Zmieniać opony na zimę – czy nie zmieniać? InterRisk radzi.

Nie ma „najlepszego czasu na zmianę opon” i to zarówno w sezonie letnim jak i zimowym. W momencie, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza wszyscy kierowcy powinni poważnie zastanowić się nad zmianą opon na zimowe. Dlaczego? Ekspert ds. likwidacji szkód w InterRisk wyjaśnia.

Popularne zimówki to opony miękkie. Oznacza to, że zachowują dużą elastyczność nawet przy niskich temperaturach. To cecha pożądana w zimie, ale już w lecie może powodować problemy. Mocno rozgrzana zimówka będzie się ślizgać, zarówno przy ruszaniu i hamowaniu, jak i na boki na zakrętach. To wyraźnie wpłynie na szybkość reakcji auta na gaz, hamulec i ruchy kierownicą a co z tym związane także z bezpieczeństwem na drodze.

Najlepiej zainwestować w dwa komplety opon – letni oraz zimowy. Te pierwsze są przystosowane do jazdy podczas lata. Są zrobione ze specjalnej mieszanki kauczukowej, która nadaje sprężystości oponie co pozwala na poprawne przystosowanie się do jazdy – Michał Niezgoda Kierownik Zespołu Kontroli Jakości z Departamentu Likwidacji Szkód w InterRisk.- Zimowe opony są wykonane z mieszanki krzemionkowej, która uelastycznia bieżnik. W warunkach zimowych takich jak gołoledź, opady śniegu, czy oblodzenie jezdni opony te lepiej trzymają się nawierzchni, zwłaszcza w niższych temperaturach – dodał Michał Niezgoda z InterRisk.

Standardowo powinno się wymieniać opony po kilku sezonach zimowych, jednak maksymalna granica bezpiecznego użytkowania to 10 lat. Opony zimowe powinny być w dobrym stanie. Dla naszego bezpieczeństwa minimalna wysokość bieżnika to 4mm. Choć urzędowo określona minimalna wysokość bieżnika wynosi w oponach wynosi 1,6 mm – nie warto już używać takich opon.

Mimo, że wymiana opon na zimowe nie jest obowiązkowa, zalecam aby wymienić opony, gdy średnia temperatura przez kilka dni spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Ogumienie przystosowane do śniegu i niższych temperatur zapewni nam dużo lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych. Odpowiedni skład mieszanki sprawi, że opona nie stwardnieje przy niższych temperaturach – powiedział Michał Niezgoda Kierownik Zespołu Kontroli Jakości z Departamentu Likwidacji Szkód w InterRisk.

Polska jest jednym z ostatnich krajów europejskich, w którym nie obowiązuje jeszcze przepis prawny nakazujący wymianę opon letnich na zimowych. Nadal obowiązują przepisy, w myśl których przez cały rok można jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm. W Sejmie rozpatrywany jest projekt ustawy, która zakładałaby wprowadzenie obowiązku zmiany opon. Plany mówią o nakazie jazdy na „zimówkach” od 1 listopada do 31 marca oraz mandacie w wysokości 500 zł za niedostosowanie się do tego przepisu.

Oto lista państw, w których jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa w wybranych miesiącach:

Austria – tylko w razie wystąpienia warunków typowo zimowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia,

Czechy – od 1 listopada do 30 kwietnia (w razie wystąpienia lub prognozy nadejścia warunków typowo zimowych) i w tym samym okresie na drogach oznaczonych specjalnym znakiem,

Chorwacja – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, chyba że w okresie od końca listopada do kwietnia wystąpią warunki typowo zimowe na drodze,

Estonia – od 1 grudnia do 1 kwietnia, dotyczy to również turystów. Okres ten może ulegać wydłużaniu lub skrócaniu w zależności od warunków panujących na drodze,

Finlandia – od 1 grudnia do końca lutego (także dla turystów),

Francja – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, wyjątek stanowią tereny Alp Francuskich, w których bezwzględnie należy wyposażyć samochód w opony zimowe,

Litwa – od 1 listopada do 1 kwietnia (także dla turystów),

Luksemburg – obowiązek stosowania opon zimowych w razie wystąpienia warunków drogowych typowo zimowych (dotyczy również turystów),

Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca (przepis ten dotyczy również turystów),

Niemcy – tzw. sytuacyjny wymóg posiadania opon zimowych (w zależności od panujących warunków),

Słowacja – tylko w razie wystąpienia szczególnych warunków zimowych,

Słowenia – od 15 października do 15 marca,

Szwecja – w okresie od 1 grudnia do 31 marca (także dla turystów),

Rumunia – od 1 listopada do 31 marca.

źródło: InterRisk