W tej kategorii zbadano 15 banków. Wybierając najlepszy bank dla firm eksperci odwiedzili w każdym banku 10 placówek, z czego dwie wizyty kończyły się otwarciem konta firmowego. Podczas obsługi w placówce szczególną uwagę zwrócono na pierwsze wrażenie, płynność obsługi, powitanie, komfort obsługi, ustalenie oczekiwań, prezentację oferty, sprzedaż, sposób prowadzenia rozmowy oraz zakończenie. Otwierając konto zwrócono uwagę na liczbę, treść, jak i zawartość podpisywanych dokumentów oraz szybkość dostarczenia karty płatniczej. Dodatkowej weryfikacji poddano sposób prezentacji oferty na stronie www, kontakt zdalny przez telefon, czat oraz email jak i rozmowę na temat możliwości w zakresie finansowania.
Liczba otwieranych działalności gospodarczych rośnie z roku na rok. Jak to się ma do dostępności Doradców firmowych? Czy w każdej placówce otworzymy konto dla jednoosobowej działalności?
Ewa Małecka, Dyrektor Departamentu Produktów i Usług dla Mikroprzedsiębiorstw w Alior Banku
Ostatnie lata faktycznie pokazują dużą liczbę zakładanych jednoosobowych działalności gospodarczych, widzimy także w rosnącej liczbie naszych klientów w segmencie mikro. W 2019 r. przybyło nam więcej o 53 proc. nowych klientów w porównaniu z rokiem poprzednim. W sumie w ciągu tego jednego roku powiększyliśmy bazę klientów w tym obszarze o ponad 20 proc. i teraz obsługujemy już blisko 200 tys. mikroprzedsiębiorstw. Takie wyniki cieszą, bo świadczą o zaufaniu, jakim darzą nas przedsiębiorcy. Ale jednocześnie mobilizują na przyszłość. Według strategii Alior Banku rozpisanej na lata 2020-2022 naszym celem w segmencie mikro jest zdobycie kolejnych 80 tys. klientów.
Wyróżnienia, jakie otrzymujemy w kategorii najlepszego banku dla firm, tylko potwierdzają, że dobrze rozpoznajemy potrzeby naszych klientów. Doradca Alior Banku w każdej naszej placówce dogłębnie analizuje oczekiwania, wymagania i potrzeby klienta, by na tej podstawie rozpoznać, jakie produkty bankowe będą dla niego najkorzystniejsze. Koncentrujemy się więc na działaniach, które mają zapewnić naszym klientom wsparcie w codziennym prowadzeniu i zarządzaniu firmowymi finansami, a także możliwość podejmowania odpowiedzialnych decyzji przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych. Tak też projektujemy naszą ofertę. Np. w Pakiecie Finansowym Biznes, w ramach jednej decyzji, przedsiębiorca otrzymuje aż pięć form finansowania do wyboru. Przyznana kwota może zostać podzielona na pięć różnych produktów. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient może przeznaczyć środki na różne, dowolne potrzeby związane z działalnością gospodarczą.
Marcin Pawłowski, dyrektor Departamentu Małych i Średnich przedsiębiorstw, Santander Bank Polska
Taka tendencja rynkowa ma odzwierciedlenie w liczbie klientów firmowych w naszym banku. Każdemu klientowi zapewniamy najwyższy standard jakości obsługi. Opracowaliśmy optymalny portfel dla doradcy firmowego. Upraszczamy procesy, przenosimy część czynności wykonywanych wcześniej przez doradcę w oddziale do zespołów wspierających biznes. Dzięki temu nasi doradcy mogą więcej swojego czasu przeznaczyć na obsługę klienta i budować dobre relacje. Trzeba podkreślić, że doradca w oddziale nie jest jedynym miejscem, w którym możemy pomóc klientowi firmowemu. Wiele spraw klienci mogą rozwiązać telefoniczne, bądź online.
Grzegorz Oszast, dyrektor Pionu Sprzedaży Detalicznej, PKO Bank Polski
Naszym priorytetem jest wspieranie rozwoju i cyfryzacji polskiej przedsiębiorczości. Dlatego #WspieramyPolskieFirmy w otwarciu działalności gospodarczej i konta firmowego online. Bank pomaga również prowadzić e-księgowość czy uruchomić e-sklep. Zaufało nam ponad 360 tys. przedsiębiorców, których wspiera 1,2 tys. doradców. W 549 oddziałach banku mamy dedykowanych doradców firm, a w każdym z 1,2 tys. oddziałów banku oraz sieci agencyjnej osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą otworzyć konto dla swojej firmy. W oddziałach, doradcy wspierają klientów głównie w zakresie finansowania podejmowanych przez nich inwestycji.
Wojciech Widenka, Dyrektor Centrum Agile odpowiedzialny za segment Przedsiębiorców w ING Banku Śląskim
Konto dla jednoosobowej działalności klient otworzy w każdym oddziale naszego banku. Do dyspozycji naszych klientów są nasi doradcy, którzy przedstawią klientowi ofertę produktów i usług przydatnych w prowadzeniu własnej firmy, na miejscu lub podczas wyznaczonego spotkania czy rozmowy telefonicznej. Wspieramy naszych klientów w podejmowaniu ważnych decyzji finansowych, również kiedy zakładają firmę.
Na jakie udogodnienia oprócz bankowości mobilnej i internetowej mogą liczyć Klienci firmowi w Państwa Banku?
Ewa Małecka, Dyrektor Departamentu Produktów i Usług dla Mikroprzedsiębiorstw w Alior Banku
W Alior Banku koncentrujemy się na tym, co faktycznie buduje wartość dla klienta, dlatego promujemy proste i efektywne rozwiązania. Mikroprzedsiębiorcy mogą u nas założyć np. rachunek firmowy „4×4” z czterema pakietami korzyści do wyboru, które stanowią szeroki wachlarz udogodnień i zniżek w stosunku do standardowych opłat i prowizji.
Zaproponowana przez nas konstrukcja rachunku ,,4×4” jest odpowiedzią na potrzeby klientów, którzy chcą samodzielnie dopasowywać rozwiązania do aktualnych potrzeb firmy. Dlatego u nas przedsiębiorca może wybrać dowolną kombinację pakietów i na bieżąco dostosowywać rozwiązania do specyfiki prowadzonej działalności, ponieważ każdy pakiet może być włączony lub wyłączony w dowolnym momencie.
Marcin Pawłowski, dyrektor Departamentu Małych i Średnich przedsiębiorstw, Santander Bank Polska
Od zeszłego roku intensywnie rozwijamy szybki proces kredytowy – Smart Loans. Umożliwia on uzyskanie finansowania działalności w ciągu jednej wizyty w banku, nawet w 15 minut.
Przedsiębiorcy mogą zamówić terminale płatnicze Elavon z dofinansowaniem w ramach Programu Bezgotówkowa. Co ważne, jeżeli ktoś nie może przystąpić do Programu Polska Bezgotówkowa, u nas – w promocji – może zyskać 6 miesięcy abonamentu bez opłat za terminale przenośne i stacjonarne.
Naszym klientom udostępniamy też usługi, które wspierają prowadzenie działalności gospodarczej.
Przedsiębiorcy, prowadzący uproszczoną księgowość mogą skorzystać z eKsięgowości. Jest to pakiet usług księgowych – program do fakturowania, program do księgowania oraz Biuro Rachunkowe. eKsięgowość dostarczana jest przez inFakt.
Właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek cywilnych mogą założyć profil zaufany dla firm w Mini Firma i Mini firma Plus. Dzięki temu, przedsiębiorcy mają dostęp online do serwisów administracji publicznej i mogą załatwiać wiele spraw urzędowych bez kolejki.
Grzegorz Oszast, dyrektor Pionu Sprzedaży Detalicznej, PKO Bank Polski
Naszym klientom oferujemy kompleksowe usługi finansowe, profesjonalne doradztwo w postaci dedykowanych doradców. Mamy Oferujemy również usługi dodatkowe usprawniające codzienną działalność firm: m.in. asystent firmowy – wsparcie w prowadzeniu firmy 24h na dobę, e-księgowość – umożliwiająca swobodne wystawianie faktur, skanowanie dokumentów księgowych oraz pomoc w rozliczaniu, a także e-sklep – usługa ułatwiająca samodzielne uruchomienia sklepu internetowego i inne usługi dostępne na platformie e-commerce, łącznie z poradami prawnymi online i sprawną windykacją należności. W ramach Grupy Kapitałowej banku oferujemy ubezpieczenia, leasing i faktoring. Wspólnie z eService bierzemy udział w Programie Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego „Polska Bezgotówkowa”. Nasi klienci mają także do dyspozycji bogatą ofertę pożyczek oraz kredytów obrotowych i inwestycyjnych. W ramach cyfryzacji procesów kredytowych została wdrożona oferta kredytowa na „KLIK” dostępna w bankowości elektronicznej.
Wojciech Widenka, Dyrektor Centrum Agile odpowiedzialny za segment Przedsiębiorców w ING Banku Śląskim
Koncentrujemy się na kompleksowym wsparciu przedsiębiorców na każdym etapie życia firmy od decyzji o jej założeniu, po narzędzia ułatwiające zarządzanie i rozwój biznesu. Codzienna rzeczywistość przedsiębiorcy jest bardzo złożona i dotyczy wielu różnych aspektów, nie tylko finansów.
Dlatego w ING z jednej strony stawiamy na digitalizację procesów, zdalne załatwianie spraw z bankiem oraz na upraszczanie usług bankowych. A z drugiej strony, rozbudowujemy ofertę pozabankową (tzw. beyond banking). W tej chwili w ramach beyond banking oferujemy m.in. usługę księgową i finansowanie faktur, kalendarz przedsiębiorcy, bramkę płatniczą iMoje, terminale płatnicze. Dodatkowo leasing samochodowy na auta nowe i używane oraz leasing dla profesjonalistów.
Chcemy, aby przedsiębiorcy mieli poczucie, że ING ułatwia im życie i dostarcza usługi, które pozwalają pozyskać nowych klientów i zwiększyć obroty firmy.
Krótko opisując wybrane rozwiązania z zakresu beyond banking. Zintegrowana usługa Finansowania Faktur z ING Księgowością to rozwiązanie, które pozwala na finansowanie faktur z odroczonym terminem płatności z poziomu aplikacji księgowej klienta. Dzięki niemu klienci mogą wystawiać faktury sprzedażowe, dodawać kosztowe, zarządzać kontrahentami i dokumentami. Dodatkową opcją jest też możliwość samodzielnego księgowania faktur, wysyłania deklaracji do Urzędu Skarbowego oraz prowadzenie spraw kadrowych firmy.
Bramka płatnicza iMoje oferuje różne sposoby płatności w sklepach internetowych, w tym płatność odroczoną metodą „kup teraz, zapłać później”. Co ważne, sklep internetowy otrzymuje od razu pełną kwotę zakupu. Dzięki nowej usłudze sklepy online korzystające z iMoje będą mogły zwiększyć swój przychód poprzez wyższą konwersję sprzedaży oraz większą średnią wartość koszyka.
Coraz częściej banki oferują klientom pomoc w założeniu działalności gospodarczej. Jak to wygląda w Państwa Banku? Ilu Klientów i w jakim zakresie korzysta z takiego wsparcia?
Ewa Małecka, Dyrektor Departamentu Produktów i Usług dla Mikroprzedsiębiorstw w Alior Banku
Alior Bank oferuje nie tylko usługi bankowe, ale także wsparcie w prowadzeniu biznesu dla przedsiębiorców, a nawet dla osób, które myślą dopiero o prowadzeniu firmy. Takim praktycznym przewodnikiem po świecie biznesu jest serwis Zafirmowani.pl stworzony przez Alior Bank. Skierowany jest do przedsiębiorców, którzy poszukują profesjonalnej pomocy na każdym etapie prowadzenia działalności. Portal poprzez bazę fachowej wiedzy merytorycznie wspomaga przedsiębiorców, a całości dopełnia dedykowana aplikacja księgowa, która umożliwia prowadzenie księgowości online na komputerze, tablecie czy telefonie z dowolnego miejsca na świecie. Można więc z nami prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów oraz ryczałtu, wystawiać faktury i rachunki, naliczać odpisy amortyzacyjne. Co ważne, rejestracja w naszym serwisie Zafirmowani.pl jest bezpłatna, nie ma również żadnych dodatkowych opłat za korzystanie z niej.
Marcin Pawłowski, dyrektor Departamentu Małych i Średnich przedsiębiorstw, Santander Bank Polska
Obserwujemy rosnący trend wśród osób zainteresowanych otwarciem działalności przez internet. Jeszcze w tym kwartale uruchomimy usługę zakładania działalności gospodarczej dla klientów indywidualnych naszego banku. Klienci będą mogli złożyć prosty wniosek o założenie działalności wraz z kontem firmowym poprzez usługi bankowości internetowej. Dane trafią automatycznie do CEiDG, a po nadaniu przez urzędy numeru NIP i REGON klient otrzyma dostęp do konta firmowego. W drugiej kolejności uruchomimy usługę także dla osób, które nie posiadają u nas konta.
Grzegorz Oszast, dyrektor Pionu Sprzedaży Detalicznej, PKO Bank Polski
Klienci naszego banku zarejestrują firmę w 100% online, bezpłatnie i w bezpieczny sposób, nie odwiedzając urzędu ani oddziału banku. Wystarczy, że złożą jeden wniosek przez serwis bankowości elektronicznej.
Wojciech Widenka, Dyrektor Centrum Agile odpowiedzialny za segment Przedsiębiorców w ING Banku Śląskim
ING Bank Śląski udostępnił zdalny proces rejestracji działalności gospodarczej w kwietniu 2019 roku. Od tego czasu, klienci banku mogą złożyć wniosek o otwarcie firmy i otworzyć konto poprzez system bankowości internetowej Moje ING, nawet na smartfonie.
W niecały rok od udostępnienia usługi, firmę z naszym bankiem założyło ponad 6000 przedsiębiorców. W styczniu br. było to ponad 1000 firm, co oznacza, że ponad połowa firm* zakładanych poprzez bankowość jest zakładana za pośrednictwem ING Banku Śląskiego.
Wniosek umożliwia zdalne zarejestrowanie firmy w CEiDG, jest krótki i intuicyjny. Wiele pól wypełnia się automatycznie, na podstawie danych klienta w banku. Wniosek podpisywany jest Profilem Zaufanym zakładanym w procesie rejestracji firmy.
W procesie zakładania firmy otwierany jest również rachunek bankowy, który zostaje aktywowany w momencie otrzymania z CEiDG potwierdzenia zarejestrowania działalności.
Wniosek o rejestrację firmy w Moim ING jest jednocześnie: wnioskiem o wpis do rejestru REGON, zgłoszeniem do naczelnika urzędu skarbowego (NIP), zgłoszeniem użytkownika, jako płatnika składek do ZUS lub KRUS.
Założenie firmy z ING jest bezpłatne. Usługa przygotowana została we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.
*dane Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii
Czy Klienci, którzy otworzyli w Państwa Banku konto firmowe, mogą liczyć na obsługę posprzedażową w kanale zdalnym?
Radosław Hutnik, Dyrektor Departamentu Sprzedaży Segment Mikroprzedsiębiorstw w Alior Banku
Zgodnie ze strategią dużą rolę w sprzedaży odegrają kanały zdalne. Zakładamy, że do końca 2022 roku pozyskamy online 15 tys. nowych klientów z segmentu mikroprzedsiębiorstw. Istotą dalszego rozwoju Alior Banku jest nie tylko pozyskiwanie nowych klientów, ale również pogłębianie relacji z nimi. To dlatego dbamy o doświadczenia naszych klientów na każdym etapie współpracy z bankiem oraz we wszystkich kanałach sprzedaży i obsługi. Dużym powodzeniem wśród naszych klientów cieszy się promocja „1500 zł dla firm”, w której przedsiębiorcy są finansowo nagradzani za aktywne korzystanie z rachunku, m.in. robienie przelewów. Promocja od tego roku dedykowana jest do dwóch popularnych rachunków firmowych: „4×4” oraz iKonta.
Marcin Pawłowski, dyrektor Departamentu Małych i Średnich przedsiębiorstw, Santander Bank Polska
Zależy nam na dostarczaniu wysokiej jakości usług dla naszych klientów, dlatego pracujemy nieustannie nad wdrażaniem różnych procesów w kanałach zdalnych. Umożliwiamy naszym klientom załatwienie swojej sprawy zarówno przez infolinię, jak i przez usługi bankowości elektronicznej.
Grzegorz Oszast, dyrektor Pionu Sprzedaży Detalicznej, PKO Bank Polski
Możliwość skorzystania z usług banku (Contact Center, bankowość elektroniczną iPKO i bankowość mobilną IKO) z wykorzystaniem kanałów zdalnych to ogromne ułatwienie i oszczędność czasu. Klienci mają dostęp do wielu usług niezbędnych do codziennego prowadzenia firmy oraz składania wniosków zdalnie np. założenie dodatkowego rachunku, czy obsługa karty płatniczej. Dużym udogodnieniem jest korzystanie z profilu zaufanego, który pozwala na sprawnie załatwić wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu (np. zmiana danych firmy w CIDG, składnie pism urzędowych).
Wojciech Widenka, Dyrektor Centrum Agile odpowiedzialny za segment Przedsiębiorców w ING Banku Śląskim
Bardzo dużą uwagę przywiązujemy do bankowości internetowej oraz mobilnej. Moje ING to przyjazny system bankowości internetowej o bogatej funkcjonalności, który zapewnia pełny i wygodny dostęp do finansów. Zależy nam na tym, aby klient poruszał się po atrakcyjnym wizualnie systemie i nie zastanawiał się, w jaki sposób wykonać daną operację. W Moim ING te same czynności można wykonać równie łatwo na smartfonie, tablecie i komputerze.
Aplikacja Moje ING mobile posiada wszystkie funkcje dostępne w systemie Moje ING. Dodatkowo umożliwia:
- podgląd stanu konta i karty kredytowej, bez logowania,
- logowanie PIN-em lub odciskiem palca (dla telefonów z systemem iOS od iOS9 oraz Android od wersji 6.0),
- własne skróty na ekranie przed logowaniem,
- generowanie kodów BLIK,
- dodawanie paragonów,
- powiadomienia PUSH po każdej transakcji,
- szybkie przelewy bez logowania – z konta oszczędnościowego na konto osobiste oraz pomiędzy kontami osobistymi i firmowymi
- podgląd kont i kart z innych banków
Ostatnia funkcja, podgląd kont i kart z innych banków, została wprowadzona przez ING Bank Śląski jako pierwszy bank na polskim rynku z końcem 2019 r. Podgląd kont to ogromna oszczędność czasu i wygoda w przypadku posiadania kont lub kart w kilku bankach. Wystarczy jedno spojrzenie na ekran telefonu, aby zobaczyć saldo oraz transakcje z innych banków w jednym miejscu.
Usługa Dodaj konto z innego banku jest bezpieczna i zgodna ze standardami PSD2 dla otwartej bankowości, a korzystanie z niej jest bezpłatne.
Nasi klienci mogą dodać konta i karty z największych banków na polskim rynku: PKO BP, Pekao, mBank, Millennium, a z początkiem 2020 r. również BNP Paribas, Alior i Santander Bank Polska.