Dziś w Polsce jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Prostego Języka. Bank BNP Paribas już od czterech lat upraszcza dokumenty, komunikaty i umowy, aby ułatwić Klientom ich rozumienie.
Upraszczanie komunikacji z Klientami wpisuje się w cele strategii banku GObeyond – jednym z jej założeń jest poprawa satysfakcji wśród osób korzystających z usług Banku BNP Paribas. Dzień Prostego Języka promuje właśnie pisanie tekstów w sposób prosty i jasny, by czytelniczki i czytelnicy mogli je łatwo zrozumieć. Przynosi to korzyści wszystkim: skraca się czas obsługi, zmniejsza frustrację i zwiększa zaufanie do banku, a także przeciwdziała wykluczeniu. Przejrzysta i jasna komunikacja z Klientami jest także przykładem zastosowania w codziennej działalności organizacji wartości prostoty i transparentności.
Bank BNP Paribas dołączył do tej inicjatywy już cztery lata temu. Od tego czasu w banku przeszkolono już ponad 60 konsultantów, którzy codziennie sprawdzają komunikaty do Klientów. W całym banku obowiązują zasady prostego języka dla wszelkiej komunikacji z Klientami, a pracownicy przechodzą regularne szkolenia w tym zakresie. Zainteresowani mają także dostęp do indywidualnych kursów e-learningowych.
– Prosty język to idealny przykład wartości, jakie ujęliśmy w naszej strategii GObeyond na lata 2022-2025 i jakie w związku z tym aktywnie promujemy w banku: przeciwdziałanie wykluczeniu w sposób, który jednocześnie poprawia poziom obsługi Klientów oraz wydajność działania naszych pracowników. Cały czas pracujemy nad poprawą języka w tekstach, gdzie forma nie jest nam narzucona z góry przez regulatora, sukcesywnie też analizujemy już opublikowane materiały pod kątem możliwych zmian, np. uprościliśmy obowiązujący Regulamin świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego w zakresie giełdowych instrumentów i skróciliśmy go przy tym o 20% objętości – mówi Małgorzata Wasiuk, dyrektorka Departamentu Strategii Marki i Aktywizacji z Banku BNP Paribas.
Obecnie bank upraszcza ponad 100 stron tekstów miesięcznie. Zmianami objęte są wszystkie formy komunikacji z Klientem: oprócz samych komunikatów są to także np. smsy, ulotki, czy regulaminy Bank planuje też rozszerzać aktywne promowanie zasad prostego języka w swoich innych inicjatywach społecznych.