88% Polaków planuje spędzić nadchodzące Święta z najbliższą rodziną, jeszcze więcej osób – 92% zamierza spędzić je w swoim mieście. Średnio 44% z nas planuje utrzymać swoje wydatki związane z nadchodzącymi świętami Bożego Narodzenia na ubiegłorocznym poziomie, natomiast zwiększenie wydatków planuje średnio co piąty ankietowany – takie wnioski płyną z badania ING Consumer Survey.
Z raportu Finanse Polaków a Boże Narodzenie wynika, że blisko 70% Polaków sfinansuje wydatki związane z tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia z bieżącego dochodu. Co czwarta osoba na zakupy świąteczne przeznaczy swoje oszczędności, a prawie co piąta osoba pieniądze specjalnie zaoszczędzone na tę okazję. 11,1% Polaków za zakupy zapłaci kartą kredytową, a na inną formę pożyczki zdecydują się nieliczni.
Zwiększenie wydatków na święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok częściej planują osoby w wieku 18-24 oraz 55-64. Ponad 30% młodych osób (18-24 lat) planuje też wydać więcej na prezenty dla swoich najbliższych. Stanowi to znaczącą nadwyżkę na tle populacji – 40% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków, a 25% deklaruje wdrożenie planów oszczędnościowych
W efekcie pandemii zmieniły się również zwyczaje zakupowe Polaków i sposób dokonywania płatności. Rośnie popularność wykorzystywania nowinek technologicznych, owszem 46% uznaje, że aktualnie częściej płaci kartą ale aż 1/3 deklaruje częstsze korzystanie z płatności telefonem oraz zegarkiem. Obserwujemy również wysokie preferencje odnośnie e-commerce w których 42% z nas wydaje więcej pieniędzy niż przed pandemią. E-commerce stał się nie tylko bezpieczną, ale również wygodną alternatywą robienia zakupów dla ponad 40% Polaków.
W obszarze zwyczajów zakupowych Polacy będą kupować w trybie „smart shopperów” 56% planuje zakupy w trakcie promocji lub wyprzedaży.
– Analiza aktualnych wyników badań w porównaniu do 2020 roku wskazuje, że konsumenci podchodzą bardziej zachowawczo do wydawania pieniędzy. O 27% spadła liczba Polaków, którzy swoje wydatki świąteczne planują sfinansować z oszczędności. O 15% spadła też liczba osób, które przy tej okazji planują obciążyć karty kredytowe. Polacy swoje wydatki w głównym stopniu finansują z bieżących dochodów. Z badania wynika, że mamy mniejszą gotowość do zadłużenia się na ten cel, co w pewnym stopniu wynika z obecnej sytuacji ekonomicznej. Potrzeba ograniczania wydatków w okresie wzmożonych działań handlowych sprawia, że aż 63,5% Polaków czuje presję otoczenia na wydawanie pieniędzy. Odsetek ten wzrósł ponad dwukrotnie w porównaniu do 2020 roku – mówi Stanisław Kijowski, Strategy Director ING Banku Śląskiego, odpowiedzialny również za obszar badań i analiz.
W porównaniu do ubiegłego roku nie zmienił się też ranking najczęściej wybieranych prezentów. Polacy pod choinką najchętniej położą: kosmetyki (36%) odzież (27%), pieniądze (23%), karty podarunkowe (21%) oraz książki (18%).
Co ciekawe, mimo wdrażania strategii oszczędnościowych i większej zachowawczości w wydawaniu pieniędzy, Polacy nie zapominają o potrzebujących – niemal 30% z nas planuje wesprzeć finansowo organizacje charytatywne. Po drugie, aż 30% respondentów zamierza skupić się na prezentach i produktach ekologicznych w okresie świątecznym.
Badanie ING Consumer Survey przeprowadzone przez IPSOS w imieniu ING w 7 krajach na ponad 7000 grupie osób w IV kwartale 2021 roku. Próba reprezentatywna dla Polski N=1009
- Wykonawca badania: IPSOS
- Czas realizacji: listopad 2021
- Metoda badawcza: wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAWI)
Infografika prezentująca wyniki badania dostępna jest tutaj.
Cały raport można tutaj pobrać.