Alior Bank rozpoczyna 2025 r. z dobrymi wynikami finansowymi

Alior Bank zakończył I kw. 2025 r. z zyskiem netto na poziomie 476 mln zł. Aktywa wzrosły o 6 proc. w porównaniu z 1 kw. 2024 r., osiągając wartość 96,6 mld zł. Bank utrzymał mocną i bezpieczną pozycję kapitałową, co potwierdzają wskaźniki Tier 1 oraz TCR na poziomie 17,37 proc., z wysoką nadwyżką ponad minima regulacyjne.

W I kw. 2025 r. Alior Bank wypracował zysk netto w wysokości 476 mln zł. Na jego poziom negatywnie wpłynęły zdarzenia o charakterze jednorazowym, których łączny wpływ na wynik netto wyniósł ok. 41 mln zł. Przychody ogółem w tym czasie osiągnęły wartość 1,47 mld zł.

– Pierwszy kwartał 2025 r. zakończyliśmy z bardzo dobrymi wynikami finansowymi. Utrzymaliśmy zarówno zysk, jak i przychody na wysokim poziomie, co potwierdza stabilność oraz odporność naszego modelu biznesowego. Intencją zarządu pozostaje rekomendowanie przeznaczenia 50 proc. zysku netto osiągniętego w 2024 roku na wypłatę dywidendy, zgodnie z naszym podejściem do dzielenia się wypracowanymi rezultatami z akcjonariuszami – mówi Piotr Żabski, prezes zarządu Alior Banku.

Alior Bank konsekwentnie zwiększa skalę swojej działalności. W ujęciu rocznym aktywa wzrosły o 6 proc., osiągając 96,6 mld zł na koniec I kw. 2025 r. Wolumen depozytów zwiększył się o 5 proc. rok do roku i wyniósł 78,5 mld zł. Wolumen kredytów pracujących utrzymał się na podobnym poziomie względem 1 kw. 2024 r., sięgając 61,8 mld zł.

 Alior Bank rozpoczął 2025 r. zyskiem netto w wysokości 476 mln zł, ze wskaźnikiem zwrotu na kapitale na poziomie 16,8 proc. To rezultat, który potwierdza stabilną pozycję finansową banku. Skorygowany zysk netto o zdarzenia jednorazowe wyniósł około 517 mln zł, a wskaźnik ROE kształtował się na poziomie około 18,2 proc. Uzyskane rezultaty są dowodem skuteczności naszych działań w zakresie optymalizacji kosztów i efektywnego zarządzania kapitałem – mówi Zdzisław Wojtera, wiceprezes zarządu Alior Banku.

W I kw. 2025 r. koszty działania wyniosły 616 mln zł i były wyższe o 13 proc. w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze zwiększenia kosztów pracowniczych o 23 mln zł rok do roku (spowodowanego głównie wzrostem średniego poziomu wynagrodzenia) oraz z wyższej składki na BFG, która wzrosła o 34 mln zł rok do roku.

Klienci indywidualni

Alior Bank konsekwentnie wzmacnia relacje z klientami indywidualnymi. W ciągu roku liczba użytkowników z regularnymi wpływami i aktywnie korzystających z usług bankowych wzrosła o 82 tys., czyli 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Bank odnotowuje też wzrost aktywności kredytowej klientów detalicznych. Na koniec I kw. 2025 r. kredyty brutto klientów detalicznych wyniosły 41,6 mld zł, co oznacza wzrost o 2 proc. rok do roku. Sprzedaż pożyczek gotówkowych i kredytów ratalnych osiągnęła poziom 3,5 mld zł, czyli o 19 proc. więcej rok do roku. Łączna wartość kredytów konsumpcyjnych na koniec I kw. 2025 r. wyniosła 20,7 mld zł.

Rosnącym zainteresowaniem cieszą się także kredyty na nieruchomości. Wartość ich sprzedaży w I kw. 2025 r. wyniosła 1 mld zł, co oznacza wzrost o 32 proc. kwartał do kwartału. Tym samym portfel kredytów na nieruchomości osiągnął wartość 20,9 mld zł, stanowiąc 31,5 proc. (brutto) całego portfela kredytowego banku.

Dynamicznie rośnie popularność aplikacji mobilnej. W porównaniu z I kw. 2024 r. liczba jej użytkowników wzrosła o 16 proc., czyli aż o 182 tys. osób. Co istotne, na koniec I kw. 2025 r. użytkownicy aplikacji mobilnej stanowili 45 proc. klientów relacyjnych i korzystających z produktów ratalnych, co oznacza wzrost o 6 pp. w porównaniu z I kw. 2024.

Klienci biznesowi

Bank utrzymuje stabilny poziom sprzedaży w segmencie klienta biznesowego. Dynamiczny wzrost sprzedaży rachunków w segmencie mikro, w tym 47-proc. wzrost akwizycji online, jest efektem konsekwentnej realizacji strategii biznesowej. W wyższych segmentach utrzymywany jest poziom 93 proc. dyspozycji realizowanych zdalnie.

Sprzedaż Alior Leasing w I kw. 2025 r. wyniosła 739 mln zł i była o 8 proc. niższa niż w poprzednim roku. W 2024 roku leasing zarejestrował 7 tys. pojazdów i zajął 3. pozycję wśród firm leasingowych w rejestracjach pojazdów powyżej 3,5 t.

Alior Bank pracuje nad nową bankowością internetową dla klientów biznesowych. Finalizuje testową fazę programu Family&Friends dla wybranej grupy klientów. W maju rozpocznie się etapowa migracja kolejnych grup klientów, która do końca roku ma dotyczyć 80 proc. klientów.

Zarządzanie ryzykiem kredytowym

Alior Bank z powodzeniem kontynuuje transformację strategii zarządzania ryzykiem kredytowym, co przekłada się na wysoką odporność portfela kredytowego na wymagające warunki makroekonomiczne. W rezultacie wskaźnik kosztów ryzyka (CoR) za I kw. 2025 r. wyniósł 0,74 proc., mimo że w tym okresie nie przeprowadzono transakcji sprzedaży wierzytelności NPL, która realizowana jest w cyklach półrocznych i dotychczas umożliwiała uzyskanie dodatkowych zysków.

 Konsekwentne doskonalenie modelu zarządzania ryzykiem kredytowym, które Alior Bank realizuje od kilku lat, przekłada się na rosnącą odporność portfela kredytowego banku. Wskaźnik kosztów ryzyka za I kwartał 2025 r. utrzymał się na niskim poziomie. Równolegle systematycznie redukujemy udział kredytów nieregularnych. W efekcie Alior Bank wchodzi w kolejne kwartały z wysokim poziomem odporności, stabilności i skutecznego zarządzania ryzykiem, nawet w wymagającym otoczeniu makroekonomicznym – mówi Marcin Ciszewski, wiceprezes zarządu Alior Banku.

W I kw. 2025 r. Alior Bank rozpoznał również 16 mln zł kosztów ryzyka prawnego związanego z kredytami hipotecznymi w walutach obcych. Dodatkowa rezerwa wynikała głównie z rewizji założeń modelowych, w tym niewielkiej korekty dotyczącej docelowego poziomu spraw spornych.

Bank utrzymuje także silną pozycję kapitałową – na koniec I kw. 2025 r. współczynniki TCR i Tier1 wyniosły 17,37 proc., istotnie przewyższając wymagane minima regulacyjne.

Nagrody dla Alior Banku

Rozwój Alior Banku został dostrzeżony przez zewnętrznych interesariuszy. W plebiscycie Złoty Bankier 2025 bank zdobył II miejsce w kategoriach „Kredyt hipoteczny” i „Kredyt gotówkowy” oraz V miejsce w kategorii głównej za wielokanałową jakość obsługi. Infolinia banku uplasowała się na III miejscu w rankingu jakości kontaktu z klientem.

Alior Bank po raz drugi z rzędu otrzymał prestiżowy tytuł Top Employer. Certyfikat przyznawany przez Top Employers Institute potwierdza wysokie standardy w obszarze HR, w tym rozwój pracowników i kulturę opartą na zaufaniu i zaangażowaniu.

W konkursie Invest Cuffs 2025 Biuro Maklerskie i Kantor Walutowy Alior Banku zostały wyróżnione „Srebrnymi Laurami” – nagrodami przyznawanymi na podstawie głosów polskich inwestorów.

Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w I kw. 2025 roku:

  • Przychody: 1,47 mld zł
  • Zysk netto: 476 mln zł
  • Bezpieczna pozycja kapitałowa: Wskaźnik Tier1 oraz TCR na koniec I kw. 2025 r. przekraczają minima regulacyjne, odpowiednio o: 8,86 pp. (5,0 mld zł) oraz 6,86 pp. (3,9 mld zł).
  • NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 6,69 proc.
  • NIM (marża odsetkowa netto): 5,88 proc.
  • ROE (rentowność kapitału własnego): 16,8 proc.
  • C/I (koszty do dochodów): 42 proc.