Aż 48 proc. badanych Polaków jest gotowych przenieść konto do banku, który wyjątkowo wyróżniałby się pod względem dbania o środowisko naturalne – wynika z badania “Postawy ekologiczne Polaków” na zlecenia Banku Millennium.
Respondenci w badaniu “Postawy ekologiczne Polaków” odpowiadali na pytania dotyczące roli i zadań banków w zielonej transformacji. Zadeklarowali, że oczekują od nich zaangażowania i licznych działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego – zarówno wobec klientów, jak i siebie jako organizacji.
Zapytani, jak banki powinny działać, podają szereg przykładów. Aż 71 proc. respondentów uważa, że banki powinny zachęcać klientów do korzystania z aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej, a 70 proc. – do korzystania z elektronicznych wersji dokumentów. Oba te działania mają na celu zmniejszenie zużycia papieru.
— Dla większości naszych klientów aplikacja mobilna jest podstawowym kanałem kontaktu z bankiem. Już 2,8 mln naszych klientów aktywnie korzysta z kanałów cyfrowych, z czego 2,6 mln to właśnie użytkownicy aplikacji. W aplikacji mogą wnioskować o bankowe produkty, zlecać płatności, płacić za zakupy, kupować bilety i karty podarunkowe czy nawet składać wnioski urzędowe. Cały czas rozwijamy rozwiązania mobilne i widzimy, że takie podejście nie tylko odpowiada na codzienne potrzeby naszych klientów, ale pozwala znacząco ograniczyć zużycie papieru. Już 84 proc. pożyczek udzielamy online, w kanałach cyfrowych klienci zakładają 95 proc. lokat. Prawie połowa kont bieżących jest otwierana zdalnie bez potrzeby drukowania umowy. Wszystkie dokumenty klienci znajdą w aplikacji. Co ważne, łączymy rozwiązania mobilne z tradycyjnymi. Jeśli klient ma wątpliwości, na przykład gdy wypełnia wniosek o pożyczkę, może szybko uzyskać wsparcie naszych konsultantów. Klienci mogą też potwierdzać w aplikacji część transakcji zlecanych w placówkach oraz podpisywać zdalnie dokumenty — powiedziała Halina Karpińska, dyrektorka Departamentu Bankowości Elektronicznej.
W badaniu “Postawy ekologiczne Polaków” respondenci oświadczyli, że oczekują również preferencyjnych warunków kredytów dla klientów indywidualnych prowadzących ekologiczny styl życia, czyli na przykład takich, którzy zbudowali ekologiczne domy lub zmodernizowali stare domy. Wskazało tak 69 proc. pytanych. Badani chcą także, by banki wspierały ekologiczne biznesy (uważa tak 76 proc. respondentów), np. udzielając kredytów na korzystniejszych warunkach (65 proc. wskazań), czy opracowując dla nich specjalną ofertę (57 proc. respondentów).
Pytani Polacy oczekują od banków, by same jako instytucje wpływały na poprawę sytuacji ekologicznej.
Aż 68 proc. z nich chciałoby zainstalowania w centralach i oddziałach energooszczędnego oświetlenia oraz segregowania śmieci przez pracowników. Taki sam odsetek pytanych uważa, że banki powinny modernizować swoje budynki, by ograniczać zużycie energii i wody. Trochę mniejsza liczba respondentów, bo 52 proc., chciałaby, by banki nawiązywały współprace z organizacjami ekologicznymi. Mniej niż połowa badanych chciałaby, by banki informowały swoich klientów o proekologicznej aktywności, a 35 proc. doceniłoby, gdyby pracownicy banków zaangażowali się w wolontariat.
— Prowadzenie działalności w duchu zrównoważonego rozwoju jest od lat integralną częścią strategii biznesowej Grupy Banku Millennium. Jednym z naszych kluczowych celów jest budowanie świadomości w tym obszarze wśród naszych interesariuszy. Szczególnie duży nacisk kładziemy na edukację w zakresie środowiska i klimatu. Opracowany przez nasz bank Eko-indeks idealnie wpasowuje się w ten trend — wyjaśniła Magdalena Trzynadlowska, dyrektorka Departamentu Zrównoważonego Rozwoju.
Respondenci zostali także zapytani, czy przenieśliby swoje główne konto do banku, który wyróżniałby się pod kątem dbania o środowisko naturalne. Odpowiedź twierdzącą dał co drugi respondent (co dziesiąty zrobiłby to na pewno). Najchętniej zdecydowaliby się na przeniesienie konta najmłodsi badani w wieku od 18 do 24 lat oraz badani w wieku 35-49 lat.
Badanie “Postawy ekologiczne Polaków” zrealizowała w sierpniu 2024 roku agencja badawcza SW Research na zlecenie Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1000 osób metodą CAWI.