Kampania #wyzwanieoszczędzanie

Charakterystyka działania

1 października 2020 r. Credit Agricole rozpoczął kampanię #wyzwanieoszczędzanie.  Bank nieprzypadkowo na start akcji wybrał początek października. Od wielu lat to właśnie ten miesiąc jest świętem odkładania pieniędzy, a 31 października na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Oszczędzania. Korzystając z tej okazji, Credit Agricole zachęcał wszystkich do uważniejszego gospodarowania swoimi pieniędzmi, przeanalizowania swoich codziennych zakupów i rozważenia, czy wszystkie na pewno są niezbędne. Przy okazji Credit Agricole zachęcał do oszczędzania środowiska i zadeklarował wsparcie wrocławskiej Fundacji EkoRozwoju, która zainicjuje projekt mający na celu walkę z plastikowymi odpadami. W październiku bank w mediach społecznościowych ogłosił wyzwanie co najmniej jednego dnia bez wydawania pieniędzy – #dzieńbezwydawania. Jednocześnie budował społeczność osób, które dzielą się swoimi poradami, doświadczeniami i pomysłami na oszczędzanie na grupie na Facebooku„Wyzwanie oszczędzanie”. Członkowie grupy mogli też wziąć udział w wielu webinarach dotyczących oszczędzania. Aktualnie Credit Agricole kontynuuje akcję i przygotowuje kolejne aktywności dla wszystkich, którzy chcą uczyć się lub doskonalić swoje kompetencje z oszczędzania i wyrabiać nawyki w tym obszarze.

Geneza kampanii

Jedną z głównych motywacji do przygotowania tej kampanii i wsparcia Polaków w oszczędzaniu, była sytuacja związana z pandemią, a także wcześniejsze wyniki badań dot. postaw oszczędnościowych Polaków. Nie należymy do oszczędnych narodów. Jeśli chodzi o Europejczyków, to jesteśmy niemal na samym końcu.

Oszczędzanie, a może lepiej – odkładanie pieniędzy, nabrało szczególnego znaczenia. Badania pokazują, że boimy się o swoją przyszłość finansową, podobnie jak o zdrowie. Aktualnie 47 proc. Polaków, deklaruje, że oszczędza więcej niż wcześniej. 70 proc. uważniej gospodaruje budżetem niż przed pandemią. Biorąc jednak pod uwagę, że odkładamy małe kwoty – w porównaniu do innych krajów w Europie – to nasze oszczędności mogą nam nie dawać poczucia bezpieczeństwa.

Działania

  • Okres realizacji działania, zasięg, grupa docelowa, efekty.

Grupa „ Wyzwanie oszczędzanie” na Facebooku

Bank stworzył na swoim profilu Facebook grupę „Wyzwanie oszczędzanie”, platformę wymiany doświadczeń, najlepszych praktyk związanych z uważnym gospodarowaniem swoimi pieniędzmi, analizą swoich codziennych zakupów, wydatków, planów finansowych. Grupa jest bezpłatna i otwarta dla wszystkich – nie tylko klientów Credit Agricole. Grupowicze mogą dzielić się swoimi patentami na oszczędzanie, a także szukać inspiracji wśród porad innych osób. Dodatkowo bank animuje uczestników. Przez cały październik codziennie publikował zadanie, mające na celu wyrobienie właściwych nawyków i postaw – badania mówią, że właśnie 30 dni jest najlepszym okresem do utrwalenia nowych praktyk, codziennych aktywności, tak, żeby zostały z nami na dłużej. Członkowie grupy codziennie znajdywali i znajdują na grupie wiele wartościowych, ale także niestandardowych i zabawnych, porad dotyczących oszczędzania. Credit Agricole do współpracy zaprosił także ekspertów, m.in. Macieja Samcika, który na 4 live’ach, transmitowanych na grupie dzielił się swoimi praktykami i wiedzą, a także odpowiadał na pytania internautów. Na grupie dostępne są także materiały pomocnicze, jak np. arkusz do planowania i analizowania swoich wydatków.

#dzieńbezwydawnia

Bank w mediach społecznościowych ogłosił też wyzwanie co najmniej jednego dnia bez wydawania pieniędzy. #dzieńbezwydawania bazuje na znanym internautom mechanizmie challenge’u. Uczestnicy mieli za zadanie dokumentować swój dzień bez pieniędzy, opublikować zdjęcia lub film z tego dnia w social mediach, oznaczyć je hasztagiem z nazwą akcji oraz nominować kolejne osoby. Zainspirowane pomysłem Credit Agricole, swój #dzieńbezwydawania przeżyły też inne firmy, organizacje pozarządowe, instytucje, politycy oraz wiele osób prywatnych oraz zaproszeni do współpracy infuencerzy, którzy promowali samo wyzwanie jak i całą akcję.

Dodatkowe działania

Credit Agricole przy okazji kampanii stworzył wiele artykułów edukacyjnych, które publikował na swoim blogu CAsfera.pl i promował wśród klientów, a także grupowiczów. Stworzył też specjalną stronę wyzwanieoszczędzanie.pl, na której zamieścił wiele przydatnych informacji związanych z oszczędzaniem m.in. każdy internauta może tam sprawdzić, która wymówka związana z odkładaniem pieniędzy najbardziej do niego pasuje. Bank wykorzystywał również swoją obecność w mediach, aby szerzyć kulturę oszczędzania i mądrego wydawania pieniędzy. Przy okazji kampanii Klubu Rabatowego, największego tego typu programu dla klientów płacących kartami Credit Agricole, podkreślał wartość świadomego kupowania produktów dobrej jakości  i przyjaznych środowisku.

Bank nie promuje swoich produktów w kampanii.

Okres realizacji działania

Kampania ruszyła 1 października i trwa do dziś.

Zasięg (dane na grudzień), efekty

Grupa #wyzwanieoszczędanie

  • 2,3 tys. uczestników
  • 1,5 tys. – zaangażowanie
  • 4 tys. reakcji

Zasięg media społecznościowe: 

  • 1 mln na FB, unikatowych użytkowników
  • 9,5 tys. zaangażowanie na FB
  • 10,3 Instagram

Media Relations

  • Zasięg – 11,4 mln

Grupa docelowa

Osoby w wieku 18-55 lat, ale każdy może wziąć udział w akcji. Ponadto w styczniu 2021 r. bank zaprosił na grupę dzieci w wieku 6-13 lat, dla których przygotował zajęcia online dotyczące oszczędzania.

 

ŹRÓDŁOCredit Agricole