Credit Agricole i SWPS zapraszają na wystawę o… oszczędzaniu

Czy wyniki badań statystycznych można przełożyć na obraz i wywołać nim emocje? Oczywiście. Dowodem jest wystawa grafik, dla których inspiracją były wyniki badań na temat kultury oszczędzania Polaków, które przeprowadziliśmy pod koniec 2024 r. Wystawę można oglądać na dziedzińcu przed wejściem do siedziby naszej centrali, we Wrocławiu przy ul. Legnickiej.

Jak podkreślają twórcy wystawy – Zuzanna Zysiek i Michał Hadzik, doktoranci z Centrum Legal (Communication) Design Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu – jest ona zaproszeniem do odkrywania zmieniającego się podejścia do oszczędzania wraz ze zmianą wieku. Ekspozycja przenosi widzów w świat finansowych nawyków Generacji Silver, X, Y i Z i ukazuje różnice między tradycyjnym oszczędzaniem a nowoczesnymi metodami zarządzania finansami.

– Każda generacja ma swój własny sposób myślenia o pieniądzach: od oszczędności na czarną godzinę, przez dywersyfikację inwestycji, aż po cyfrowe portfele i aplikacje do zarządzania wydatkami. W przestrzeni wystawy historie różnych pokoleń łączą się w jeden narracyjny szlak, który nie daje jednoznacznych odpowiedzi, lecz prowokuje do refleksji i zadania sobie pytania: czym oszczędzanie jest dla mnie? – mówi Zuzanna Zysiek.

– Oszczędzanie nie ma jednej definicji. Nasza wystawa to opowieść o zmianach, jakie zachodziły w podejściu do finansów na przestrzeni pokoleń. To wizualna i narracyjna podróż, która pokazuje, jak bardzo ewoluowało myślenie o pieniądzach – od zachowawczej ostrożności, przez stabilność i planowanie, aż po cyfrową elastyczność i natychmiastowość. Ta wystawa nie daje jednoznacznych odpowiedzi, ale stawia pytania, które warto sobie zadać – dodaje Michał Hadzik.

Wystawa jest kontynuacją kilkuletniej współpracy banku z Uniwersytetem SWPS, a także nową formą edukacji finansowej. Ciągle szukamy nietypowych sposobów na budowanie kultury oszczędzania, a idea interpretacji naszych badań w postaci artystycznych grafik jest świeża, niespotykana i przemawiająca do wyobraźni. Treść grafik wzbudza emocje i pozwala zapamiętać przekaz. Wierzymy, że taka forma edukacji zachęci wiele osób do refleksji, przyjrzenia się swojemu sposobowi zarządzania pieniędzmi i oszczędzania.

Grafiki przygotowane na wystawę są artystyczną interpretacją wyników badania przeprowadzonego w 2024 r. w panelu Ariadna, na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie osób powyżej 16 roku życia. Wystawę w tym miejscu można oglądać do 6 września.

ŹRÓDŁOCredit Agricole