Rynek lodów w Polsce jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi produkcji spożywczej, a jego wartość szacuje się na 1,67 mld zł. Z danych Euromonitor International wynika, że rynek lodów i deserów mrożonych wzrósł o ok. 2,6% w 2015 roku, zaś w 2016 roku dynamika może wynieść ok. 2% r/r. Coraz większą częścią tego rynku są tzw. lody rzemieślnicze produkowane przez lokalne manufaktury, dlatego Bank Zachodni WBK do udziału w „Firmowych Ewolucjach” zaprosił producenta lodów naturalnych ICE BERG.
Polacy kochają lody, jednak poziom ich spożycia w naszym kraju jest dużo niższy niż w wielu krajach europejskich. Podczas gdy Polak zjada średnio ok. 4 litrów lodów rocznie, w Niemczech czy Czechach spożycie lodów jest dwukrotnie większe, natomiast w Szwecji i Norwegii, gdzie klimat jest zdecydowanie chłodniejszy, oscyluje wokół 10 litrów na osobę. Dla porównania, mieszkaniec Stanów Zjednoczonych średnio zjada 20 litrów rocznie. Dlatego potencjał tego rynku w Polsce nadal jest bardzo duży. Ponadto, eksperci Banku Zachodniego WBK podkreślają, że lody mają swój udział także w eksporcie. Zagraniczna sprzedaż wyprodukowanych w Polsce lodów stanowi około 16% wartości sprzedaży detalicznej w kraju. Naszymi głównymi odbiorcami są Czechy, Węgry, Litwa, Łotwa i Estonia.
Naturalne lody ze Szczecina
ICE BERG jest producentem lodów naturalnych, zajmuje się również ich sprzedażą detaliczną oraz dystrybucją. Firma powstała w październiku 2015 rok, kiedy otworzyła kawiarnię wraz z zapleczem produkcyjnym w centrum Szczecina. W ofercie kawiarni znajdują się lody naturalne, ciasta przygotowywane w oparciu o domowe receptury, gofry, naleśniki i kawa. Klienci ICE BERG to mieszkańcy Szczecina, turyści, kilku klientów hurtowych jak również restauracje i hotele. Choć firma działa zaledwie kilka miesięcy, to wykorzystuje rodzinną wiedzę i doświadczenie w branży. Jej właściciele pochodzący z rodzin o tradycjach cukierniczych, w codziennej działalności stawiają przede wszystkim na tradycyjną recepturę, wykorzystywanie do produkcji wyłącznie składników naturalnych oraz niestandardowe kompozycje smakowe lodów. Przed firmą jednak jeszcze wiele do zrobienia, a w szczególności trzy cele do osiągnięcia. Pierwszy to podjęcie działań w celu zabezpieczenia/opatentowania receptury lodów. Drugi to zwiększenie mobilności firmy w kontekście sprzedaży (m.in. zakup samochodu, chłodni) i dowożenia lodów do hoteli czy restauracji. Trzeci cel to przygotowanie planu marketingowego i stworzenie unikalnego w Szczecinie miejsca spotkań dla młodych ludzi.
Odcinek „Firmowych Ewolucji” z udziałem firmy ICE BERG zostanie wyemitowany na antenie TVP1 we wtorek, 20 września, o godz. 22.50. Sytuację przedsiębiorstwa przeanalizuje zespół doświadczonych ekspertów: Cezary Szymanek, redaktor naczelny Bloomberg Businessweek Polska i magazynu Sukces, Katarzyna Twarowska, trener biznesu i prezes ProfiLab oraz Wojciech Dembiński, dyrektor programu Santander Advance w Banku Zachodnim WBK. Program prowadzi Arkadiusz Mierzwa (dziennikarz ekonomiczny, doradca i trener biznesu). Przedsiębiorcy zainteresowani wsparciem różnych aspektów swojej działalności, oprócz śledzenia losów bohaterów programu, powinni zajrzeć również na stronę: https://firmoweewolucje.bzwbk.pl/. To właśnie tam na bieżąco uzupełniane są informacje dotyczące najlepszych rozwiązań pomagających zwalczyć powtarzające się trudności z funkcjonowaniem małego i średniego biznesu.
10 odcinków, 9 bohaterów, 100 tys. zł
Druga edycja telewizyjnego show „Firmowe Ewolucje” składa się z 10 odcinków, które są emitowane od 6 września br. w każdy wtorkowy wieczór na antenie TVP1. Bohaterami 9 odcinków będą przedsiębiorcy zajmujący się drukiem, drukiem 3D, produkcją rolną, produkcją lodów naturalnych, usługami szkoleniowymi dla biznesu, edukacją przedszkolną, produkcją odzieży szytej na miarę, produkcją lamp architektonicznych oraz wytwórstwem przyborów laboratoryjnych. Widzowie zobaczą, jak firmy funkcjonują „od środka” – ich problemy, potrzeby, ale także wartości i strategie rozwoju. Natomiast trójka ekspertów udzieli właścicielom praktycznych porad i wskazówek. W ostatnim finałowym odcinku eksperci wyłonią firmę, która w najefektywniejszy sposób wprowadziła zaproponowane przez nich zmiany. Zwycięzca otrzyma nagrodę finansową w wysokości 100 tys. zł. Mecenasem projektu i fundatorem nagrody jest Bank Zachodni WBK.
Źródło danych użytych w materiale: http://www.ilody.com.pl/.