Bank BNP Paribas rozpozna oszusta po tym, w jaki sposób trzyma w dłoni smartfona

Z początkiem kwietnia Bank BNP Paribas uruchomił innowacyjne rozwiązanie zabezpieczające Klientów przed oszustami. Dzięki ochronie behawioralnej bank rozpozna teraz, kiedy z aplikacji mobilnej GOmobile zacznie korzystać ktoś inny niż właściciel konta. Już wcześniej podobne rozwiązanie bank wprowadził w bankowości elektronicznej GOonline. Nowa usługa jest dostępna dla wszystkich Klientów za darmo.

– Rozwój technologiczny ułatwia dostęp do produktów i usług bankowych, ale też tworzy nowe obszary, w których mogą funkcjonować oszuści. W Banku BNP Paribas robimy wszystko, żeby temu skutecznie przeciwdziałać. Jako instytucja zaufania publicznego stawiamy sobie poprzeczkę bardzo wysoko i stale podnosimy standardy ochrony Klientów i ich pieniędzy. Wykorzystanie ochrony behawioralnej to przyszłość cyberbezpieczeństwa i cieszę się, że jesteśmy wśród pierwszych instytucji, które wdrażają takie rozwiązania – mówi Krzysztof Słotwiński, Dyrektor Zarządzający Pionu Bezpieczeństwa i Zarządzania Ciągłości Działania w Banku BNP Paribas.

Ochrona behawioralna w aplikacji bankowej polega na stworzeniu niepowtarzalnego modelu zachowania użytkownika w oparciu o sposób, w jaki korzysta z telefonu. System bada i analizuje np. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania smartfona. W sytuacji, gdy aktywność w GOmobile będzie znacząco różnić się od modelu, (np. gdy ktoś inny zaloguje się do aplikacji), bank może skontaktować się z Klientem w celu weryfikacji wykonywanej operacji. Ochrona behawioralna działa w tle i po aktywacji nie wymaga od użytkownika dodatkowych działań.

Usługę można włączyć w dowolnym momencie w aplikacji GOmobile, wybierając kolejno: menu Profil, a następnie Bezpieczeństwo i menu Ochrona behawioralna, a także w systemie bankowości elektronicznej GOonline. W e-bankowości zabezpieczenia oparte o modele zachowania użytkownika są dostępne już od 2023 r. W tym przypadku system sprawdza np. sposób poruszania myszką czy tempo pisania na klawiaturze.

Usługę Ochrony Behawioralnej dostarcza Biuro Informacji Kredytowej. Co niezmiernie ważne, ani bank, ani BIK nie zbierają o Klientach informacji nt. używanych usług, stron, ani o treści czy znakach (literach, cyfrach) wpisywanych w aplikacji, w tym podczas logowania.

– Weryfikacja behawioralna to innowacyjna ochrona przed cyberatakami. Eliminuje nieuprawnione próby transakcji wykonywane przez oszusta, np. dokonanie przelewu z konta, złożenie wniosku kredytowego. Ochrona behawioralna działa przez cały czas korzystania przez Klientów z bankowości elektronicznej lub mobilnej. Co więcej, charakterystyczny dla każdego klienta model behawioralny podlega ciągłemu uaktualnianiu. Z wiekiem czy z upływem czasu ludzkie zachowanie może się zmieniać, zatem również model będzie się zmieniał razem z nami. To właśnie stanowi o skuteczności profilu behawioralnego, gwarantującego trwałą ochronę Klientów banku. Jestem przekonana, że wdrożone rozwiązanie podniesie trwale bezpieczeństwo cyfrowe Klientów Banku BNP Paribas – mówi Agnieszka Szopa – Maziukiewicz, prezes Zarządu Digital Fingerprints, Dyrektor Zarządzająca Obszarem IT Grupy BIK i dodaje: – Co ważne, system nie bada tego, co użytkownik wpisuje na klawiaturze, lecz to jak się nią posługuje. Zbierane informacje nie mają charakteru danych wrażliwych, są bezkontekstoweWzorzec zachowania Klienta nie wymaga od niego żadnych działań poza aktywacją ochrony.

Exit mobile version