Wzrost w ubezpieczeniach komunikacyjnych

  • Spółki UNIQA w Polsce zebrały prawie 320 mln zł składki przypisanej brutto w I kwartale 2016 r.

  • Po raz pierwszy od wielu miesięcy wzrosła wartość składki z ubezpieczeń komunikacyjnych

  • Zysk brutto spółek UNIQA liczony według międzynarodowych standardów rachunkowości przekroczył 13 mln zł

 

317,78 mln zł wyniosła wartość składki brutto zebranej przez spółki ubezpieczeniowe UNIQA w Polsce w pierwszych trzech miesiącach 2016 roku. Oznacza to prawie 6-proc. spadek (I-III 2015: 336,96 mln zł) w porównaniu z pierwszym kwartałem 2015 r. UNIQA zebrała więcej składki niż przed rokiem z ubezpieczeń komunikacyjnych, indywidualnych na życie oraz grupowych pracowniczych na życie.

UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń

W pierwszym kwartale tego roku spółka majątkowa UNIQA zebrała 289,2 mln zł (I-III 2015: 295,4 mln zł) składki przypisanej brutto. Oznacza to nieznaczny, 2,1-proc. spadek w porównaniu z trzema pierwszymi miesiącami 2015 r. Wynika on przede wszystkim ze spadku w ubezpieczeniach majątkowych, co z kolei jest efektem dwóch dużych umów budowlano-montażowych, które podwyższały wysokość przypisu w pierwszym kwartale ubiegłego roku.

Składka z ubezpieczeń OC komunikacyjnych wzrosła w pierwszym kwartale 2016 r. o 16 proc., a z ubezpieczeń AC o 23,5 proc. To przede wszystkim efekt wzrostu średniej składki oraz pozyskiwania nowych klientów. Równolegle ze wzrostem sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych rośnie przypis z ubezpieczeń assistance (wzrost o 107 proc.) oraz wypadkowych (wzrost o 1,2 proc.).

– Cieszą nas duże wzrosty w ubezpieczeniach komunikacyjnych, które świadczą o słabnącej wojnie cenowej na rynku, w której UNIQA nie brała czynnego udziału. Od początku tego roku obserwujemy stopniowy wzrost cen polis komunikacyjnych – podkreśla Andrzej Jarczyk, prezes spółek UNIQA w Polsce. – Historycznie najgorszy wynik techniczny z ubezpieczeń komunikacyjnych w 2015 r. wymusił na ubezpieczycielach zmianę strategii sprzedażowej. Nie bez znaczenia była także rola Komisji Nadzoru Finansowego, w tym list wysłany do nadzorowanych firm w sprawie cen na rynku polis OC i AC.

Jak dodaje, nie jest to jednak całkowity koniec wojny cenowej na rynku. Jej efekty wciąż są widoczne w ubezpieczeniach majątkowych. Dodatkowo, mieliśmy do czynienia ze stagnacją, jeżeli chodzi o nowe inwestycje w Polsce – zarówno centralne, jak i lokalne.

Od początku roku spółka majątkowa UNIQA kontynuuje proces optymalizacji poziomu kosztów, czego efektem było zmniejszenie kosztów administracyjnych o 16 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2015. Równocześnie, podobnie jak cały rynek, UNIQA również musi mierzyć się z problemem rosnącego poziomu średniej szkody rzeczowej oraz osobowej.

Spółka osiągnęła dodatni wynik techniczny, który wyniósł 1,15 mln zł i był lepszy od wyniku technicznego za pierwszy kwartał roku 2015 o 12 proc. (I-III 2015: 1,02 mln zł). Natomiast niższy poziom dochodów z lokat (wynikający z niskiego poziomu stóp procentowych) spowodował, że zysk finansowy brutto liczony według międzynarodowych standardów rachunkowości za pierwszy kwartał w kwocie 11,42 mln zł był niższy od wyniku uzyskanego rok wcześniej (I-III 2015: 17 mln zł).

UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie

Znacznie, bo 2,5-krotnie poprawił się z kolei wynik spółki życiowej UNIQA. Zysk finansowy brutto za pierwszy kwartał 2016 rok wyniósł 1,59 mln zł, wobec 645 tys. zł po pierwszych trzech miesiącach 2015 r.

Wypracowanie wyższego zysku było możliwe dzięki ścisłej kontroli kosztów, optymalizacji procesów biznesowych oraz rozwojowi sprzedaży produktów ze składką regularną.

Łączna wartość składki przypisanej wyniosła 28,6 mln zł wobec 41,5 mln zł w analogicznym okresie 2015 roku. Niższa w porównaniu z 2015 rokiem wartość składki wynika głównie z redukcji poziomu składki dla produktów ze składką jednorazową, w tym zakończenie sprzedaży produktów typu polisolokata oraz produktów typu u-linked ze składką jednorazową.

Wartość przypisanej składki regularnej w pierwszym kwartale 2016 r. wyniosła 27,3 mln zł (I-III 2015: 30,6 mln zł). Wysokie tempo wzrostu wynoszące 16,9 proc. spółka odnotowała w indywidualnych ubezpieczeń na życie. Dynamicznie rozwijała się także sprzedaż ubezpieczeń pracowniczych.

– W pierwszych miesiącach tego roku wprowadziliśmy do oferty nowe indywidualne produkty – Spokojne Życie i Pakiet Bezpieczeństwa. Chcemy intensywnie rozwijać sprzedaż ochronnych, prostych produktów życiowych i pierwsze wyniki potwierdzają słuszność przyjętej strategii mówi Andrzej Jarczyk, prezes spółek UNIQA w Polsce.

źródło: Uniqa

Exit mobile version