Jak zadbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy na wakacjach?

Niezależnie od tego, co preferujemy podczas urlopu – aktywne spędzanie czasu poprzez odkrywanie nowych miejsc i poznawanie nowych smaków czy błogie lenistwo na plaży lub nad basenem – warto pamiętać o kilku zasadach dotyczących bezpieczeństwa naszych pieniędzy, dzięki którym nic nie zakłóci naszego wypoczynku.

O zabezpieczeniu swojego portfela warto pamiętać już na etapie planowania wyjazdu –  zwłaszcza w przypadku zakupu zorganizowanej wycieczki w biurze podróży. Według danych opracowanych przez Bisnode Polska, ponad 80 proc. działających w kraju biur znajduje się w złej lub bardzo złej kondycji finansowej. Dla porównania, w ubiegłym roku odsetek ten wynosił jedynie 43 procent.[1]

Wybór renomowanego touroperatora z pewnością znacznie ograniczy ryzyko bankructwa, aczkolwiek takiej sytuacji niestety nigdy nie da się całkowicie wyeliminować. Gdy za przyszłą wycieczkę zapłaciliśmy gotówką, a biuro upadło, mamy raczej niewielkie szanse na odzyskanie pieniędzy. Dzieje się tak dlatego, że masa upadłościowa, czyli majątek biura podróży, często nie pozwala na pokrycie wszystkich długów. Z tego powodu warto rozważyć dokonanie płatności za wakacje za pomocą karty kredytowej. W takim przypadku prawdopodobieństwo odzyskania wpłaconych środków jest znacznie większe, ponieważ transakcja kartowa umożliwia tzw. chargeback, czyli obciążenie zwrotne. Dzięki temu dokonana transakcja może zostać unieważniona.

Gdy biuro podróży ogłosi upadłość, najpierw powinniśmy spróbować odzyskać pieniądze bezpośrednio od usługodawcy. Jeśli to nam się nie uda, należy złożyć reklamację w banku. W niej opisujemy zaistniałą sytuację, powołując się na nieotrzymanie opłaconej usługi. Jeśli reklamację przesyłamy tradycyjną pocztą lub drogą elektroniczną, warto wcześniej skontaktować się z bankiem i dowiedzieć się, jakie dokumenty powinniśmy załączyć do reklamacji, aby zwiększyć prawdopodobieństwo pozytywnego rozpatrzenia sprawy. Gdy pieniądze wrócą do naszej kieszeni, dochodzenie należności od bankruta przejmuje bank.

Gotówka czy karta?

Przed wyjazdem warto zastanowić się, w jaki sposób chcemy płacić za granicą, a także określić kwotę, którą zamierzamy wydać. Podstawowym czynnikiem wyboru danego środka płatności jest oczywiście bezpieczeństwo. Choć nigdy nie możemy być pewni tego, że przewidzieliśmy i wyeliminowaliśmy wszystkie zagrożenia dla naszych finansów związane z wyjazdem wakacyjnym, część z nich można znacznie ograniczyć. Przygotowując się do urlopu zazwyczaj wypłacamy z banku dużą kwotę pieniędzy. Tymczasem lepszym rozwiązaniem jest zabranie ze sobą w podróż również karty płatniczej. W myśl zasad bezpieczeństwa nie należy nosić przy sobie dużych kwot ani trzymać pieniędzy w jednym miejscu.

– Jeśli stracimy portfel pełen gotówki, musimy liczyć się z tym, że nie odzyskamy utraconych pieniędzy. Tymczasem karta płatnicza, nawet jeśli zostanie nam skradziona, sprawi trudności przestępcy – do wypłaty pieniędzy w bankomacie jest bowiem potrzebny PIN. Nigdy nie przechowujmy go wraz z kartą. Nawet jeśli przestępca będzie używał karty w sposób zbliżeniowy, który nie wymaga potwierdzenia numerem PIN, liczba takich transakcji jest ograniczona ilościowo i wartościowo, co zmniejszy nasze straty. Ograniczenie stanowią też dzienne limity transakcji ustawione dla karty. Pamiętajmy o jak najszybszym zastrzeżeniu karty w banku, ponieważ od tego momentu to bank przejmuje odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje.  – mówi Agnieszka Czerniawska, ekspert eurobanku ds. kart płatniczych.

W przypadku gdy będziemy potrzebowali zabrać ze sobą na wakacje jednak większą ilości gotówki, warto pomyśleć o systematycznym zakupie waluty przez dłuższy czas. W ten sposób unikniemy ryzyka wymiany złotówek po wyjątkowo niekorzystnym dla nas kursie. Dodatkowo – upewnijmy się, czy w naszym obiekcie hotelowym będzie możliwość skorzystania z sejfu. Dzięki takiej usłudze będziemy mogli nosić przy sobie jedynie taką kwotę, jaka będzie nam potrzebna danego dnia. Planując natomiast dokonywanie płatności bezgotówkowych, warto przed wyjazdem sprawdzić wysokość prowizji i kosztów przewalutowania transakcji kartowych.

Uwaga na skimming

Sezon urlopowy to niestety czas zwiększonej aktywności nie tylko drobnych złodziei, ale również przestępców działających w zorganizowanych grupach. Z tego względu musimy pamiętać o zachowaniu większej czujności.

Agnieszka Czerniawska, ekspert eurobanku ds. kart płatniczych, zwraca uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy dokonywaniu płatności kartą oraz wypłacaniu środków z bankomatu:

– Podczas urlopu nigdy nie traćmy z oczu naszej karty płatniczej. Swobodna atmosfera wyjazdu sprzyja wydawaniu większych kwot pieniędzy, w tym również przy użyciu karty. To bardzo wygodna forma płatności, uważajmy jednak by nie paść ofiarą skimmingu.

Skimming to kradzież danych z paska magnetycznego karty płatniczej. Przestępca używa do tego specjalnego urządzenia, kopiując nasze dane w bankomacie, w sklepie, restauracji czy innym punkcie usługowym. Po pewnym czasie może okazać się, że nasze pieniądze zostały wypłacone z bankomatu na drugim końcu świata przy użyciu skopiowanych danych kart.

Dostosowując się jednak do kilku prostych zasad bezpieczeństwa, można w łatwy sposób bronić się przed skimmingiem:

  • nie traćmy z oczu swojej karty – np. przy płaceniu w restauracji nie pozwalajmy kelnerowi oddalać się z naszą kartą. Obsługa lokalu może przyjąć nasza płatność przy użyciu terminala przy stoliku,
  • zwracajmy uwagę na wygląd bankomatu – przed wypłatą pieniędzy sprawdźmy, czy bankomat nie wygląda nienaturalnie, czy nie ma żadnych doklejonych elementów, np. wystających ponad powierzchnię blatu bankomatu nakładek. Jeśli coś wzbudzi nasze wątpliwości, nie korzystajmy z takiego urządzenia,
  • zasłaniajmy klawiaturę bankomatu dłonią lub portfelem przy wprowadzaniu kodu PIN.

– Powinniśmy dbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Dbają o nie również banki – m.in. poprzez stosowanie systemów monitorujących, które reagują w przypadku stwierdzenia nietypowej lub podejrzanej aktywności na naszej karcie – dodaje Agnieszka Czerniawska, ekspert eurobanku ds. kart płatniczych.

Zwróćmy uwagę również na fakt, że za granicą trudno znaleźć polski bank. W przypadku utraty pieniędzy lub innych form płatności w wyniku kradzieży lub zgubienia, nieoceniona pomocą może okazać się sporządzona wcześniej lista ważnych kontaktów, umożliwiająca dotarcie do osób mogących pomóc nam w zastrzeżeniu utraconego dokumentu lub odzyskaniu części gotówki. Powinna ona zawierać nie tylko kontakt do swojego banku lub do Systemu Zastrzegania Kart (+48 828 828 828), ale również numer telefonu do polskiej ambasady. W przypadku utraty karty płatniczej, możemy także postarać się o wydanie karty zastępczej – tę usługę świadczą banki we współpracy z organizacjami płatniczymi (np. Visa lub MasterCard).

[1] http://serwisy.gazetaprawna.pl/turystyka/artykuly/919851,wakacje-2016-biura-podrozy-upadlosci.html

źródło: Informacja prasowa