozwoju polskiego rynku kapitałowego i akcjonariatu obywatelskiego. Od chwili debiutu giełdowego wartość wypłaconych przez PZU dywidend przekroczyła łącznie 33 mld zł. Wróciwszy do PZU, mogę obiecać, że zrobię wszystko, by nasze akcje były naturalną i ważną pozycją w portfelu każdego inwestora doceniającego perspektywiczny rozwój, regularne „dowożenie” dobrych wyników i uczciwy podział zysku – mówi Andrzej Klesyk.