-
W pierwszym półroczu 2024 r. Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego w pełni wykorzystała sprzyjające warunki rynkowe, wypracowując ROE 19,0 proc. oraz marżę odsetkową 4,48 proc., zachowując przy tym efektywność kosztową – wskaźnik C/I uległ dalszej poprawie i wyniósł 30,5 proc.
-
Bank odnotował wysokie wzrosty wolumenów w segmencie detalicznym: kredyty detaliczne +14% r/r, fundusze inwestycyjne +39% r/r, depozyty detaliczne +7% r/r.
-
Grupa systematycznie zwiększała skalę działania. Aktywa na koniec czerwca osiągnęły poziom 507 mld zł (+10,1 proc. r/r).
-
Grupa inwestuje w rozwój: cyfrowa hipoteka oraz ubezpieczenia na życie będą wkrótce dostępne dla szerokiego grona klientów.
-
Finansowanie udzielone klientom – których jest już ponad 12 milionów – wzrosło o 9,3 proc. do 279 mld zł, a pozyskane oszczędności o 14,4 proc. osiągając 562 mld zł.
-
W I półroczu 2024 r. dochody z działalności podstawowej wzrosły o 18,1 proc. Wynik odsetkowy kontynuował wzrost o 19,4 proc. r/r, m.in. dzięki dalszej poprawie marży odsetkowej. Wynik z tytułu opłat i prowizji zanotował wzrost o 15,5 proc. r/r.
-
Bank kontynuował transformację cyfrową rozwijając bankowość mobilną:
-
– liczba aktywnych aplikacji IKO na 30 czerwca br. osiągnęła poziom 8,1 mln,
-
– liczba transakcji zrealizowanych kwartalnie przez klientów w IKO przekroczyła po raz pierwszy w historii ćwierć miliarda.
-
W efekcie skonsolidowany zysk netto Grupy wyniósł 4,395 mld zł, mimo istotnego obciążania wyniku kosztami ryzyka prawnego frankowych kredytów hipotecznych i efektu wakacji kredytowych (bez ww. zdarzeń nadzwyczajnych zysk wyniósłby 6,8 mld zł netto).
Zysk netto Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego w I półroczu 2024 r. wyniósł 4,4 mld zł, a po wyłączeniu rezerw CHF i efektu wakacji kredytowych 6,8 mld zł. Bank systematycznie zwiększał skalę działania i o ponad 18 proc. r/r zwiększył dochody z działalności podstawowej. Aktywa wzrosły na koniec pierwszego półrocza do 507 mld zł, a liczba klientów przekroczyła 12 milionów. Bank wykazał się znakomitą efektywnością kosztową oraz wysoką dochodowością. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) uległ poprawie i wyniósł 30,5 proc, a ROE wyniosło 19 proc. Wskaźnik kosztów ryzyka osiągnął poziom 39 pb, a NPL uplasował się na poziomie 3,54 proc. Grupa PKO Banku Polskiego rozwijała nowe produkty takie jak: cyfrowa hipoteka czy ubezpieczenia na życie oraz notowała solidne wzrosty w segmencie detalicznym m.in. w zakresie kredytów i funduszy inwestycyjnych oraz kredytów konsumpcyjnych.
– Maksymalnie wykorzystujemy sprzyjające warunki rynkowe, co widać w bardzo dobrych wynikach biznesowych i finansowych za pierwsze półrocze. Wzrost sprzedaży kredytów detalicznych o 14% r/r, funduszy inwestycyjnych +39% r/r oraz nasze inwestycje w nowe produkty dla klientów, takie jak cyfrowa hipoteka, to znakomita baza do dalszego rozwoju. Od samego początku celem nowego zarządu było skoncentrowanie się na perspektywie klienta oraz stopniowe aktywowanie potencjału Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego. Cieszy mnie również rozwój naszej platformy usług cyfrowych i aplikacji IKO, która jest już teraz kluczowym kanałem dystrybucji usług, nie tylko banku, ale szerzej – całej Grupy Kapitałowej. Przed nami nowa strategia i kolejne ambitne cele do osiągnięcia, a bardzo dobre wyniki z pierwszej połowy 2024 roku są dobrym prognostykiem na przyszłość – podkreślił Szymon Midera, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.