Dzięki wzrostowi sprzedaży w kluczowych segmentach, odpowiedzialnej redukcji kosztów oraz ograniczeniu ryzyka kredytowego Alior Bank po raz kolejny osiągnął dobre wyniki finansowe. W I kwartale br. wypracował 891,4 mln PLN przychodów. Pomimo trudnych warunków zewnętrznych bank poprawił zysk netto o 36 mln PLN r/r, co dało wynik w wysokości 108 mln PLN. Koszty działania były niższe o 13 proc. w ujęciu r/r i wyniosły 417,9 mln PLN. Wskaźnik C/I w I kw’21 znalazł się na poziomie 46,9 proc., a bez uwzględnienia składek na BFG 39,8 proc. Na koniec I kw.’21 współczynnik TIER1 wyniósł 13,14 proc., co oznacza 2 236 mln PLN nadwyżki kapitału ponad minima regulacyjne, natomiast TCR 15,27 proc. (2 299 mln PLN). Koszty ryzyka spadły o 18 proc. r/r z 296 mln PLN w I kw.’20 do 243 mln PLN w I kw.’21.
Digitalizacja i kolejne usprawnienia w obsłudze klienta
Stale wzrasta znaczenie kanałów cyfrowych w codziennym korzystaniu z usług bankowych. Liczba użytkowników aplikacji Alior Mobile konsekwentnie rośnie od kilku kwartałów i aktualnie wynosi 630 tys., co daje przyrost o 25 proc. r/r.
Alior Bank kontynuuje budowanie ekosystemu usług pozabankowych w aplikacji mobilnej. Chce rozwijać kanały cyfrowe poprzez wdrażanie funkcjonalności, wykraczających poza codzienne zarządzanie finansami. Celem jest wzrost uproduktowienia klientów, czyli dostarczenia im szerokiego wachlarza zarówno bankowych, jak i pozabankowych usług, w których każdy znajdzie rozwiązania na miarę swoich potrzeb. W pierwszym kwartale 2021 roku Alior Bank m.in. umożliwił klientom nadanie ePINu w Alior Online stanowiącego dodatkowy czynnik zabezpieczający w internecie, a klienci korzystający z oferty kredytowej w procesie zdalnym otrzymali równocześnie dostęp do kanałów cyfrowych banku (Alior Online i Alior Mobile).
Bardzo dobra sprzedaż kluczowych produktów
Alior Bank wypracował również wzrosty w całym segmencie kredytów konsumenckich (consumer finance), gdzie sprzedaż zwiększyła się o 5 proc. r/r, a liczba klientów z tego typu produktem o 15 proc. r/r. Spółka rozwija się w strategicznym obszarze oferty EKO. W pierwszym kwartale 2021 roku odnotowano 3,2 tys. nowych umów oraz 94,2 mln PLN wolumenu sprzedaży w tym segmencie.
Na koniec I kwartału 2021 r. Alior Bank obsługiwał ponad 4,4 mln klientów i posiadał 200 oddziałów własnych oraz 459 placówki partnerskie bankowości detalicznej i biznesowej.
Stabilny poziom kosztów ryzyka i bezpieczna pozycja kapitałowa
Pogłębianie relacji z klientem biznesowym
Alior Bank utrzymuje wzrost liczby klientów biznesowych i pogłębia relacje, stając się dla nich bankiem pierwszego wyboru. W I kw. odnotował w tym segmencie wzrost o 5 proc. r/r., a liczba użytkowników produktu BankConnect wzrosła o 24 proc. r/r. Bank obsługuje już 221 tys. mikroprzedsiębiorców, którzy aktywnie korzystają z oferowanych im usług. Już ponad 75 tys. z nich płaciło składki ZUS oraz podatki za pośrednictwem konta w Alior Banku (+12 proc. r/r). Z kolei o 31 proc. r/r wzrosła liczba wykonywanych przez nich przelewów natychmiastowych.
Po spadkach spowodowanych pandemią COVID-19 oraz korektach polityk kredytowych nastąpiło widoczne odbicie sprzedaży kluczowych produktów segmentu klienta biznesowego. Łączny limit kredytowy im przyznany wzrósł do 1,8 mld PLN, co daje 33 proc. wzrost r/r.
Dalsze wzrosty w spółkach Grupy
Alior Leasing kontynuuje pozytywne trendy w swoich wynikach. Sprzedaż leasingu i pożyczki w pierwszym kwartale 2021 roku znalazła się na poziomie 717 mln PLN (+39 proc. r/r). Na koniec analizowanego okresu saldo portfela należności wyniosło 5,6 mld PLN. Mimo pandemii liczba zainteresowanych ofertą spółki wzrosła o blisko 17 tys. r/r i wynosi obecnie 71 tys.
Wysoki poziom sprzedaży netto zarządzanych przez siebie funduszy inwestycyjnych wypracowało z kolei Alior TFI, osiągając wynik na poziomie 218 mln PLN. Do końca pierwszego kwartału aktywa pod zarządzaniem w funduszach otwartych wzrosły o 114 proc. r/r, dając tym samym wartość na poziomie 1,35 mld PLN.
W I kw. 2021 r. Biuro Maklerskie pozyskało 1,6 tys. nowych rachunków maklerskich, z czego 80 proc. z nich założono w kanałach zdalnych oraz ponad 200 rachunków Alior Trader. Wolumen obrotu akcjami wzrósł r/r o 136 proc., a liczba złożonych zleceń o 63 proc.
- Przychody: 891,4 mln PLN; zysk netto: 108 mln PLN.
- Wskaźnik ROE na poziomie 6,69 proc.
- Bezpieczna pozycja kapitałowa oraz płynnościowa banku. Współczynnik TIER1 na poziomie 13,14 proc., a TCR 15,27 proc. Nadwyżka ponad wymogi regulacyjne dla TIER1 wynosi 464 p.b. (2 236 mln PLN), a TCR 477 p.b. (2 299 mln PLN).
- CoR w I kw.’21 na poziomie 1,59 proc., wobec 1,93 proc. w I kw. 2020 r.
- Marża odsetkowa netto (NIM) banku w analizowanym okresie wyniosła 3,67 proc.