BGK zachęca do transplantacji w akcji ,,Twoje TAK ma moc”

Rocznie kilkoro dzieci umiera z powodu braku dawcy. W Polsce na przeszczep serca dziecka czeka się średnio rok i trzy miesiące. Fundacja Banku Gospodarstwa Krajowego poprzez kampanię społeczną ,,Twoje TAK ma moc” pokazuje, że dzięki możliwości pobrania i przeszczepienia narządów, jedno życie może uratować aż osiem innych.

W ostatnich latach lekarze spotykają się z bardzo niską świadomością społeczną na temat transplantacji, szczególnie dziecięcych. Mamy doskonale wykształconą kadrę oraz najnowocześniejszy sprzęt. Statystyki z ostatnich lat pokazują jednak, że lista osób oczekujących na przeszczep wciąż jest długa, za to liczba dawców maleje. Co istotne, na takie leczenie na ogół dłużej muszą czekać też młodsi pacjenci.

„W całej puli możliwych organów do przeszczepienia, populacja dzieci jest nieporównywalnie mniejsza niż dorosłych. W przypadku starszych dzieci, nastolatków możemy jednak pobrać serce czy płuca do przeszczepu od drobnych osób dorosłych”– mówi prof. dr hab. n. med. Piotr Przybyłowski, p.o. dyrektora naczelnego i dyrektor ds. medycznych Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

W odpowiedzi na te wyzwania Fundacja Banku Gospodarstwa Krajowego we współpracy ze Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu po raz kolejny przeprowadziła ogólnopolską kampanię „Twoje TAK ma moc!”. Symbolem akcji stał się miś tulący serce. Jego autorem jest  Wojciech Brewka, jeden z najbardziej uznanych malarzy młodej sztuki.

m roku powtórzyliśmy tę akcję, miś ponownie pojawił się w największych miastach. Z przekazem dotyczącym transplantologii dziecięcej chcemy dotrzeć właściwie do wszystkich Polaków, szczególnie do młodych ludzi, bo to oni niedługo będą rodzicami, to oni budują świadomość swoich rodziców. Planujemy pojawić się na największych festiwalach w Polsce z panelami dyskusyjnymi” – mówi Renata Kościelniak, prezes Fundacji BGK.

 

Kampania ,,Twoje TAK ma moc” dotarła już do niemal 8 mln osób w kilku największych miastach w Polsce

„Świadomość społeczna dotycząca transplantologii, w szczególności transplantologii dziecięcej, jest niska i dlatego zaangażowaliśmy się w kampanię, która tę kwestię przybliża, pokazuje, jak o niej mówić. Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w szerzeniu wiedzy na temat transplantologii, bo to jest kwestia bardzo ważna i daje najmłodszym pacjentom nadzieję na przeżycie” – wyjaśnia Tomasz Robaczyński, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

W zeszłym roku Bank Gospodarstwa Krajowego, poprzez Fundację BGK im. J.K. Steczkowskiego, przekazał prawie 1 mln zł na budowę i wyposażenie oddziału Wrodzonych Wad Serca i Kardiologii Dziecięcej wraz z oddziałem Intensywnej Opieki Kardiologicznej Dziecięcej. Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu jest jednym z najnowocześniejszych szpitali w Europie, a poziom świadczonych usług stawia go w światowej czołówce transplantologii.

ŹRÓDŁOBGK