Program SKO PKO Banku Polskiego to fenomen na polskim i światowym rynku. Od 90 lat ta wyjątkowa inicjatywa angażuje do działania zarówno całe społeczności szkolne, jak i reprezentantów banku, którzy wspólnie działają na rzecz wyposażania dzieci w kompetencje przyszłości.
90 lat historii SKO PKO Banku Polskiego
Koncepcja szkolnych kas oszczędności, w których uczniowie mogli gromadzić swoje kieszonkowe, powstała w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych już pod koniec XIX w. Jednak tylko w Polsce idea nauki oszczędzania przetrwała do czasów współczesnych. W 1935 r. PKO Bank Polski – wówczas pod nazwą Pocztowej Kasy Oszczędności – objął Szkolne Kasy Oszczędności swoją kuratelą. Dzięki tej decyzji, SKO zostało w sposób szczególny ,,zaopiekowane” – do oszczędzania w ramach programu zachęcały olimpiady i konkursy z nagrodami, tworzono materiały promujące oszczędzanie, w tym audycję radiową „Błękitna Sztafeta” czy gazetkę ścienną „Wiadomości SKO”, do której wiersze pisał m.in. Jan Brzechwa.
W program angażowali się pracownicy banku. Tak jest i dziś. Zapoczątkowany kilkadziesiąt lat temu konkurs „Dziś oszczędzam w SKO – jutro w PKO”, obecnie pod zmienioną nazwą odbywa się także współcześnie, a ze szkołami – a nawet całymi społecznościami szkolnymi – budują relacje pracownicy ze wszystkich szczebli PKO Banku Polskiego. Od 1999 r. prowadzenie SKO wpisane jest też do Statutu banku.
Ważnym momentem w rozwoju programu SKO była jego rewitalizacja (w latach 2011-2012), która polegała na wprowadzeniu programu do internetu i dostosowaniu go do wyzwań XXI wieku. W ramach SKO powstały internetowe konta dla uczniów, szkół i rad rodziców. Przejawem nowoczesności było uruchomienie serwisu internetowego, za pomocą którego najmłodsi mogli w przyjazny i bezpieczny sposób zarządzać swoim kontem: sprawdzać stan środków, historię oszczędzania, planować oszczędności. Powstała również platforma blogowa SzkolneBlogi.pl, na której ponad 800 szkół podstawowych z całej Polski zarejestrowało swoje autorskie blogi.
– Wdrożenie programu do internetu było prawdziwą rewolucją jak na tamte czasy. Nasze innowacyjne podejście do edukacji online pozwoliło na upowszechnienie umiejętności dostępnych wcześniej jedynie dla dorosłych. Serwis internetowy SKO był pierwszym w Polsce serwisem bankowości internetowej dla dzieci i dał początek kolejnym cyfrowym rozwiązaniom bankowym dla najmłodszych – opowiada Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych odpowiedzialny za projekt rewitalizacji SKO.
SKO PKO Banku Polskiego to więcej niż oszczędzanie
Szkolne Kasy Oszczędności PKO Banku Polskiego mają zarówno bogatą tradycję, jak i wiele stale dodawanych nowości, a edukacja pod szyldem SKO jest spójna z rekomendacjami zawartymi w raporcie OECD. Dzisiejsze SKO to nie tylko nauka oszczędzania. Program – tradycyjnie kojarzony jedynie z oszczędzaniem pieniędzy – wzbogaciliśmy o m.in. o takie dziedziny, jak ekologia, cyberbezpieczeństwo (we współczesnym świecie wiedza o finansach w praktyce oraz o bezpieczeństwie w cyberprzestrzeni stały się nierozłączne), higiena cyfrowa, oszczędzanie zdrowia, a nawet życia – mówi Małgorzata Kocoń, dyrektor Biura Młodego Klienta odpowiadającego m.in. za rozwój edukacyjny programu SKO.
Do programu SKO wprowadzane są nowoczesne narzędzia jak chociażby internetowy Test Wiedzy Ekonomicznej czy edukacyjne filmy animowane. Test nie tylko sprawdza, ale i utrwala wiedzę z szeroko pojętych finansów, ekologii i cyberbezpieczeństwa – kompetencji XXI wieku, wpisując się tym samym w obchody roku 2024 jako Roku Edukacji Ekonomicznej (ustanowionego na mocy decyzji Senatu RP). Dotychczas (w czterech odsłonach) rozwiązano go ponad ćwierć miliona razy. Kluczową rolę w jego upowszechnianiu odgrywają nauczyciele.
Rocznie, wraz ze szkołami, realizujemy kilka tysięcy wspólnych inicjatyw edukacyjnych, takich jak: lekcje w szkołach z udziałem pracowników banku, wycieczki szkolne do oddziałów banku, akcje proekologiczne, spotkania z praktykami biznesu. Dodatkowo nauczyciele prowadzą wiele własnych działań ukierunkowanych na kompleksowy rozwój dzieci w zakresie dziedzin podejmowanych przez SKO. Wiedzę przekazujemy również poprzez konkursy edukacyjne oraz Projekt ,,SKO – przedsiębiorczość praktyce”, dzięki któremu dzieci poznają m.in. zasady prowadzenia własnej firmy, zarzadzania personelem, odkrywają tajniki różnych zawodów. Dotychczas w kształtowanie wśród najmłodszych kompetencji przedsiębiorczych zaangażowali się praktycy reprezentujący ponad 30 różnych branż.
Dzisiaj nie wiemy, jakie zawody w przyszłości będą wykonywały dzieci, czy nawet obecni dorośli, ale wiemy jakie kompetencje należy rozwijać, aby za 10-20 lat znaleźć zatrudnienie. Stąd w materiałach SKO stawiamy na kompleksową edukację pozwalającą łączyć poszczególne elementy w logiczną całość.
Pokazujemy kontekst ekonomiczny uświadamiając najmłodszym, że oszczędzanie może odnosić się do wielu dziedzin życia, np. uczymy świadomego korzystania z zasobów naturalnych i jednocześnie wyjaśniamy wpływ postaw proekologicznych na budżet rodzinny, promujemy edukację zdrowotną oraz kształtowanie zdrowych nawyków wskazując też na potrzebę niemarnowania żywności zarówno w kontekście troski o finanse, jak i planetę. To kompetencje, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw, które warto i trzeba rozwijać bez względu na wiek.
Dbamy również o transfer najnowszej wiedzy do dorosłych beneficjentów SKO. Edukujemy i inspirujemy także za pośrednictwem naszych blogów, m.in. w ramach specjalnej akcji #PoszerzamyHoryzonty. Dotychczas dzieliliśmy się wiedzą, m.in. na temat inżynierii społecznej, greenwashingu, sztucznej inteligencji, higieny cyfrowej, świadomości konsumenckiej i cyberbezpieczeństwa.
Nowości w roku jubileuszowym
Obchody 90-lecia programu to nie tylko okazja do podsumowań, ale także do planowania przyszłości. Zamierzamy zrealizować wiele nowych inicjatyw i projektów, których celem jest zarówno edukacja z zakresu szeroko pojętych finansów, cyberbezpieczeństwa, zdrowego stylu życia czy ekologii, ale także kształtowanie wartości i postaw społecznych, które są fundamentem funkcjonowania zdrowego społeczeństwa. Zdaniem ekspertów łatwiej ukształtować nawyki w dzieciństwie niż zmienić je lub ukształtować w życiu dorosłym. Jako bank będziemy zatem kontynuować działania ukierunkowane na budowę zdrowych i przydatnych nawyków, m. in. poprzez zaplanowane nowości: testy wiedzy ekonomicznej – odrębny dla dorosłych oraz inny dla dzieci, karty edukacyjne dla najmłodszych pod hasłem „Dobre nawyki dają wyniki”, podcasty dla dorosłych: „Wiedza? Daj się zaSKOczyć!”, gdzie jednym z tematów będzie – tak ważna w obecnych czasach – higiena cyfrowa. W ramach SKO planujemy również angażować się i wpisywać w szczytne inicjatywy ogólnopolskie, takie jak np. ogłoszony przez Senat RP Rok Edukacji Zdrowotnej i Profilaktyki (2025). Posiadamy już gotowe materiały dotyczące zdrowego odżywiania i niemarnowania żywności oraz aktywnego stylu życia. Broszury zarówno na te, jak na inne tematy można bezpłatnie pobrać na stronie internetowej banku.
Dziękujemy za wspólne z PKO Bankiem Polskim działania na rzecz edukacji młodych pokoleń
Dzięki wspólnemu zaangażowaniu nauczycieli oraz pracowników banku, dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale również kształtują dobre nawyki z dziedzin ważnych zarówno w dzieciństwie, jak i w dorosłym życiu, a dodatkowo uczą się samodzielnego, krytycznego myślenia, współpracy z innymi, wymieniania się wiedzą. Poprzez program SKO inspirujemy najmłodszych do korzystania z nowoczesnej bankowości, nauki finansów, ekologii, zdrowego stylu życia, pierwszej pomocy, higieny cyfrowej oraz cyberbezpieczeństwa. Wspólnie udowadniamy, że SKO to dziś więcej niż oszczędzanie – mówi Małgorzata Kocoń.
Dziękujemy nauczycielom, rodzicom oraz pracownikom banku, którzy wspólnie z PKO Bankiem Polskim pod szyldem programu SKO dbają o młode pokolenia przekazując im nie tyko wiedzę, ale również cenne i ponadczasowe wartości, które umożliwiają młodemu pokoleniu świadome i odpowiedzialne wejście do świata dorosłych.