Zysk brutto spółek UNIQA w Polsce był o 25 proc. wyższy i wyniósł 25,4 mln zł
Wynik finansowy spółki majątkowej wzrósł o 36 proc., do 23,8 mln zł
Wzrosła składka w ubezpieczeniach majątkowych oraz życiowych ze składką regularną, spadła z kolei w ubezpieczeniach komunikacyjnych
UNIQA Polska wciąż koncentruje się na utrzymaniu wzrostu w liniach produktowych gwarantujących rentowność
W pierwszym półroczu 2015 r. UNIQA w Polsce poprawiła wynik finansowy. Zysk brutto spółek wyniósł 25,4 mln zł (I-VI 2014: 20,4 mln zł). Z kolei wynik netto sięgnął 19,7 mln zł (I-VI 2014: 15,8 mln zł). Łączna wartość składki przypisanej brutto wyniosła 629,3 mln zł (spadek o 9 proc., I-VI 2014: 689,5 mln zł).
UNIQA TU
Składka przypisana brutto spółki majątkowej UNIQA wyniosła 546,5 mln zł za I półrocze 2015 r. Była niższa o 4,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r. (I-VI 2014: 570,9 mln zł). Spadek ten wynika przede wszystkim ze zmniejszenia sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych, gdzie w dalszym ciągu widoczna jest silna konkurencja cenowa.
– UNIQA stara się utrzymywać ceny ubezpieczeń komunikacyjnym na poziomie zapewniającym pokrycie ryzyka ubezpieczeniowego – zapewnia Andrzej Jarczyk, prezes UNIQA w Polsce. – Dane rynkowe PIU pokazują, że obniżanie średniej rynkowej składki w ubezpieczeniach OC i AC wyhamowuje. Pozwala to mieć nadzieję, że na rynku pojawiły się sygnały, że wojna cenowa być może zbliża się do końca. Jednakże spadki w średniej składce za pierwsze półrocze 2015 roku, z pewnością nie zostaną zasypane w drugiej połowie roku. Nie ma co też liczyć na pozytywny wynik techniczny z ubezpieczeń komunikacyjnych – dodaje.
Składka przypisana UNIQA z ubezpieczeń komunikacyjnych skurczyła się o 15,5 proc. Udział ubezpieczeń komunikacyjnych w składce przypisanej systematycznie maleje – na koniec czerwca 2015 r. wyniósł już tylko 41 proc., wobec 46,5 proc. rok wcześniej.
Znacznie lepsze wyniki sprzedaży UNIQA osiągnęła w sektorze ubezpieczeń majątkowych, w których pomimo również silnej presji na ceny, uzyskała 5,5-proc. wzrost składki. Było to możliwe głównie dzięki pozyskaniu nowych klientów korporacyjnych, a także dzięki wzrostowi w ubezpieczeniach dla sektora mieszkalnictwa.
– Od kilku lat rozwijamy sprzedaż ubezpieczeń korporacyjnych. W pierwszym półroczu zanotowaliśmy wzrost przypisu o 8,2 proc. Tylko biorąc pod uwagę współpracę z brokerami zwiększyliśmy przypis w ubezpieczeniach korporacyjnych o 40,1 proc. Stale pozyskujemy też nowych klientów – mówi Andrzej Jarczyk. – W kwietniu UNIQA została liderem konsorcjum, które ubezpiecza budowę nowego bloku energetycznego w Elektrowni Turów. To już kolejny, po ubezpieczeniu budowy bloku w Jaworznie, duży nasz sukces. A także największy kontrakt ubezpieczeniowy w sektorze energetycznym podpisany w tym roku. Bardzo cieszymy się z tego sukcesu – dodaje prezes.
Do grona klientów UNIQA dołączyły także kolejne firmy kolejowe – Koleje Mazowieckie, PKP Intercity (w tym ubezpieczenie casco składów Pendolino) oraz MPK Kraków.
Niższy poziom sprzedaży UNIQA powoduje, że dużo uwagi poświęca kosztom prowadzonej działalności. Koszty akwizycji i administracji były niższe o 7,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
– Ścisła kontrola kosztów w połączeniu z lepszą strukturą portfela spowodowały, że mimo spadku sprzedaży, poprawiliśmy wynik finansowy. Zysk brutto wyniósł 23,8 mln zł i był o ponad jedną trzecią wyższy niż przed rokiem – mówi Andrzej Jarczyk.
Dla porównania, w pierwszym półroczu 2014 r. zysk brutto UNIQA TU wyniósł 17,5 mln zł. Po sześciu miesiącach 2015 r. jest wyższy o 36,2 proc. Na 30 czerwca 2015 r. UNIQA TU spełniała wszystkie ustawowe wymogi bezpieczeństwa.
UNIQA TU na Życie
UNIQA TU na Życie w I półroczu 2015 r. dynamicznie rozwijała sprzedaż produktów ze składką regularną przy jednoczesnej redukcji poziomu składki z produktów ze składką jednorazową. Łączna wartość składki przypisanej w okresie styczeń-czerwiec 2015 r. wyniosła 82,8 mln zł, wobec 118,5 mln zł rok wcześniej (spadek o 30 proc.). Równocześnie przypis z ubezpieczeń ze składką regularną wzrósł o 12,4 proc., do 56,8 mln zł (I-VI 2014: 50,5 mln zł).
– Wzrost przypisu składki w produktach życiowych ze składką regularną w UNIQA jest znacznie wyższy niż średni na rynku. Według danych po pierwszym kwartale, rynek wzrósł zaledwie o 2,9 proc. – mówi prezes UNIQA w Polsce.
Najwyższe tempo wzrostu wynoszące 79 proc. UNIQA zanotowała w indywidualnych ubezpieczeniach na życie. Dynamiczny rozwój sprzedaży widoczny był również w pozostałych liniach produktowych, w tym wzrost sprzedaży ubezpieczeń typu unit-linked wyniósł 13,9 proc., produktów powiązanych we współpracy z instytucjami finansowymi 13,1 proc., a ubezpieczeń grupowych – o 7,9 proc.
– W maju wprowadziliśmy na rynek innowacyjny pakiet ubezpieczeń „Twoje życie, Twój dom”. To jedyna taka propozycja dla firm, czyli połączenie pracowniczego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniem mieszkania lub domu – mówi Andrzej Jarczyk.
Produkty ze składką jednorazową przyniosły spółce 26,0 mln zł przypisu w okresie styczeń-czerwiec 2015 r. (I-VI 2014: 68,0 mln zł). Zmniejszenie składki jednorazowej wynika głównie z zaprzestania sprzedaży produktów typu polisolokata oraz niższej w odniesieniu do analogicznego okresu roku poprzedniego sprzedaży produktów typu unit-linked ze składką jednorazową.
Zysk finansowy brutto UNIQA TU na Życie za I półrocze 2015 r. wyniósł 1,6 mln zł, wobec 2,9 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Na pogorszenie wyniku wpływ miało kilka dużych szkód oraz spadające stopy procentowe.
Na 30 czerwca 2015 r. UNIQA TU na Życie spełniała wszelkie wymogi ustawowe w zakresie wypłacalności.
źródło: Uniqa