Kontrolujemy czy wydajemy? Polacy radzą sobie coraz lepiej

Polacy coraz lepiej kontrolują swoje wydatki. Wciąż najpopularniejszym sposobem trzymania ręki na pulsie w zakresie wydawania pieniędzy jest przeglądanie wyciągów z konta i historii transakcji. Jednak jeśli chcemy planować decyzje zakupowe, potrzebna jest zmiana w sposobie myślenia i pójście w stronę świadomego konsumpcjonizmu.

Polacy coraz lepiej radzą sobie z finansami domowymi

Badanie przeprowadzone przez ING Bank Śląski dowodzi, że Polska znajduje się w pierwszej trójce krajów o dużej świadomości finansowej. Aż 94% Polaków deklaruje, że systematycznie sprawdza swoje wydatki.
Niemal połowa z nas przegląda regularnie wyciągi z konta lub historię transakcji, prawie jedna trzecia spisuje wydatki na papierze lub w arkuszu kalkulacyjnym. Są też tacy, którzy używają do tego celu dedykowanych aplikacji mobilnych. Jednak bez względu na to, czy i w jaki sposób kontrolujemy swoje finanse, wyzwaniem może być samo podejście do wydawania. Czy jesteśmy impulsywni i podatni na promocje i nieplanowane zakupy? Czy mamy świadomość, że w dłuższej perspektywie lepiej jest zaoszczędzić niż kupić coś, czego tak naprawdę nie potrzebujemy? Temat świadomego konsumpcjonizmu jest coraz częściej podejmowany przez firmy, które chcą coś zmienić.

W naszej kampanii wpisujemy ING w trend świadomego konsumowania i – jako jedna z pierwszych marek – głośno na ten temat mówimy. Nie negujemy zakupów, ale promujemy rozsądne i odpowiedzialne kupowanie, bo to stwarza przestrzeń do oszczędzania – mówi Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim.

Wybieraj świadomie

Radość zakupów trwa krótko i może przerodzić się w rozczarowanie. Zanim sięgniesz do portfela zadaj sobie pytanie, czy dany zakup to przemyślana decyzja. Czy kupujesz to dla siebie, bo tego potrzebujesz, czy może chcesz zaimponować innym. Podstawą utrzymania stabilnej sytuacji finansowej jest dokonywanie słusznych i racjonalnych wyborów. Nie chodzi o odmawianie sobie przyjemności, czy też całkowitą rezygnację z zakupów. Ważne jest nieuleganie impulsywnym decyzjom.

Zanim wydasz złotówkę w realu wydaj ją na papierze. Zrób listę wydatków, na które chcesz przeznaczyć pieniądze: jedzenie, leki, ubrania, czynsz. Stworzysz w ten sposób listę wydatków zgodnie z indywidualną hierarchią potrzeb.

 Część osób nie ma oszczędności niekoniecznie dlatego, że za mało zarabia, tylko ze względu na nienajlepsze planowanie i nieprzemyślane zakupy robione pod wpływem chwili. Warto wyrobić w sobie nawyk systematycznego odkładania pewnej kwoty. W skali miesiąca nie musi to być wysoka kwota, liczy się cel i nawyk.

Nasze konsumenckie wybory w pewnym stopniu komunikują kim jesteśmy – czy wykazujemy przywiązanie do marek, czy kierujemy się jakością, a może ceną? Świadomy konsument to osoba, która robi przemyślane zakupy. Świadomy konsument wie, na co należy zwracać uwagę i nie robi impulsywnych zakupów pod wpływem promocji czy presji społecznej. Wie, czego chce, ma wiedzę i rozumie etykiety czy opisy produktów, dzięki czemu jest w stanie zaleźć odpowiedni produkt dla siebie – komentuje dr Monika Skorek z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Bez względu na to, w jaki sposób planujesz i kontrolujesz swoje wydatki, kluczowa jest systematyczność i konsekwentne realizowanie założych celów. Pamiętaj, że warto kupować z głową i tak naprawdę tylko od nas zależy, czy będziemy chcieli się tego nauczyć.