Komentarz Ricardo Camposa, Dyrektora Departamentu Bankowości Elektronicznej, Bank Millennium
Wraz z rozwojem technologii aplikacja mobilna staje się dla coraz większej liczby klientów głównym kanałem dostępu do banku. Klienci ci przychodzą do banku już z pewną wiedzą na temat tego, jak dobra aplikacja powinna działać – tzw. user experience jest na bardzo wysokim poziomie – i tego oczekują również od aplikacji bankowych. Dlatego pracując nad nową aplikacją, rozmawialiśmy z użytkownikami i przeprowadzamy liczne testy, aby wybrać rozwiązania najlepiej odpowiadające potrzebom i oczekiwaniom klientów.
Dzięki temu nowa Aplikacja mobilna Banku Millennium dostosuje się do indywidualnych potrzeb użytkownika – zarówno jeśli chodzi o wygląd, funkcjonalność, jak i dostępność poszczególnych operacji. Została bardzo dobrze przyjęta – liczba nowych użytkowników (od wprowadzenia nowej aplikacji w kwietniu 2015 ) zwiększyła się o blisko 70%.
Logowanie odciskiem palca
Aplikacja mobilna Banku Millennium jako jedna z pierwszych w Polsce wprowadziła możliwość logowania za pomocą odcisku palca. Z biometrycznego dostępu mogą korzystać użytkownicy smartfonów zaopatrzonych w czytniki linii papilarnych. Klienci mogą też korzystać z tradycyjnego sposobu logowania kodem PIN.
Bank w zegarku
Po synchronizacji aplikacji ze smartwatchem, użytkownik może, po zerknięciu na nadgarstek: sprawdzić saldo rachunków i kart, znaleźć najbliższy oddział lub bankomat Banku Millennium, skorzystać z nawigacji oraz sprawdzić aktualne kursy walut.
Karty lojalnościowe
Skrytka na karty lojalnościowe to udogodnienie dla wszystkich, którzy mają dość noszenia plastików w portfelu. Aplikacja umożliwia przechowywanie i łatwe katalogowanie wizerunków kart w pamięci telefonu i korzystanie z nich w sklepach i punktach usługowych
Personalizacja czyli jeszcze bardziej Twoja aplikacja
Aplikację zaprojektowano tak, by łatwo ją było dopasować do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika. Można więc ustawić dowolne tło, określić skróty do najczęściej wykonywanych operacji i dodać widgety, dzięki którym bez logowania łatwo sprawdzić stan konta/karty czy zapłacić BLIKIEM. Dużym ułatwieniem dla użytkowników jest też możliwość modyfikowania listy odbiorców bezpośrednio w aplikacji.
Aplikacja Banku Millennium to też ciekawa szata graficzna i czytelna prezentacja informacji. Wszystkie najczęściej wyszukiwane dane są łatwo dostępne i wizualnie podkreślone. Dodatkowo, maksymalnie uproszczona usługa przelewu trwa jeszcze krócej i jest jeszcze bardziej wygodna. Nowością są też poradniki pokazujące jak korzystać z aplikacji i dopasować ją do swoich potrzeb.
Przelew na telefon
Aplikacja umożliwia wykonanie przelewu na numer telefonu bez konieczności posiadania numeru rachunku odbiorcy. Wystarczy wpisać bądź wybrać z kontaktów numer telefonu odbiorcy i zlecić przelew na ten numer. Odbiorca od razu otrzyma informację o przelewie. Jeśli numer odbiorcy jest zarejestrowany, środki trafią natychmiast na jego konto. Jeżeli nie, otrzyma instrukcję, co należy zrobić by przelew został zaksięgowany.
Rozszerzona rzeczywistość
Bank Millennium jako pierwszy na rynku wykorzystał innowacyjny sposób udostępniania swojej oferty z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości. Klienci indywidualni nakierowując telefon do banner Lokaty Mobilnej na stronie internetowej, mogą zobaczyć specjalną animację i za jej pomocą założyć lokatę z atrakcyjnym oprocentowaniem.
User-Centered Design
W Banku Millennium zdecydowaliśmy, że chcemy przywiązywać do kwestii potrzeb użytkownika aplikacji jak największą wagę – projektujemy więc stronę i aplikację zgodnie z tzw. User-Centered Design. Oznacza to, że projekty, które wdrażamy w ramach bankowości elektronicznej mają być przyjazne dla wszystkich użytkowników. Jest to przeciwieństwo projektowania bazującego na architekturze IT. Posiadamy dział UX i designu, który odpowiada za projektowanie interakcji oraz interfejsu graficznego zgodnie z obowiązującym zasadami i standardami. Zależy nam na tym, by nasze aplikacje były spójne, by niezależnie od tego, z jakiego kanału w danym momencie klient zdecyduje się skorzystać (aplikacja, strona internetowa, bankomat) miał dostarczony taki sam user experience.
Dlatego we wrześniu 2015 udostępniliśmy nowy serwis transakcyjny Millenet w technologii RWD (responsive web design), co oznacza, że dostosowuje się on automatycznie do rodzaju urządzenia (komputer, tablet czy telefon), którego używa klient przy zachowaniu pełnej funkcjonalności.
Od 2014 rozwijamy też omnichannel. Podejście omnikanałowe zakłada całkowitą integrację kanałów dystrybucji. Wzorując się na harmonijnej współpracy wszystkich zmysłów człowieka, wypracowano system, który płynnie integruje wszystkie dostępne dla klienta kanały bankowości. Za ten innowacyjny projekt Bank Millenium został nagrodzony przez amerykańską firmę analityczno-doradczą Gartner w konkursie Cool Business Awards in Financial Services. Znalazł się także w gronie 10 najlepszych inicjatyw 2015 roku w konkursie „Distribution & Marketing Innovation” organizowanym przez stowarzyszenie EFMA i firmę konsultingową Accenture. Został doceniony również w konkursie BAI-Finacle Global Banking Innovation w kategorii “Channel Innovation”.