Bank BNP Paribas od wielu lat, konsekwentnie podejmuje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym tak, by oferta banku i wartości Klientów pozostawały w zgodzie. Teraz Bank BNP Paribas jako ,,Bank Dobrych Decyzji” chce zaprosić odbiorców swoich usług, w tym tych przyszłych, do aktywnej refleksji na temat tego, jak wykorzystywane są ich pieniądze i jakie wartości powinny reprezentować instytucje finansowe. W ramach ,,Banku Dobrych Decyzji” nie zabraknie nowości w ofercie. Pierwsza z nich, Karta tenisowa Visa, jest już dostępna dla nowych i obecnych Klientów.
– Każda i każdy z nas codziennie podejmuje setki decyzji. Tych mniejszych i tych większych od wyboru serialu na wieczór po wybór pracodawcy na lata, od wyboru gdzie spędzić wakacje, po decyzje, które wpłyną na przyszłość naszych najbliższych. Z tej właśnie myśli zrodził się Bank Dobrych Decyzji. W Banku BNP Paribas udostępniamy rozwiązania finansowe, które pomogą w codziennym podejmowaniu decyzji. Ale to nie wszystko – my także każdego dnia je podejmujemy. Razem z nami nasi Klienci mogą mieć wpływ na dużo więcej – na lokalne społeczności, zrównoważony rozwój, planetę, na pomoc tym, którzy potrzebują wsparcia – mówi Darek Maciołek, dyrektor zarządzający Pionu Komunikacji, Marketingu i Zaangażowania społecznego w Banku BNP Paribas.
Strategiczne wartości
Decyzjom banku ram nadaje strategia GObeyond na lata 2022-2025, która wyznaczyła ambitne cele biznesowe, jak i związane z aspektami dotyczącymi wpływu środowiskowego, społecznego oraz ładu zarządczego (ESG). Bank konsekwentnie realizuje jej założenia, rozwija nowe usługi (tylko w zeszłym roku uruchomił innowacyjne rozwiązania w postaci mamGO czy GOinvest), kontynuując i intensyfikując transformację technologiczną (+14% kw/kw, +45% r/r transakcji za pomocą systemu BLIK, 577 tys. tokenów w portfelach cyfrowych), czy finalizując transakcje korzystne jednocześnie biznesowo i środowiskowo, dzięki czemu łączna wartość bilansowa zrównoważonego finansowania udzielonego przez bank to 9 599 mln zł (+7,8% kw/kw; +47,7% r/r).
Bank w 2017 r. został partnerem Agendy 2030. Podejmowane od tego czasu działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, sprawiły, że Bank BNP Paribas został uznany przez agencję ratingową Sustainalytics za firmę wyróżniającą się pod względem zarządzania ESG w całej Europie. Bank znalazł się też wśród najlepszych pod tym względem banków na całym świecie.
Istotnym komponentem strategii GObeyond są działania włączające, które Bank BNP Paribas urzeczywistnia zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz niej. W następstwie decyzji podjętych w 2023 r., od 1 stycznia 2024 r. udział kobiet w Zarządzie to 37%, a w Radzie Nadzorczej 42%. Bank angażuje się także w akcje zwracające uwagę na role kobiet w historii, gospodarce i szerszym społeczeństwie, inicjując takie kampanie jak „Kobiety na banknoty” czy „Gdzie są nasze Patronki”.
Bank BNP Paribas dba również o dostępność do swoich placówek dla osób w każdym wieku i w różnej kondycji zdrowotnej. Co potwierdza m.in. otrzymywana od 2021 r., co roku, certyfikacja OK SENIOR. Od 2020 r. bank udostępnia Klientom możliwość skorzystania z usługi tłumacza migowego online oraz pętli indukcyjnych w oddziałach. Na koniec 2023 r. certyfikat „Obiekt bez barier”, potwierdzający że dany budynek spełnił kluczowe zasady przekrojowego dostosowania do potrzeb osób o ograniczonej sprawności, zdobyło już 132 Centrów Obsługi Klienta oraz siedziba główna Banku BNP Paribas. W banku również aktywnie działają oddolne sieci pracownicze, dbające o potrzeby kobiet – Kobiety zmieniające BNP Paribas, osób w wieku 50+ – Wiek Agawy czy rodziców – Tato, masz to jak w banku. W ostatnim roku bank zintensyfikował także działania włączające osoby neuroatypowe.
Wsparcie sektorowe
Sektor rolny i przetwórstwa żywności od początku istnienia banku w Polsce są dla niego jednym z priorytetowych obszarów. To właśnie stabilne, 15-letnie zaangażowanie dało ekspertom banku wyjątkowe doświadczenie i znajomość specyfiki tego rynku, dzięki czemu Bank BNP Paribas stał się bankiem systemowym całego sektora, działa w całym łańcuchu wartości, rozumie perspektywę rolników, ale i przetwórców, a także konsumentów. Jest jedyną instytucją w kraju i jedną z niewielu na świecie, która wspiera rynek w tak kompleksowy sposób, co rodzi zaufanie między bankiem, a Klientami. To z kolei przekłada się na wiodącą pozycję Banku BNP Paribas w obu tych sektorach. Co potwierdzają dane – w ramach kredytów preferencyjnych dla rolników i przetwórców żywności, z prawie PLN 10 mld łącznego finansowania, co czwarta złotówka pochodziła właśnie z Banku BNP Paribas.
To właśnie Bank BNP Paribas był pierwszym wyborem przy sięganiu po finansowanie zrównoważonych przemian. Najgłośniejszym przykładem, w którym Bank BNP Paribas uczestniczył, jest największy w historii polskiego rynku kredyt udzielony w formule SLL (Sustainability-Linked Loan) dla Grupy Polsat Plus, która potrzebowała PLN 10,6 mld na zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych. Bank BNP Paribas w ramach tej transakcji pełnił rolę globalnego współkoordynatora banków oraz jednego z koordynatorów ESG w ramach konsorcjum. Doświadczenie, wiedza oraz sprawność działania banku w tym obszarze doprowadziły do licznych nagród, w tym dla najlepszego banku pod względem ESG, a także do najmocniejszej wśród banków komercyjnych pozycji w sektorze rolnym.
Aktywna rola banku w społeczeństwie
– Bank BNP Paribas rozumie ewolucję oczekiwań Klientów wobec usług oferowanych przez instytucje finansowe. Klienci poszukują teraz nie tylko korzyści finansowych, ale również partnerstwa we wspieraniu ich pasji oraz wartości – w szerokim spektrum. Dlatego też w ramach tych działań jest miejsce na zarówno personalizowane, tworzone pod kątem szczególnych pasji czy hobby produkty finansowe, jak równie na aktywne zaangażowanie banku we wsparcie naszych Klientów poprzez takie inicjatywy, jak dostosowanie naszych usług do potrzeb osób z niepełnosprawnością czy neuroatypowych. To także nasza rezygnacja z finansowania takich sektorów, jak przemysł węglowy, tytoniowy czy futrzarski. Dlatego właśnie Bank Dobrych Decyzji to pewność, jaką mogą czuć Klienci, że ich pieniądze i działania podejmowane przez bank wspierają ich wartości na różnych polach – podkreśla Darek Maciołek, dyrektor zarządzający Pionu Komunikacji, Marketingu i Zaangażowania społecznego w Banku BNP Paribas.
Podchodząc odpowiedzialnie do wartości wynikających z Agendy 2030, Bank Zielonych Zmian podjął też konkretne decyzje biznesowe. Od 2017 r. Bank BNP Paribas nie sfinansował żadnego nowego projektu elektrowni węglowej i nie doradza Klientom przy zakupie lub sprzedaży takich aktywów. Od 2018 r. bank rozpoczął strategię wyjścia z sektora tytoniowego, a od 2020 r. zaprzestał finansowania chowu i hodowli zwierząt futerkowych. Ponadto, od 2030 r. Klienci Grupy BNP Paribas z państw Unii Europejskiej i OECD wytwarzający energię z węgla, chcąc pozostać w relacji z Bankiem, nie będą już go mogli stosować. Klientów z pozostałych części świata ta zasada zacznie obowiązywać od roku 2040.
Personalizacja usług
Z kolei jednym z bardziej indywidualnych elementów w ofercie pod hasłem ,,Bank Dobrych Decyzji” będą personalizowane usługi bankowe, na wzór już istniejącego Konta z Kartą Filmową Visa. Bank BNP Paribas zamierza osiągnąć synergię swoich produktów z pasjami Klientów i wprowadzać nowe produkty dedykowane konkretnym zainteresowaniom. Po Karcie filmowej wprowadzonej w październiku pojawił się kolejny – Karta tenisowa Visa, która od początku kwietnia jest już dostępna dla nowych i obecnych Klientów.
Więcej szczegółów odnośnie ,,Banku Dobrych Decyzji” znaleźć można na stronie www.bankdobrychdecyzji.pl