Nowe badanie[1]przeprowadzone przez Visa, jednego ze światowych liderów płatności cyfrowych, pokazuje, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) cieszą się największym zaufaniem polskich konsumentów. 37% Polaków uważa, że MŚP działają uczciwie i w interesie swoich klientów – to więcej niż w przypadku dużych detalistów, organizacji pozarządowych czy instytucji publicznych.
Badani konsumenci wskazują, że to zaufanie opiera się na indywidualnym podejściu i stawianiu klienta w centrum uwagi – wartościach, które wyróżniają MŚP w oczach Polaków. Z badania wynika, że konsumenci doceniają to, że małe firmy pozostają blisko klientów, reagując elastycznie i szybko, podczas gdy większe organizacje nie zawsze potrafią. Te cechy budują trwałe relacje i lojalność, a także pozwalają MŚP rozwijać się i dostosowywać do zmian. Czynniki, które zachęcałyby konsumentów do częstszych zakupów w MŚP, to: darmowa dostawa (84%), szybka realizacja zamówienia (79%), zwiększone bezpieczeństwo płatności (78%) oraz lepsza obsługa klienta online (72%).
– MŚP są kręgosłupem polskiej gospodarki i cieszą się zaufaniem, ponieważ postrzegane są jako te, które naprawdę rozumieją potrzeby klientów. Ten kapitał zaufania stanowi przewagę konkurencyjną, którą przedsiębiorcy mogą wzmacniać, inwestując w bezpieczne rozwiązania cyfrowe i wysoką jakość usług. W Visa chcemy wspierać MŚP w spełnianiu tych oczekiwań i umacnianiu ich ważnej roli w społeczeństwie – powiedziała Katarzyna Pawłowicz, dyrektor Value Added Services w Europie Środkowo-Wschodniej.
Choć MŚP cieszą się dużym zaufaniem, brak odpowiednich zabezpieczeń płatności może je szybko osłabić. Polacy oczekują dziś nie tylko bezpieczeństwa, lecz także elastycznych i nowoczesnych rozwiązań, które ograniczają ryzyko oszustw, a jednocześnie zapewniają wygodne zakupy online. Prawie trzy czwarte respondentów deklaruje, że nie wróciłoby do danego MŚP, gdyby padli w nim ofiarą oszustwa, a 78% chętniej kupuje w małych i średnich firmach, jeśli te jasno komunikują, że wdrożyły dodatkowe zabezpieczenia płatności (np. zmniejszające prawdopodobieństwo oszustw). Równie istotne jest oferowanie różnych metod płatności – aż 94%[2]Polaków uważa, że dobry sklep internetowy to taki, który umożliwia wybór spośród wielu sposobów zapłaty.
Visa dąży do tego, by małe i średnie firmy miały dostęp do tych samych zaawansowanych technologii, z których korzystają duże organizacje. Innowacje takie jak tokenizacja, dane uwierzytelniające wbudowane w urządzenia czy biometryczne potwierdzanie płatności stają się standardem w transakcjach Visa. Rozwiązania te pomagają ograniczać ryzyko oszustw, usprawniają proces zakupowy i przygotowują grunt pod rozwój spersonalizowanego handlu opartego na agentach AI, który może zrewolucjonizować sposób, w jaki konsumenci na całym świecie dokonują zakupów.
Jeśli chodzi o wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI), badanie pokazuje, że polscy konsumenci pozostają ostrożni. Jedynie 11% respondentów zaufałoby MŚP w odpowiedzialnym stosowaniu AI w działalności biznesowej, podczas gdy 35% przyznaje, że nie wie, komu w tej kwestii zaufać. Najwyższy poziom zaufania w tym obszarze zdobyły sieci płatnicze (12%) i instytucje finansowe (12%). Te wyniki pokazują, jak ważne jest, by małe i średnie firmy zachowały przejrzystość i jasno komunikowały zasady wdrażania nowych technologii.
Visa wspiera lokalnych przedsiębiorców poprzez szereg programów, które przyspieszają cyfryzację i wzmacniają ich konkurencyjność. W Polsce realizujemy to wsparcie m.in. poprzez współpracę z Fundacją Polska Bezgotówkowa. W ciągu blisko 8 lat działalności, Fundacja wsparła cyfryzację ponad pół miliona przedsiębiorców i ponad trzech tysięcy urzędów, dostarczając im ponad 670 tys. rozwiązań płatniczych. Ekosystem terminali płatniczych w Polsce powiększył się ponad dwukrotnie, a udział płatności bezgotówkowych w sklepach i punktach usługowych sięgnął niemal 70%.
– Nasze rozwiązania online (Visa Mobile w Polsce czy Visa Click to Pay na świecie) upraszczają zakupy i wspierają rozwój firm, w tym MŚP. Dzięki nim odpowiadamy na zmieniające się nawyki i rosnące oczekiwania klientów w cyfrowej gospodarce. Dodatkowo dzięki rozwiązaniu Visa Tap to Phone firma umożliwia małym sprzedawcom przyjmowanie płatności zbliżeniowych bezpośrednio na telefonie, bez potrzeby posiadania tradycyjnego terminala – czyniąc płatności cyfrowe bardziej dostępnymi niż kiedykolwiek wcześniej – dodał Mateusz Oleksy, dyrektor generalny Visa w Polsce.
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
[1] Wszystkie dane wykorzystane w niniejszym komunikacie prasowym pochodzą z badania Visa Economic Impact, o ile nie wskazano inaczej. Badanie obejmowało Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Chorwację i Słowację i zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Morning Consult w dniach 22–26 maja 2025 r. na ogólnokrajowej, reprezentatywnej próbie 1000 respondentów.
[2] Visa „E-commerce payment study (CEE), 2025”. Badanie objęło następujące kraje: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię, Słowację i Słowenię. Zostało przeprowadzone przez firmę badawczą RESPONSE NOW s.r.o. w marcu 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (w wieku 18–65 lat) w każdym z tych krajów.
