Charakterystyka działania
Firma uruchomiła możliwość samodzielnej likwidacji szkód z OC/AC, NNW oraz majątkowych. Obsługa zgłoszenia odbywa się przez Internet i umożliwia otrzymanie odszkodowania od kilku godzin do maksymalnie 3 dni. Zgłoszenie szkody zostaje weryfikowane i w przypadku spełnienia określonych warunków kierowane na ścieżkę samolikwidacji. Po nawiązaniu kontaktu z ubezpieczycielem, Klient odbiera SMS z linkiem do samodzielnej likwidacji. Podaje nr konta do wypłaty, dodaje zdjęcia uszkodzonego mienia i jego dokumentację, na wirtualnej makiecie uzupełnia niezbędne informacje o zdarzeniu. Ubezpieczyciel ocenia wartość szkody i przekazuje Klientowi wycenę. Po również zdalnej akceptacji wyceny, Klient otrzymuje natychmiast wypłatę. Jeżeli samochód lub inne zniszczone mienie wymaga oględzin rzeczoznawcy, one również odbywają się bez osobistego kontaktu – przez foto- lub videooględziny.
Proces jest dokładnie monitowany pod względem zarówno poprawności procesowej, technologicznej jak i merytorycznej. Służą do tego odrębne narzędzia zbudowane równolegle z wdrażanymi rozwiązaniami. Monitoring procesu, generator losowy – to tylko niektóre sposoby, dzięki którym natychmiast wyłapywane są ewentualne błędy systemowe lub szkody wskazywane są do odrębnej kontroli. Pierwotne zakładano kilkuprocentowy udział szkód zlikwidowanych w uproszczony sposób. Obecne wyniki to w szkodach komunikacyjnych 30%, a majątkowych 50%. Cyklicznie badany wskaźnik NPS pośród klientów biorących udział w procesie, osiąga niezmiennie 80%.
Okres realizacji działania, zasięg, grupa docelowa, efekty.
W założeniu aplikacja miała przede wszystkim odpowiadać na technologiczne przyzwyczajenia Klientów i skracać czas obsługi zgłoszeń. W związku z sytuacją pandemiczną zyskała jednak nowe, nieporównywalnie większe znaczenie. Samodzielna likwidacja szkód eliminuje kontakt z drugim człowiekiem, więc nie wiąże się z ryzykiem zarażenia koronawirusem. Korzyści dotyczą zarówno obszarów kosztowych czyli wewnętrznego interesariusza jak i oczywiście samych klientów. Te wewnętrzne to znaczące zmniejszenie kosztów procesu likwidacji poprzez jego automatyzację i uproszczenie. Ekosystem zbudowany dzięki dedykowanym technologiom pozwala w skali roku zaoszczędzić około 6mln zł. Ze strony klienta podstawową korzyścią jest maksymalne uproszczenie i skrócenie procesu likwidacji. Średni czas likwidacji w niektórych szkodach liczony jest w godzinach.